02 september 2008

Streama YouTube direkt i din PS3!!

Media server och PS3





Hade lite trist idag så jag tog mig tid att se vad som man kan göra på PS3:an i media-väg.

Som många vet har ju PS3 lite problem med att spela upp vissa xvid och även vissa äldre divx filmer. Men genom att playstation är utrustad med DLNA och upnp så går det att komma runt detta. Med detta stöd kan enheter likt PS3:an använda sig av något som kallas media servers viklet streamar och realtidskodar om materialet så att det passar PS3:ans godkända format.

En media server kan vara en fysisk enhet som t.ex en NAS (Network A
ccess Server), en såkallad hårdisk som kan nås över det interna nätverket, men det kan även vara server-programvara som kan nås via en dator/server över det interna nätverket. Via en media server kan man nå film och musik lokalt. Alltså via en extern enhet NAS eller laptop/stationär Pc kan man då nå musik och film. Jag använder detta flitigt för att se tv-serier via min PS3:a. När en media server har installeras på t.ex. eller som en fysisk enhet kommer den bli synlig inom det hela lokala nätverket. Det blir då möjlgit att komma åt denna genom att i din PS3:as menyer som en liten icon/mapp. För att hitta media servers i ps3:an måste man aktivera "media server connection" i PS3:an. Detta görs genom att gå in på flik nummer 2, settings och sedan network settings. Där sätter man "media server connection" till enabled. Sedan kan man under varje flik photo/music/video söka efter media servers. Om du inte hittar någon media server kolla så att inte brandväggen sätter stopp. Starta om media servern någon gång. Dubbel checka om du ser den i i ditt lokala nätverk som du kan komma åt via din dator.

Det finns en del olika programvaror för detta men detta, men det jag rekommenderar för lokal streaming är att köra är två media servers som fungerar stabilt med ps3:an. Nummer 1 är den enklaste och snabbaste lösningen alltså använda sig av Windows Media player 11. Det är en lösning som inte går att misslyckas med. Alla filmer som man importerar under dess bibliotek kommer att bli tillgängligt i ps3:an via media servern. Dock så klarar den inte att realtids koda om materialet så vissa filmer kan det visa sig att ps3:an inte kommer att klara av att läsa. Då är TVersity mycket bättre, eller faktiskt jävligt bra! Dock lite mer meck och dator vana kan behövas för att ställa in streaming inställnigarna. Mitt tips är att göra det enkelt och kolla tutorials på YouTube för installation.

Men detta är troligen skåpmat för många av er redan. Men det jag nu hittat och testat är nämligen att streama youtube, cnn, cbs etc via en media server programvara som heter PlayOn och tillhandahålls av MediaMall.
Just nu är det i beta-stadiet, men testversion finns att ladda ned. På 5 minueter har du en media server där du kan komma åt You Tube ESPN (sport typ)för tillfället. Sedan går det att komma åt andra kanaler också men då måste man befinna sig i USA.

You Tube var grymt uppskattat! Rekommenderar det! Kollade nyss på någon gubbe utan armar som kunde lira gura med fötterna. Sjukt impad! =)

Utöver detta så har jag även tagit reda på att winamp har stöd för att fungera som media server vilket innebär att man kan komma åt alla streamade musikkanaler som finns eller läggs till i winamp. Har ännu inte hittat en lösning för att komma åt last.fm men antar att det inte är långt borta.

Råkade öve stöta på att sony har gått ut med den 2o augusti att i början av 2009 kommer de att skapa stöd för streamad musik, film och video via deras portaler. Detta ska vara gratis.

"
Leipzig Games Convention, 20th August 2008: Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) announced today that VidZone™, the online destination for music videos, will deliver their free streaming music video service to PLAYSTATION®3 (PS3™). The trial service is scheduled for launch in early 2009 for Europe, Australia and New Zealand, and is sure to be a hit with music lovers everywhere. VidZones service allows PS3 owners to watch the best new music videos for free on their PS3 or streamed to their PSP™ (PlayStation®Portable) via Remote Play. VidZone is one of Europes leading online music video services, streaming a full playlist of videos from hip-hop to punk and heavy metal to classics. Music lovers can build their own playlists and personalise their VidZone experience to be whatever they choose. All these features and more will be included in the PS3 service, including the option to download songs, music videos and ringtones to a mobile phone for a small charge.

SCEE will be launching a comprehensive film, TV and music download service at a later date."

I övrigt är jag sugen på att skaffa en NAS som media server, en Q-nap 209 eller en slugg som Shake har. Då kan man alltid ha på den, vilket jag nu inte kan med min laptop, och använda sig av t.ex itunes media biblitek via ps3:an samt hela tiden mata min ps3:a med senaste serierna med hjälp av NAS:ens förinstallerade bittorret-klient (vilket jag hela tiden håller uppdaterad via mobilen när jag sitter på väg till jobbet och inte har något bättre för mig ;p).

2 kommentarer:

  1. Japp, som ps3-user är detta gammal skåpmat! Här kör man TVersity för fullt. Windows Media Player 11 är inte alls att föredra tyvärr. Det finns som sagt en jävla massa programvaror att välja på men TVersity är mest använd och nog den som man ska använda sig utav. Det finns t ex flest guider och forum om denna programvara också så det är en stor fördel. Jag har dock varit förbannad på detta program på sistone. Den version jag hade(typ 0.9-versionen) hängde sig plötsligt hela jävla tiden, jag kunde inte lägga till nya filer eller mappar och när jag skulle köra en HD-film så tappade ps3:an anslutningen. Jag provade att ladda ner senaste versionen (1.0?) och det blev samma jävla sak då. Jag tror jag dock hittade problemet igår; filmen som jag skulle se (Dark City) verkar ha varit boven i dramat för när jag testade en annan film (såg 3:10 to Yuma) så gick det galant. Så Dark City var en jävel helt enkelt. I övrigt kan verkligen senaste TVersity-versionen rekommenderas eftersom det är ett jävligt snyggt gränssnitt, svart och jävligt -matchar PS3:an! Och de har en ny snygg logga. TVersity ffs! Måste ändå prova några andra programvaror för att jämföra.

    Måste dock fråga dig Färne: har du fått igång nu så att du kan streama HD? HD-porren senast blev ju en liten flopp;)

    SvaraRadera
  2. hej, jag hittade en webbplats för att ladda ner filmer från YouTube, DailyMotion, IFilm, google.video, myspace, break.com, metacafe i MP4, 3GP, FLV, AVI, http://hamtayoutube.innovasitio.com/

    SvaraRadera