18 september 2008

Pappas Rockskola.

Jag tänkte först kommentera det här i Eriks inlägg men insåg att jag nog måste starta en liten skola i rockhistoria för framförallt Erik. Som rocknörd och obotlig musikidiot (i positiv bemärkelse) så måste man ha koll på legenderna inom rocken. Där är jag stenhård. Här kommer i alla fall lektion ett i det jag kallar Pappas Rockskola och idag ska vi behandla artister som dominerat billboardlistan.

Erik skrev nyligen att Metallica, tack vare DM, nu haft fem plattor som toppat billboardlistan och att man skulle vara ensamma med detta. Här följer en varning. Om ett band slår ett rekord och inte heter Led Zeppelin sitter du troligtvis på felaktig information. Det finns ett flertal band som haft en helt enorm mängt storsäljare och en handfull av dessa har toppat billboardlistan. Metallica, U2 och Beatles bör nämnas. Det finns dock ett band som står en bra bit över de andra. Som dominerade sin tid fullständigt och detta refleterades även i billboardlistan. Jag pratar alltså om Led Zeppelin. Världens genom tiderna bästa band.

Led Zeppelin är det enda bandet i världen vars samtliga studioplattor nån gång legat bland de tio bästa albumen på billboardlistan. Sex av dessa har nån gång legat på listans förstaplats.

Det är sånt här man som rocknörd inte får glömma bort. Man får inte slarva med rockhistorian.
Det här blir en väldigt kort lektion och den enda som får läxa att göra tills nästa lektion är Erik. Din uppgift blir att köpa boken "Stairway to Heaven" och göra den till din bibel. Det blir ett förhör innan nästa lektion och då ska saker sitta som ett smäck. Eller som ett Smack-e-bonk!!

Större än James. Större än Paul.



5 kommentarer:

  1. Haha kung! Tanken var givetvis att försöka hetsa lite granna. Min förhoppning var ju att Kriz skulle bli förbannad och hylla Beatles men istället kom du med Zeppelin. Det går ju självfallet att vinkla på alla möjliga sätt men jag ville ju fortsätta peppa Metallica.

    Men om man ska koncentrera oss mer på Billboardlistan och hylla en annan stor artist, den störste, så kan du dra åt helvete med ditt jävla Zeppelin. Och jag med Metallica. Och Beatles. Eller Rolling Stones. Eller din mamma. Den största av de alla är Elvis Presley, han har haft 114 album med på Billboard. 114. The King Of Rock and Roll!

    SvaraRadera
  2. Haha. Ja hets är kung! Precis som kungen själv! :) Annars är det sweet som fan med all pepp. Metallica förtjänar så sjukt mycket pepp så det inte finns. Jag sitter å funderar på hur man bäst snickrar ihop en egen Scandinavian Tour till våren.

    Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Aalborg ör klart görbart. Speciellt om de har ett vettigt schema.

    SvaraRadera
  3. Erik: Jag tycker att det är klart tveksamt att räkna allt som släppts i kungens namn. HAn har ju inte gett ut 114 studioplattor direkt. Sen är det kanske inte så enormt meriterande att enbart ha haft plattor med på listan. Vi snackar top 200. Jag vill inte förringa Kungen på något sätt och hans ca 130 miljoner sålda plattor imponenrar något enormt men jag vill sätta saker i rätt focus.

    Jag fortsätter min skola lite.

    Elvis har släppt 23 plattor man kan kalla studioplattor. Av dessa har 4 stycken toppat Billboardlistan. Han har ytterliggare 19 soundtracks och av dessa har ytterligare 4 toppat Billboard top 200.

    SvaraRadera
  4. Visst. Men Elvis är The King Of Rock And Roll.

    Dessutom så har han jävligt snygga initialer:
    E A P
    Elvis Aron Presley
    Erik Anders Persson

    SvaraRadera