14 september 2008

Mindfucked by Inland Empire!


Idag flyttade Markus in till sin nya bostadsrätt på Telefonplan. När detta scenario var utspelad startade anledningen till att se denna film av David Lynch, Inland Empire...

Inland Empire är Lynch senaste film och mångt och mycket påminner denna film om hans tidigare verk Mulholland Drive (Se även Rawks inlägg, Mullholland Drive). Den är ett snäpp mer förvirrande och sjukt knepig, får flashbacks till Lynch gamla Eraserhead från 1977. Allt förvirrant gående och totala mindfuck.

ERASERHEAD, 1977

Åter till Inland Empire. Utan att förstöra filmen, vilket nog fan är omöjligt, så handlar den om att en film ska göras som baseras på en tidigare Polsk film som aldrig blev färdig, en film som hade namnet 47. Men innan hon vet om detta så för hon det berättat för sig och får sedan reda på det. De börjar spela in filmen och saker börjar hända. Karaktären som är en kvinna börjar mer eller mindre inte kunna skilja på vad som är film och inte, något jag inte heller klarar av tillslut. Vi snackar multipla personer som är samma person i en tid som är idag men samtidigt dagen efter om det nu inte var för typ 20 år sedan och I polen. Är det en dröm, är det en eller multipla dimensioner? Spöken i drömmarna som inte är spöken. Eller är det bara Einsteins relativitetsteori beskriven i film? Hur som helst räcker inte min IQ för att ta alla input och hålla ihop slutet med filmen med mitten och det som var i mellan fast då personen egentligen inte var skådespelare utan ett taskigt slitet luder med en skruvmejsel i handen som visade sig inte alls vara i handen utan i magen. Vem var hon? jsutja 7 min tidigare var den andra som nu var i samma tid och inte i filmen fast hennes man ..Ja där är ju Kaninscenen från en av hans första produktioner. Fan den är ju precis som förut. Kopplingen här påminner ju när Karaktären i boken Glamorama ringer ett samtal till Bates i American Psyco boken. Ja varför är hon hypnotiserad och sticker kniven i magen. Ja nu tog det slut.. fattade inget. men jävla sjukt det var.. Nähää fan det var inte slut.. ahh va fan är allt normalt nu? Nä happ.. Ja men.. VAA!? Ok vad står det på dörren där? ahh justa det stod nått tidigare där som man inte så.. axx o n.. eller nått. ok. ahh där är ju alla brudarna igen.. Va fan nu dansar de.. å där kommer visst mulatter in och sjunger till det lite jazzigt.. Jaha men... Näää fan varför i helvette. Coolt ändå att han fick en bröst scen där... Lynch är fan helt sjuk i huvudet och där är det visst slut eller? - Är det jag eller Lynch som har käkat svamp? Markus sluta se ut som en kaninjävel nu!

Ja detta är nog den bästa recensionen ni kan läsa om denna film.

Hur som helst är denna film ett totalt Mindfuck och det är nog en av de sepigaste filmerna jag sett nu på ett tag. Tänkt er hur sjukt vriden en dröm kan vara, uppbyggd med röda trådar med ingen början och inget slut. Så beskriver jag denna film bäst. Jag kan tänka mig att filmen slutade lite lyckligt ändå, men jag kan inte vara säker. Eller så missförstod jag det början var början på slutet och...

Se denna film om ni gillar Lynch och hans härliga sätt att lyfta fram nakenheten hos karaktären kombinerat med de stilfulla och enkla dialogerna där tystnaden säger mer än ord. Lynch gör som japanerna och får mig att rysa utan att det egentligen finns något att var rädd för. TYSTNADEN har en förunderlig effekt på en...

En kul Trivia är att denna är filmad med en SD (standard definition), 3CCD digital kamera, vilket är vädligt unikt och i hollywod säkert skrattretande dåligt. Men detta var för att Lynch skulle kunna redigera filmen direkt på plats under ispelning. Något som kan förklara att allt hänger ihop men är totalt mindfucked.

Denna film är inget för er som gillar lätta komedier eller sitta med flickvännen och äta samtidigt som det är film. Fuck that! Här är det bara total urblåsning tätt intill insidan av skallbenet. Tycker du att du är inteligent innan så är du garanterat under medlet efter denna film. Blåste iväg rätt mycket av min hjärna dennna kväll...

.. .
. . . .. .

... . .
_ -- _ -_ --



Om du nu vill veta mer om detta och kanske förstå filmen. Tänd en cigarett och ta upp det rosa sidenlinnet som ligger nedanför fönstret. Håll det mot dig samtidigt som du för cigaretten som du har i din mun mot linnet. Bränn ett hål och titta igenom hålet och låt det sjunka in...



2 kommentarer:

  1. Jo, jag har ju tänkt att se denna film. Men jag vet inte om jag är mentalt förberedd ännu. Jag är fortfarande mindfuckad från Mulholland Drive som jag funderar att se igen. Och sen måste jag se Lost Highway igen. Och hela Twin Peaks-serien.

    SvaraRadera
  2. Ja Twin Peaks kanske kan vara en grej vi kan göra tillsammans? Också sugen att se Lost Higway igen.

    Du kan få låna Inland Empire av mig om du vill?

    Planer på onsdag?

    SvaraRadera