16 september 2008

Tyler Söze

Dags för ett litet soundtracktips. Filmmusik är något som är grymt underskattat. Jag menar, i grund och botten så handlar all musik om atmosfär och emotioner. Filmmusik är i regel gjord för att understryka en upplevelse av något på bild, så det krävs egentligen mer av filmmusik rent musikaliskt än någon töntig dussin-serenad med dålig lyrik. Jag hoppas att ni hänger med i mitt resonemang. Hursomhelst så finns det två filmsoundtracks som jag återkommer till ständigt. Jag lyssnar gärna på dom ofta när jag ska plugga, sova eller bara vara lat... ja, faktiskt typ närsomhelst som jag inte vet vad jag ska lyssna på. Dessa soundtracks är följande;

The Usual Suspects - Musik: John Ottman

Filmen är min absoluta favoritfilm,
och musiken hade förmodligen inte kunnat bli bättre än vad den blev. Detta just för att Ottman egentligen bara var anställd för att klippa filmen, men det slutade med att han både gjorde klippningsarbetet och skrev musiken. Detta blev starten på en karriär som kompositör för honom, men det är en helt annan historia som jag inte ska gå närmare in på här. Hursomhelst gjorde det att helheten av alstret blev mer trovärdigt rent berättarmässigt, och hans vision som klippare var exakt samma som hans uppdrag som kompositör. Förutom filmens underbara temalåt så är spåret 'New York's Finest' en av mina absoluta favoriter. Mycket tunga stråkpartier och lugna pianospår väntar på denna platta, som jag verkligen rekommenderar att ni kollar upp.

Fight Club - Musik: The Dust Brothers

Vad är nu detta för genre då, kan man fråga sig. Jag vet faktiskt inte svaret, men skulle jag försöka mig på att säga något så är det väl typ mörk elektroindustri med lite psykotiska drag. Hursomhelst så är det kanske inte det första som jag skulle lyssna in mig på, om jag inte hade uppskattat filmen så mycket som jag gjorde och fortfarande gör (jag me
nar... vem kan inte älska 'Fight Club'?). The Dust Brothers har bl.a. legat bakom mixning av 'Beastie Boys' och 'White Zombie', men mig veterligen är detta första gången som de testat på att göra ett soundtrack till en film. Precis som filmen så är musiken skruvad, och man kan lätt känna sig lite yr och illamående (på ett bra sätt) när man lyssnar på skivan. Egentligen så finns det inte ett svagt spår på denna skiva, men för att nämna någon låt så är 'Corporate World' en favorit för dagen. Skivan avslutas med 'This is your life' som kan beskrivas som en onani i 'Tyler Durden'-citat. Allt detta ackompanjerat av tvåldoftande badrumsbeats, och det kan ju knappast vara fel. Kolla upp detta soundtrack, eller kolla på filmen igen och lyssna speciellt på musiken.

Du lär bli nöjd.

4 kommentarer:

  1. Kung inlägg. Soundtracket till De Misstänkta har jag aldrig lyssnat på. Det skall jag göra. Tack för tipset.

    Och Fight Club-soundtracket kan ja ghålla med om att det är värt att lyssna på som fan!

    SvaraRadera
  2. Chemical Brothers gillade/gillar The Dust Brothers så mycket att de tog sitt namn efter dem. De trodde att Dust-killarna lagt av och att det inte gjorde något. Men så var inte fallet så de fick byta namn och namngav deras första (och bästa) album Exit Planet Dust.

    SvaraRadera
  3. Hade jag ingen aning om. Kung! (musikläraren antecknar)

    SvaraRadera