01 september 2008

Georgia Revisited

På grund av den instabila situationen i Georgien så vill jag passa på att tipsa om ett spel som verkligen smiskade när det först kom. Nämligen Splinter Cell, som släpptes lagom till julen '02. I Splinter Cell får vi ikläda oss rollen som den torra NSA-agenten Sam Fisher, som är lika hård som han saknar humor. I första uppdraget skickas han till Georgiens huvudstad T'blisi för att undersöka försvinnandet av två CIA-informatörer. Det går ganska snart upp för Fisher att det sker ett systematiskt folkmord i Georgien, iscensatt av landets president Kombayn Nikoladze för att säkra de oljeresurser som finns nära gränsen till Azerbadjan. Vidare så får han stifta bekantskap med en rysk terrorist vid namn Vyacheslav Grinko och han råkar även stöta ihop med en kines eller två.
Sam Fisher utför en s.k. "Split Jump".

Vissa kanske skulle jämföra liret med 'Metal Gear'-serien, men sanningen är att äventyret har mer gemensamt med spelet 'Thief'. Med tanke på dagens politiska läge i regionen så uppmanar jag verkligen till en återspelning av denna eminenta klassiker.

2 kommentarer:

  1. Jag har ju aldrig lirat de där splinter Cell-liren. Och nu ångrar jag mig ju lite. Fast det är ju aldrig försent förstås...
    en viss 30-åring med Dreads har ju också peppat Splinter Cell. Och visst har det jämförts med Metal Gear-serien på många sätt. I den jämförelsen har jag ju dock som sagt inget att hämta men kommer alltid att försvara Snake i all framtid.

    SvaraRadera
  2. Personligen har jag bara spelat det gamla NES-liret 'Metal Gear' för tusen år sedan och 'Metal Gear Solid 2' till XBOX för typ fem-sex år sedan... men jag måste ändå säga att man inte bör jämföra spelserierna speciellt mycket. Är nånting bra så är det väl bra. (öh?) Jaja, det där var ju ett smart resonemang av mig... men det gör inget.

    SvaraRadera