17 september 2008

Metallica tar stryk av illegal nerladdning? HELL NO!

Metallicas Dödsmagnetiska platta sålde drygt 490 000 ex på tre ynka dagar i USA förra veckan och landade givetvis på förstaplatsen på Billboard. Fantastisk siffra är det. Är det? Ja, kolla på dessa jämförelser:

St. Anger sålde 363 000 på första fulla veckan.

Reload 435 000, Load 680 000 (!) och den där svarta omtyckta skivan sålde faktiskt "bara" 598 000 första veckan - sen har det ju spårat ur. Vad säger då detta i en värld där den stora majoriten inte längre köper skivor? Jo, att Metallica har trogna, lojala och skivköpande fans. Själv har jag lagt ner 2000 spänn på DM. Och jag är stolt! Kul!

Avslutar med ett dutub-klipp där Metallica lirar TDTNC på en brittisk tv-show.


7 kommentarer:

  1. Imponerande. Men kan de då ge fan i att mastra skivorna för den stora dumma Coldplay-älskande massan? Jag måste ju givetvis dra igång lite könsmätning och påpeka att jag minsan ligger på ca 2900kr i utlägg för Death Magnetic. :D

    SvaraRadera
  2. Domar'n, vad är imponerande? Försäljningssiffran eller liveklippet? Eller både och!?

    Farsfars far, jga tycker ändå att vi har lika lång penis. Du skulle egentligen inte ha köpt två boxar om det inte varit för att du drog till Köpenhamn.. och det gjorde du pga mig. Fast jag får väl köpa en jävla massa merch för att komma ikapp då.

    SvaraRadera
  3. Betänk dock att Metallica sålt ex av DM som fan till Guitar Hero 3 + att Ticketmaster i USA har haft nån specialdeal som innebär att man köper biljett till ett Met-gig samt skivan i ett pack. De här två grejerna har gjort väldigt mycket för försäljningssiffrorna, men det är ju såna knep som krävs nu för tiden... tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Vänta bara tills nästa Megaleif-platta anländer. Då kommer den limiterade samlarutgåvan att innehålla både strumpebandshållare i papp och sepekaninhotpants!

    SvaraRadera
  5. Tyvärr och tyvärr. Jag gillar sådana "försäljningsknep". Nytänkande helt enkelt. Sådant som behövs idag när alla e bögen.

    Intressanta grejer som följer med kommande Megaleif-skivan. Mitt förslag är att det borde finnas en Bertil-mask.

    SvaraRadera
  6. Den följer bara med bög-versionen. Limiterad i 7 bög.

    SvaraRadera