17 september 2008

LOUDNESS MAGNETIC? pt.II

En bild säger med än tusen ord...

10 kommentarer:

  1. Det märkt jävligt väl att Death Magnetic låter mycket mer än andra plattor. Testade idag att jämföra med tex Tomahawks första platta och Tools Lateralis. Jag inbillar mig mer och mer att jag blir trött i huvudet av DM om jag lyssnar på den länge, jämfört med andra skivor. Sen om det är ren inbillning bara för att jag nu vet om detta ska jag låta vara osagt. Det kan även vara så att jag nu först tänker på det när den absolut största euforin lagt sig. Jag ska göra ett litet experiment på mig själv i några dagar nu.

    SvaraRadera
  2. Heffebomb: Det handlar om det som kallas Loudness. Erik beskriver fenomenet/trenden i ett par inlägg längre ner. I det stora hela går det ut på att man vrider upp volymen på skivan redan vid mastring så att den helt enkelt låter mer. Baksidan är att det mesta ljudet slår i taket och klipps när volymen blir för hög. Resultatet blir en för liten skilland mellan högt och tyst på skivan. Dynamiken i ljudbilden försvinner, det ser du om du jämför vågorna i bilden. Det saknas toppar och dalar.

    SvaraRadera
  3. Jaha, 'Battery'... Asså, du måste jämföra med en digital inspelning, mixning och mastering. Battery är både inspelad och mixad analogt.

    SvaraRadera
  4. Pappa Dread: Redan vid MIXNING. Mastring är det absolut sista som görs på en skiva innan den skickas vidare till pressning.

    SvaraRadera
  5. Dave: Jo jag vet, men jag orkade inte ladda in demon i datorn så där sent på natten

    SvaraRadera
  6. Alltså, får jag nörda mig lite till? Förutom att man mastrar skiten ur de flesta skivorna nu förtiden så pressar man även låten redan vid mixningen. Man håller på med komprimering i mycket högre bemärkelse nu än förut. Ofta kan man lägga flera kompressorer på ett spår som alla jobbar pyttelite istället för en som jobbar "lagomt mycket" själv, för då kan man pressa nivån på varje kanal och på slutmixen. Slutmixen som sedan skickas iväg och mastras sönder ännu mer.

    Man har alltså slutmastringen i åtanke redan vid mixningen. Men inte som förr för att det skulle låta bra, balanserat och vara en schysst produktion utan för att ligga så nära "nollan" som möjligt.

    Sen går det att mastra sönder skivor även om man bara spelar in, mixar och mastrar analogt. Inte tekniken som förstör utan hela konceptet med "högst vinner/säljer"

    SvaraRadera
  7. Det bevisar ju iallafall att folk är dumma i huvudet.

    SvaraRadera