19 september 2008

Whiplash

Under min relavtivt korta livstid har jag samlat på mig en massa coola musikprylar som jag nästan aldrig får möjlighet att visa för andra, så jag tänkte att bloggen är ju ett ypperligt ställe att skryta om sådana saker. Här följer en av min skivsamlings absoluta stoltheter...

Whiplash 12" vinyl Picture Disc - Label: Megaforce, MRS-04

Denna platta var något som jag ofta drömde om att införskaffa i högstadie/gymnasieåldern. Av någon anledning så är bildskivor så kaxiga, och jag har alltid kännt någon slags barnslig fascination för detta upplevda fenomen. Metallica var ju bandet över alla andra, och Whiplash var nationalsången för alla headbangers i min värld (jämte 'Metal Militia'). Att då få inneha Whiplash EP'n på 'Picture Disc' gick till graden av besatthet, likt något slags kultföremål för att komma närmare mina (på den tiden) stora idoler. Tyvärr fick jag inte tag i den under mina mest fanatiska år, men fick sedemera möjlighet att införskaffa detta stycke kulturhistoria för typ 3-4 år sedan då en svensk samlare sålde ut sina skivor för att betala sina studier (huh... hemska tanke!). Skivan är i mycket god kondition och förutom en 'Special Neckbrace Remix' av Whiplash så finns även 'Jump in the Fire', 'Seek and Destroy' och 'Phantom Lord' med som live-versioner (inspelade direkt i studio, så det är ju inte direkt en live-spelning).

Inget j*vla 'Death Magnetic' här inte. Detta är essensen av Metallica.

Kollade runt på nätet och upptäckte att det enda exemplar jag kunde hitta som fanns till salu går för 150£. Alltså typ 1800:- SEK, med dagens pengavärde. Inte speciellt dåligt med tanke på att jag inhandlade den för ynka 300 spänn. Förhoppningsvis har detta inlägg väckt viss avund.

6 kommentarer:

  1. Now is the time to let it rip
    To let it fuckin' loose
    We are gathered here to maim and kill
    Cause this is what we choose

    SvaraRadera
  2. Jag har en jävla massa fina också, kanske skulle fota dem. Dock har jag inte Fade To Black 7"(grön) eller Master of Puppets/WHS 7". Beställde den sistnämnda på hotstuff omkring 1998. Tog ut skivan med darrande händer och fick syn på ... en Queen-singel. FUCK.

    SvaraRadera
  3. Coolt som fan. Ska ta och blogga om några av mina rariteter med. Har samlat på mig en väldigt liten hög med väldigt schyssta plylar under åren.

    SvaraRadera
  4. Deltid: Absolut, det skulle vara kul att se! :) Fast vad jag förstått så är 'Fade' en promo som bara kommit i 12"-formatet.

    Pappa: Visst är det bra bloggmaterial! :) Ser fram emot det.

    SvaraRadera