04 mars 2009

Chris har sålt sin röv till Satan (och Timbaland-djävulen)

Jag är egentligen helt emot att döma en skiva efter knappt en genomlyssning (jag ligger på ca 1,5 genomlyssningar i detta fall). Varför? Jo, för att en skiva har inte på något sätt kunnat sjunka in då. En skiva kräver x antal genomlyssningar innan den verkligen fastnar. När jag var ung och bodde i Rockbaren så kunde jag ibland irritera mig på Kriz som kom med ett betyg efter bara någon dag. Så får man helt enkelt inte göra. Men jag gör ett undantag i detta fall.

Om ni har missat det (Shaken och Lillen hade noll koll på detta när vi lunchade idag, men de har ingen koll alls på musik känns det som ibland) så har Chris Cornell samarbetat med Timbaland på sin nya platta ”Scream”. På
www.myspace.com/chriscornell kan man lyssna på denna skiva nåt dygn till.

Vem är denna Timbaland egentligen då? Jo, en sån där über-producent och hip-hop-niggah som bl a samarbetat storheter som Justin Timberlake, Jay-Z och 50 Cent för att nämna några. Ja, Timbaland är extremt rik och berömd.

Okej… spontant låter det ju som att Cornell också vill bli rik och berömd såhär mot slutet av sin karriär.

Pressreleasen säger såhär om Chris Cornells nya skiva:
"Scream" "showcases a new, seductive sound — dark, multi-layered and full of puzzles and surprises,"

Och här kommer mitt snack.

Första låten är otäck. Riktigt otäck. Introt den första minuten är riktigt jobbigt att höra och jag blev chockad. Och sen kommer en elektronisk slinga som inte alls känns… bra. Och så använder han sig av äkta Niggah-ord i refrängen - That Bitch Ain’t a part of me. Och Cornell känns inte längre som en del av mig.

Och så här fortsätter det. Det är chockerande dåligt. Eller ganska väntat egentligen antar jag. Det låter extremt kommersiellt och radiovänligt, fast på ett mycket mycket negativt sätt. Ni vet, när det blir så kommersiellt att man inte kan höra att det ligger någon själ där bakom överhuvudtaget. Detta är bara totalt genomkommersiellt. Det är fan bara tragiskt.
Jag får inte ut något av ett sådant sound. Det är för polerat. Det går inte.

Jag smackar på Judas Priests Painkiller och mår bra istället (ja jag har fått en jävla Judas-pepp efter lördagens konsert).

Sången då? Chris Cornells underbara stämma som alltid berör? Visst hör man att det är han men rösten ligger lite avsides och ofta bakom ett filter och det är samtidigt så mycket annat som stör.

Vad fan hände här egentligen? Vet ni hur jävla bra Chris Cornell egentligen var? Vet ni hur jävla gudomlig han en gång var? I mitt tycke den bästa sångaren från de fyra Seattle-banden och med Soundgarden var han med och skapade något av den bästa musiken som har skapats. Jag gillade också hans första soloplatta Euphoria Morning väldigt mycket och det fanns många höjdpunkter under Audioslave.

Men detta tar som sagt priset. Detta är smörja i mina öron. Lyssna på förstasingeln Ground Zero här t ex. Fan vilken menlös låt.







Och spana in skivomslaget. Han slår sönder en gitarr och är jätteball. Vad fan, det är ju knappt någon gitarr på skivan ju! Ahaa… jag fattar, det är symboliskt – han har gjort sig av med sin gitarr och sitt förflutna. Kom ihåg att herr Cornell verkligen kunde spela gitarr utav bara helvete en gång i tiden.



Skivan heter som sagt ”Scream” och jo, jag vill bara skrika.

Men är det bara totalt värdelöst då? Mjae, kanske inte ändå. Man hör någon stämma och melodi här och var som kanske kanske kan växa men jag är ytterst tveksam. Soundet funkar helt enkelt inte för mig. Låtarna Scream och Enemy gillar jag dock lite granna. Något annat har jag inte upptäckt egentligen. Och jag är som sagt tveksam om jag orkar.

Frågan är om jag kan acceptera att Chris Cornell numera är en föredetting? Jag vet inte om jag kan det. Han är (VAR) för cool och för bra för att bli en sån här tragisk jaga-radio-dängor-snubbe.


Och när ni har chockats klart över "Scream" så lyssnar ni på den här låten istället så att ni fattar vilken stake han en gång hade: http://open.spotify.com/track/49KkY405Nj0eEuKNlgZRY8

16 kommentarer:

  1. Kan fan intr tro det. Visste att han gjort nått med timmer-bögen åså... trodde han kommit till insikt efter det.

    Men fan det är verkligen så dåligt som du skriver. Överproducerad och underprovocerad skitmusik. Säger mig NAAADAAA...

    SvaraRadera
  2. 1) Chris Cornell har nog extremt mycket pengar redan.
    2) Påminner väldigt mycket om Metallicas resa efter svarta skivan...

    SvaraRadera
  3. EFTER svarta skivan?! Metallica tog ju hjälp med en superproducent för just Black Album. Men hursomhelst så kan vi ju hoppas att Chris hittar tillbaka till sitt forna jag om en sisådär 17 år då.

    SvaraRadera
  4. Ehhh...nämensåatte... good times!

    SvaraRadera
  5. "Hursomhelst så ska vi skriva mer och mer peppande och därmed tiodubbla vårt besöksantal på denna sida."
    -Då kanske du skall undvika att skriva neger i rubriker eftersom ordet, trots att du kanske har svårt att acceptera det, ansetts som ett rasistiskt skällsord ganska länge nu.

    Cornells nya sound är både förvånande och förbryllande. Och tråkigt nog ganska kass. Ska man se det positivt så är det kul att få bekräftat att folk lyssnar på mer än en sak.

    Tyckte den här låten passar i sammanhanget. http://www.youtube.com/watch?v=GKIqW3cikgU
    (John Lydon är Johnny Rotten.) Ganska kass den också.

    SvaraRadera
  6. Jag skrev neger i rubriken för att få mer besökare! TAnken var att få lite uppmärksamhet av dig t ex, och jag hade rätt. Jag är en sån där dryg hårdrockare som anser att om the Niggaz får kalla varandra det ordet så får jag också det.

    SvaraRadera
  7. 1) Byt namn på rubriken nu Erik. Ska vi börja använda rasistiska nidord här kommer det här bli den sista text jag någonsin skriver på smackebonk. Det är ett löfte.

    2) Jag har inte så stor koll på Cornell sen Soundgarden och jag har väl inte varit så väldigt attraherad av vare sig hans soloprylar eller Audioslave men jag tycker att det här är både vågat och rätt lyckat (av Ground Zero att dömma). Karln har uppenbarligen känt att han behövt experimentera lite. Tagit ett steg ifrån sig själv så att säga.

    Om jag ska ta och snabbdissekera låten så finns här mycket jag gillar. Chis sång är klockren. Beatsen (som det heter för ni som inte vet) gillar jag med. De känns.... gamla, på ett bra sätt. Det jag har lite svårt för är när han går upp i sången ganska exakt 2.10 in i låten och scratchandet känns lite...ja det hör inte riktigt hemma. Men summan av det hela tilltalar mig. Ska bli intressant att sätta tänderna i den här plattan.

    Vad kräver mer cohones Erik? Att hålla sig till samma sound år ut och år in (ACDC) eller att gå sin egen väg och göra det som känns rätt och kanske till och med behövs göras? (Metallica, U2, KoRn etc.)

    Jag apploderar dig Chris Cornell.

    Avslutningvis vill jag påpeka att Layne Staley är helt överlägsen Chis Cornell på alla sätt. Så är det bara. Det är ett lika starkt faktum som gravitation.

    SvaraRadera
  8. När farfar talar så lyssnar man. Jag ändrade rubriken till en mer beskrivande hur jag känner och ber om ursäkt om ni tog illa upp. Om ni inte gillar denne rubrik heller och inte fattar den så kan jag förklara noggrannare om behov finns.

    Ja det är ju underbart med åsikter och det hade varit förbannat tråkigt om alla tyckte samma sak. I detta fall är jag helt totalt icke överens med dig Fredde. Egentligen tycker jag att du ska lyssna på resten av skivan också innan du uttalar dig mer. Å andra sidan tyckte jag att denna låt Ground Zero inte alls höll måttet (för att uttrycka mig på ett fint sätt) vilket du gjorde så attää... vi är oense.

    Liknelsen med (Metallica, U2, KoRn) tycker jag inte funkar alls av den anledningen att i mitt tycke känns det som att dessa band verkligen står bakom de olika saker de har vågat testa inom sin musikaliska utveckling. Själen finns där helt enkelt och den känner jag inte i Chris Cornells senaste (eller förra plattan heller för den delen).

    Band/Artister har olika behov. Vissa behöver utveckla sig för att kunna fortsätta, andra (som t ex världens bästa rockband AC/DC) mår förjävla bra av att köra på i samma stil. Visst krävs det mycket balle av att våga testa något nytt. Och jag brukar själv applådera detta i många fall men ibland faller det pladask. Som i detta fall.

    Jag vet att du håller Staley högre och därför skrev jag sådär;). Och det är total respekt. Men i mitt tycke var Soundgarden det största grunge-bandet.

    SvaraRadera
  9. Jag ska definitivt ta och lyssna på plattan och återkomma med en andra åsikt då. Kanske är det lättare för mig att ta till mig det nya och annorlunda när jag inte har Cornell lika nära hjärtat som du har Erik. Om mannnen börjar lira musik jag inte pallar så är det inte samma stora deal liksom. Det svider ju inte att bli sviken av nån man inte gillat på 10-12 år.

    Sen kan jag väl nämna att det finns många producenter jag personligen föredragit att han jobbat med i stället för Timbaland, om han nu vill gå åt det hållet. Har man producerat New Kids On The Block står man aldrig högt i kurs. :)

    Tack för ändringen. Rubriken är nu mera klockren. :)

    SvaraRadera
  10. Ja jag kan väl säga att Ground Zero inte alls äre speciellt representativ för plattan, och det på ett dåligt sätt. Resten av låtarna är helt enkelt skräp. Medans Ground Zero har en klar touch av soul och känns.. enkelt soft. Som om Cornell legat lite med John Legend, på ett bra sätt, så känns allt annat som ett elektrop-pop-hopkok i bästa Brittney Spears - klass. Resten är fan sämre än Kent. Jag tycker fortfarande Chris Cornell är väldigt modig för att han ger sig på något sånt här men det här skivan är något jag tycker är helt förskräckligt dåligt, och det efter två genomlyssningar. Nu måste jag kräkas och sen tvätta mig med Machine Head.

    LET FREEDOM RING WITH A SHOT GUN BLAAAAAAAST!

    SvaraRadera
  11. Underbart. Nu älskar jag dig igen och hoppas att vi kan pippa lite till sommar'n. typ.

    SvaraRadera
  12. alltså. grabbar, ni förgyller mitt liv mer er! fast det visste ni väl redan!

    SvaraRadera
  13. Haha, permalänken till inlägget är oförändrad. KUNG!

    SvaraRadera
  14. Det är skönt att vara överens med Martin Carlsson igen: http://www.expressen.se/noje/recensioner/skivor/1.1488481/chris-cornell-scream

    SvaraRadera
  15. http://twitter.com/trent_reznor/status/1313265641

    SvaraRadera
  16. Cornell käftar tillbaka mot Trent: http://www.nme.com/news/chris-cornell/43454

    Två gammrävar som muckar via Twitter. Love it.

    SvaraRadera