03 april 2008

Erik Persson listar De (enligt honom) Tio Bästa Metallica-låtarna (utan inbördes ordning)


Jag gick hem från jobbet idag och funderade på Metallicas storhet och alla extremt bra låtar som de har skrivit. Och sen funderade jag vidare vilka som då är de tio bästa låtarna och där fick jag huvudvärk, men jag bestämde mig för att plocka ut de tio bästa låtarna i mitt tycke. Jag har valt ut dessa låtar utifrån favoritskap och personlig betydelse och en massa andra faktorer. Det var svårare än vad jag trodde eftersom det helt enkelt finns för många favoriter. Ett annat problem är ju att man är ganska less på vissa låtar och då måste man försöka sätta sig in i låten från ett annat perspektiv. Men jag försökte hursomhelst ta ut de tio låtar som betyder eller har betytt mest för mig. Och dessa tio låtar nedan kom jag fram till.

One
Creeping Death
Master Of Puppets
Blackened
Enter Sandman
Welcome Home (Sanitarium)
Bleeding Me
Sad But True
Nothing else Matters
Battery

Nu vill jag se DIN lista och speciellt Svenkes (din gamle Metallica-räv) och Annas (jag vet att du kommer att ha med One på listan).

18 kommentarer:

  1. One
    Battery
    Master of Puppets
    Fade to Black
    No Leaf Clover (!)
    Blackened
    Creeping Death
    Welcome Home (Sanatarium)
    Dyer's Eve
    The Unforgiven

    SvaraRadera
  2. En mycket spännande lista och plötsligt så känner jag mig så mainstream med min typ.

    Dina två överraskningar (som jag ser det), No Leaf Clover och Dyer's Eve, hade jag dock prickat in eftersom du har erkänt gråtandes på fyllan att No Leaf Clover var bäst på konserten i somras och du är en trumbög (alla sådana peppar Dyer's eve).

    SvaraRadera
  3. For Whom The Bell Tolls
    Fade To Black
    Creeping Death
    Battery
    Master Of Puppets
    Welcome Home (Sanitarium)
    Orion
    Blackened
    One
    Nothing Else Matters


    Är inne på din linje med "Bleeding Me" där, Erik... men fan. Orion. Framförallt efter i somras så kommer den alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

    Helvete. Bara den och Bellz som skiljde oss. Bögigt. Men jag tänkte faktiskt jävligt grundligt där, och det är ju faktiskt bara att inse att de där ÄR de bästa låtarna.

    SvaraRadera
  4. Pratar du nu om min lista eller någon annans? Blir ju pinsamt om du menar nån annan Anna.
    Ehhh

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Fade to Black
    Creeping Death
    Battery
    Master of Puppets
    Welcome Home (Sanitarium)
    Orion
    Blackened
    One
    Nothing Else Matters
    Bleeding Me

    SvaraRadera
  7. Kriz: haha, jag stod och balanserade mellan Orion och Bleeding ett tag men.. Bleeding me är helt enkelt en betydelsefullare låt för mig.. tror jag.. fan!

    Anna: haha, ja jag menar dig!

    SvaraRadera
  8. Ja, men då får jag väl ta mig en funderar då!
    Får 'I'm only happy when it rains' vara med?
    Eller ska det vara original-original?

    SvaraRadera
  9. Och ja, ONE var ju mest given i hela världen. Det är typ som att inte ha Suck eller Eraser som bästa live med NIN.

    SvaraRadera
  10. Jag tänker inte göra en tiolista av olika anledningar, men ett av valen skulle varit Stone Cold Crazy. Och om det inte är tillåtet med covers: Harvester of Sorrow.

    SvaraRadera
  11. Anna, självklart är inga covers tillåtna! Dessutom sågade du ju Metallicas version av I'm only happy when it rains så fuck you lite granna.;)

    Jag visste inte att bror min gillade Harvester så mycket. Jag tror dock att du skulle sätta Holier Than Thou på listan.

    SvaraRadera
  12. Men jaja, men nu har jag ju börjat lyssna på den och gråter floder! haha

    SvaraRadera
  13. Harvester of Sorrow!!!
    Battery
    Master Of Puppets
    One
    Creeping Death
    Sad But True
    Nothing Else Matters
    Seek and Destroy
    No Remorse
    For Whom The Bell Tolls

    SvaraRadera
  14. Fan pappa, du har inte med Blackened, det måste vara tjänstefel! Blackened för helvete! Är No Remorse bättre än Blackened? NÄE!

    SvaraRadera
  15. Blir alltid lika exalterad när ni skriver om Metallica. Själv låg jag igår och tänkte på att rangordna låtarna på MOP. Blev nästan ledsen av att försöka mig på det så jag gav halvt upp.

    Min spontana lista är som följer:

    Fade To Black
    Battery
    Master Of Puppets
    Sanitarium
    Disposable Heroes
    Orion
    Blackened
    One
    Nothing Else Matters
    Bleeding Me


    Åh vilken tråkig lista. Sjukt svårt. Är ju så galet less på Creeping och Bells men att höra dem live på plats är en annan sak. Kunde lika gärna haft med Hit the lights, FFWF, RTL men låtarna slår ju ut varandra. Känner att låtarna på MOP är helt enkelt överlägsna, tröttnar aldrig på dem. Om jag fått ha med en sorts "det trodde jag aldrig" så hade det blivit - Human eller The Shortest Straw kanske.

    Nej fy fan jag måste bara få ur mig detta också.
    Mina fem favoritcovers:

    Helpless
    Breadfan
    Sabbra Cadabbra
    The Prince
    The Wait

    Kan vi göra en MOP-lista också? Rangordna låtarna helt enkelt.

    SvaraRadera
  16. Haha, du är underhållande du Deltidsröv! Men att du nästan skulle kunna slänga in - Human som joker tror jag inte riktigt på. Inte det lilla jag känner dig iaf. - Human upplevde jag första gången live 99 och då var det så hårt och häftigt så jag fick stånd. Men genom åren har den sjunkit och sjunkit och snarare vissnat till en ganska anonym låt av Metallica. Clover spöar ju den med hästlängder t ex.

    Mina fem Favoritcovers:

    Breadfan
    Stone Cold Crazy
    Astronomy
    Die, die my darling
    Helpless

    SCC måste man bara ha med, den är bara så jävla cool och otippad som Metallica-cover. Men covervalet var svårt som tusan ändå. Däremot hade jag, faktiskt, inga besvär med att rangordna MOP. Jag tog en minut på mig och den enda tveksamheten jag egentligen har är att jag är lite kluven mellan Thingy och Damage:

    Master Of Puppets
    Battery
    Welcome Home (Sanitarium)
    Orion
    The Thing That Should Not Be
    Damage inc.
    Disposable Heroes
    Leper Messiah

    SvaraRadera
  17. Goddammit nu kör jag!

    Battery
    Master Of Puppets
    Sanitarium
    Orion
    Disposable Heroes
    Damage inc
    Leper Messiah
    Thingy


    Fy fan, hade Orion legat som tredje låt på sida 1 hade jag nog aldrig vänt på plattan i min ungdom. Som jag gjorde när jag som 6-åring lyssnade på Highway to Hell sida 1 i flera månader. (iofs fattade jag inte att det var fler låtar på andra sidan hehe)

    SvaraRadera
  18. Erik: Egentligen är Blackened bättre än No Remorse men jag har mer känslor kopplade till just No Remorse så den fick komma med ändå. Jag har ju lyssnat klart mer på just No Remorse än tex Blackened.

    SvaraRadera