21 augusti 2008

The Day That Never Comes



Första genomlyssningen
(kommentarerna är spontana och nedtecknade direkt under lyssnandes gång)

Jag sitter vid datorn och lyssnar genom hörlurar.
Långt intro… jag tänker Fade to black
Jag småler hela tiden.

James.

Refrängen är stark. Gitarrmelodierna i bakgrunden är the shit. James har klassiska ”aaah” i slutet.

Fuck. Andra versen. Melodin är ju klockren.

Efter andra refrängen. Tunga gitarrer. Jä. Tungt riffande. Fan, det är verkligen Sanitarium-känsla. Fade to black. Fan, det är klassiskt Metallica. St Anger är så långt borta.

Lasse trummar. Högt. Som väntat dock.

One-gitarrer. James & Kirk! Tvillingspelar. Haha, helvete vad One. Och helvete vad bra. Kirk solar. Fan vilka gitarrer.

Coolt riff. Och så Kirk igen. KRK! Han är kung. Välkommen tillbaka Kirk! HAHA!

Vilken jävla singel.

Spontant. En blandning av Fade To Black och One!!! Haha, och nu kommer tårarna. Glädjetårarna.

Andra genomlyssningen

Ska lyssna genom stereon. Kommenterar efteråt.

Lyssnat på låten med Linn nu högt som fan på stereon. Låten är förjävla bra. Linn ryser också och gillar de underbara gitarrerna på slutet. Det är bra. Allt är bra och jag är lycklig. Jag fick lov att ta lite jäger för att dämpa .. känslorna.

Lillerik skrev det så jävla bra precis på MSN: ” jag tror vi just fick den perfekta anledningen att supa i morrn”

Imorrn blir det fest hemma hos Färne. The Day That Never Comes i repeat. Fanimig. Och sen ta med oss en bränd variant ut på krogen och tvinga DJ-snubben att spela den.

Tredje-fjärde genomlyssningen nu. Helvete vad kung låt. Stegringen mot hela det mäktiga slutpartiet. ”THIS.. I.. SWEAR!” - och sen brakar det loss. Tack Rick Rubin för att du läxade upp Metallica och sa åt dom att skärpa sig. Eller vem ska man tacka egentligen? Jag tackar mig själv.

Fan vad bra han sjunger. Låter fräscht. Och han är långt framme i mixen. Och han har sån karaktär i rösten. Glöden i rösten är där. Måste vara för att han sjunger ljusare.

Jag kikar på lite blabberkommentarer och de negativa kommenterarna är inte trovärdiga längre. De får ju allt de har eftersträvat. Gillar man inte denna låt gillar man inte Metallica helt enkelt. Och då kan man dra åt helvete vettu! To hellaaaah.

Välkommen hem Metallica. Nu ska jag ut och springa med Shaken. Kommer inte att vara något problem idag inte.

Och nu har jag ringt Shaken. Han sitter frotfarande och ser film (21:30) och tycker att vi ska springa imorgon bitti istället! Imorgon bitti? Innan jobbet? Är han helt störd?! Jag har ju peppen i mig nu! Och så har han heller inte lyssnat på låten ännu fast jag har påmint honom två gånger. ”Alla är inte som du Erik”. Jävla Svensson-Daniel. Imorrn ska jag supa ner dig!

Skickade låten till Mange också. Som säger såhär: ”jag lyssnade inte klart, blev för skränigt efter 4 minuter” – Gaah, ibland undrar man ju vad man har för polare.

Dock så blev jag glad att tuffa Satariel-Robert ändå gav gott betyg åt låten. I det stora hela. Samma med tuffa Annika.

Äh, jag drar ut själv då. Lyssna på TDTNC på repeat och skrika ”METALLICAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHIIIIIIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaa” till alla jag möter.

Jag skriver klart när jag kommer tillbaka.

Sådärja, nu har jag sprungit och duschat. Hann lyssna igenom låten fem gånger och skulle kunna ha fortsatt dubbelt så länge känns det som – perfekt ute-å-springa-låt alltså!

Nu ska jag sova. Ja’ e gla’.

Måste lägga in en slutkommentar också. Senaste nyheten på Blabbern:
” GAGGLE OF COCKS has had its debut album, "American Trash", released worldwide via Screaming Ferret Wreckords.”


18 kommentarer:

  1. Ett jävla uppköp jämfört med Cyanide som faktiskt gjorde mig deprimerad ett tag. Den skulle fan knappt ha platsat på St Anger. :)
    Men den här är riktigt bra. Jag är väl egentligen mest skeptisk till produktionen, Lars som (som vanligt) lirar uselt ligger miltals över allt annat. Ingen riktig tyngd i gitarrerna.

    SvaraRadera
  2. "love is a four letter word"

    De kunde väl skippat den biten av Låten lät..som något från Load skivan.

    Annars mycket bra och vissa gitarrbitar är riktigt riktigt bra.

    /Multipoint Sweden AB

    SvaraRadera
  3. GAGGLE OF COCKS är nog snäppet vassare ändå!

    SvaraRadera
  4. Det var ju inte satansj*vla st. anger iallafall... men det var f*n i mig inte bra. Lars är ju mer odynamisk än vanligt också. Lite charmigt, kan tyckas, men jag börjar bli trött på det. Kul för dom att deras varumärke är såpass starkt att de kan komma undan med vilken skit som helst. Nu ska jag lyssna på Leper Messiah...

    SvaraRadera
  5. Det här är helt enkelt sjukt jävla bra. Håller du inte med, är du en idiot. Spelar högt ur högtalarna på jobbet (kontorslandskap). Den första som gnäller statuerar jag ett exempel av och skickar ut genom fönstret.

    Tyska gruppen H-Blockx sa det bäst.
    More, more, give me more! Why don't you give me more!!!

    SvaraRadera
  6. Ja Rättvisa David, du är en idiot (!) som inte gillar The Day.

    Haha, fredde du är så jävla hård. Kul att du nämner H-Blockx, visst var det bandet med haj-skivomslaget och låten "move ya, move move ya"

    SvaraRadera
  7. Hehe... snacka om masshypnos! Jag är gärna idiot om det distansierar mig från Metallicas nya alster.

    SvaraRadera
  8. Jamen gör det då! Distansera dig i en källarlokal med en bild på din kära jävla Kerry King! ;)

    SvaraRadera
  9. Äh... Kerry King är ju överskattad. Jeff Hannemann däremot. Där har vi en riktig hjälte.

    Hursomhelst delgav jag bara min åsikt om nya singeln. Med en stor portion flyt så kanske det finns någon DeathMagnetic-låt som även jag blir kåt av... men jag betvivlar det starkt. Man kan ju alltid hoppas.

    SvaraRadera
  10. På vilket sätt spelar Lars "uselt"? Skulle han börja (kunna) spela som han i Dream Theater plötsligt skulle jag skjuta mig själv i huvudet med ett gevär. Jag älskar de långa fillen över pukorna a la Bonham mm.

    SvaraRadera
  11. Jag bärjar bli riktigt trött på snack om att Kirk är en dålig gitarrist, att Lars spelar otight och att det är katastrof och så vidare. Det är sånt här snack som endast kommer från folk som själva spelar instrument. Hobbymusiker, om ni så vill. Ytterst ställan från vi som bara lyssnar på musik. Ska det vara så svårt att släppa kuken och sluta vara sån messerschmit? Är det förbjudet att tycka att Lars kan leverera musik som ger en jävligt bra känslor bara för att man råkar spela trummor själv? Jag accepterar att folk inte gillar metallica men att komma med ursäkten att det är skräp bara för att Kirk suger och att Lars inte alls är lika bra som den där jävla trummisen i nått svettigt töntigt tyskt black metal band ingen har och ingen kommer orka höra talas om heller, ja jag blir bara trött på det och jag springer på folk hela tiden som har dessa så kallade åsikter.
    Är det fortfarande inne att tycka att exakt allt Metallica gjort efter Black Album är skit?

    Erik: Det stämmer! "Time To Move" heter plattan och i första singelsläppet "Move" gick refrängen exakt så. :)

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Nej, det är inte förbjudet att tycka att Lars kan leverera musik som ger en jävligt bra känslor. Det är skitbra! Jag blir bara glad över att folk blir kåta av det. Personligen slänger jag hellre på Load än Black Album, men det kanske inte hör hit. Det fina med att säga sin åsikt är ju att man kan sätta stolthet i det om man vet varför man tycker som man gör. Det var inte meningen alls att tracka någons pepp över Metallica's nya skivsläpp. Om så, så ber jag ödmjukast om ursäkt. Men... jag har fan i helvete rätt att skriva vad f*n jag vill utan att någon dj*vel ska kalla mig idiot helt omotiverat. Det blir ju lite löjligt låg nivå på diskussionen då.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker Metallica skulle vara bättre om James la av med sina "aah" i slutet på raderna.
    Haha.

    SvaraRadera
  15. Äru dum!? James har patent på sina aah. han får aldrig sluta med dessa.

    SvaraRadera
  16. Kirk stör mig sällan, men Lars är faktiskt så jävla dålig att jag blir förbannad över att han förstör låtar som jag älskar genom att lira dom sjukt otajt live. Så är det bara! Har inget att göra med att det finns tyska black metal-trummisar som är bättre eller att jag är nån musiker-messerschmidt eller för att det "inne" att dissa honom.
    Däremot är det ju helt subjektivt, och det är väl kung om andra gillar det han gör. Men för mig så stör han helhetsbilden något så grymt mycket, särskilt eftersom han tydligen ska höras mest av alla hela tiden, vare sig det är live eller på platta.

    SvaraRadera
  17. ...fast jag gillar faktiskt också de långa pukfillen han gör på refrängen i TDTNC, mer sånt.

    SvaraRadera
  18. Lars har ju aldrig varit någon supertrummis anyway, inte någon Haake alltså. Men jag tycker det mesta han gör passar bra till låtarna. Det är ju viktigast. Sen är han ju 45 år och det hörs väl live ibland. Minns någon intervju där han sa att han aldrig spelar trummor hemma. Jag tror hans främsta styrka ligger i hans förmåga att arra och urskilja riff som går att göra låtar av.

    Fast mitt favorit-fill av ovan nämnde är det hysteriska crescendot i slutet av Disposable Heroes. Jävlar vad han matar. Måste varit en sån tagning där han direkt efter tänkte "åh helvede, hur gjorde jag det där? Hoppas resten av låten var felfri" :)

    Kirk däremot, han kan jag störa mig på rejält. Live alltså. Han är verkligen DÅLIG när han ska improvisera. Spela solot i Fade som det ska vara, dammit.

    SvaraRadera