03 september 2008

Var kreativ och tänk utanför lådan

Utifrån mitt förra inlägg kan man lätt tro att jag är helt omvänd men är jag inte helt digitalt-lagrad men jag tror faktiskt jag ser en lösning för hur man kan få oss CD-skivsfanatiker att börja skruva oss lite. Har hittat några lösningar som har fått mig att inse att både den visuella och ljudmässiga upplevelse kan bli bättre via en heldigital musiksamling än att ha metervist med skivor på väggen. Fast hur som helst kommer jag nog altl köra båda (Skivor fungerar ju alltid som backup).

Men nästa revolution efter okomprimerad musik på lagrad lokalt kommer vi snart se lösningar som högkvalité streaming där du köper rättigheterna till en låt oberoende av format. Alltså det som vi i framtiden komer ha lagrat på vara datorer etc kommer vara metadata. På detta sätt så kommer aldrig musik/film-samlingen vara beroende av formatet det är lagrat i.

Själv känns allt detta så föråldrat. Känner som jag lever på tidigt 90-tal (Allt är bara så oanvändarvänligt fortfarande). All teknik som jag ser vet jag är minns 2-3 år gammal innan den når ut. Bara tanken vad som finns tillgägligt inom militären gör mig galen. Ibland hade man önskat att allt var open-source för då skulle det blir fart på all utveckling och det senaste skulle alltid vara det senaste. Kan lova att jag inte längre vill köpa en mobil efter jag slutat på mitt jobb.

Nää önskar man att man levt lite längre fram i tekniken. Men ja samtidigt är jag glad att jag faktiskt idag får besitta kunskap för att själv påverka framtidens teknik. Tror folk ofta inte inser på hur många ideer de har som egentligen inte finns eller som ingen haft tid att jobba på.

Om bara folk hade kunnat rycka upp sig från de många hopplösa tankarna som "jag kan inte osv". Vad mycket mer tufft vi kunnat fått se i samhället då. Bill Gates ja han är stor men egentligen är ju han bara en kille som tagit tag i sin dröm och uppfyllt den steg efter steg.

I dag ser vi ocks hur Google bara skapar nytt nytt nytt.. De har insett detta med att det finns så många möjligheter så att det inte äns går att förverkliga dem alla.

Mitt tips för er med såkallad uttalad kass kreativitet. Ryck upp er och lyft ögonen från tunnelbanegolvet och se hur folk beter sig, vad de gör, vad händer runt om en, vad hörs runt omkring, vad känner man, vad gillar man, vad stör man sig på, vad borde finnas, vad borde vara bättre, vad skulle hända om, hur fungerar saker runtomkring, vad händer om man kombinerar en sak med en annan, Kan man göra något av detta, vad tycker folk osv. Ifrågasätt allt, alla, dig och oändligheten runt omkring.

Vad är t.ex. på tapeten idag? Jo klimatet. Vad mer kan vara intressant? Däck kanske? Hur får man däck att vara miljövänliga är kanske något man kan kolla? Däcken kontra väg? Material? Utnyttja värme från däcken till att utvinna energi? Att reglera trycket på däcket mot vägen? .osv. Att ta två ämnen bara från luften som egentligen inte kanske är intressant kan via kombination och likheter och olikheter skapa nya mer bättre och mer kreativa lösningar. Teknik idag ska man se som "enablers" för påbyggnad av ny teknik som inte existerar. Det är som ett pussel, massa små ideer och lösningar tillsammans kan bli något riktigt bra. You Tube är ju ett mycekt bra exempel. Internet + Flash + film + streaming och lite reklam.

Apple...Google...ja vad mer ska man säga..Önskar att alla arbetplatser fungerade på det sättet...

Var uppmärksam! Det är kreativitet, det är skapande det är framtiden! Lås inte in tankarna i vad som anses vara dagens ramar. Det är iallfall så jag tänker även om det inte är så förståligt och korekt skrivet. Jag använder t.ex. *-tecknet fel enlight vissa men enligt mig är det ett sätt att skriva när jag tänker det jag inte skriver. Alltså allt mellan raderna. Förståligt, sammhängande och genomtänkt är det jämt det bästa? För mig är det inte kreativt. Är som mest kreativ när jag inte tänker utan agerar på impuls. Därför avslutar jag detta här med denna video även fast början av stycket borde vara ett mer genomtänkt avslut.

3 kommentarer:

  1. "jag tror faktiskt jag ser en lösning för hur man kan få oss CD-skivsfanatiker att börja skruva oss lite. Har hittat några lösningar som har fått mig att inse att både den visuella och ljudmässiga upplevelse kan bli bättre via en heldigital musiksamling än att ha metervist med skivor på väggen."

    Du får jobba vidare att argumentera för detta Färne. Jag är långtifrån övertygad men det är sant - jag kanske är en hopplös ute skivsamlingsnörd. Eller det är jag och det är jag stolt över. Jag har börjat kika ännu mer bakåt i tiden nu ty jag ska köpa mig en hederlig och snygg skivspelare och börja köpa mer Vinyyyyyl. Det är faktiskt det tuffaste. Nä vad man tappar genom att köra musik via sin dator, oavsett om det är mp3 eller superstreamat, är den fysiska biten! Spana t ex in de tjuvupplagda bilderna på nya Metallica-skivan... fatta hur tråkigt det är att köra denna skiva via datorn när man kan ligga i soffan och lukta på texthäftet samtidigt som man lyssnar på James och co... och tårarna rinner.

    SvaraRadera
  2. Ja, vinyl är fortfarande det överlägset tuffaste. Speciellt när allt är inspelat analogt också. Det känns inte så spännande personligen att samla CD's... jag menar, du kan fortfarande lira en hundra år gammal stenkaka men knappast spela en CD om hundra år. Formatet är aldeles för begränsande för att vara intressant att samla på utifrån ett längre tidsperspektiv. Det coolaste skulle ju vara att "bränna" in informationen i något som borde vara mer varaktigt, typ i konstgjorda diamanter eller nåt (under förutsättning att produktionskostnaderna kan gå ner lite mer).

    SvaraRadera
  3. What's Taking place i'm new tto this, I stumbled upon this I've found It positively
    helpful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute &
    aid different users like its helped me. Good job.

    My homepage ... stamped concrete nhh ()

    SvaraRadera