04 september 2008

Ride the Force Lightning

'Star Wars: The Force Unleashed' är ett lir som jag bevakat lite smått det senaste året. Den 19'e september är det sagt att spelet skall släppas, och detta till de flesta format. Handlingen utspelar sig mellan episod III och IV i filmatiseringarna, och du kommer att iklädas rollen som Lord Vader's lärling för att rensa universum från de mesiga Jediriddarna. Bara en sådan sak bådar gott. Anti-hjältar är alltid tacksamma att spela, och Imperiet har ju det kaxigaste musiktemat som finns (läs; nationalsång). Det som mest har imponerat på mig är de rent speltekniska inslagen av "realism" som visats i diverse förhandstittar.

Några oförsiktiga Stormtroopers får sig här en rejäl 'force push' av den förmodade
Darth Sture.

Huvudkaraktären har i princip kastat runt andra NPC's som trasdockor, vilt sprattlande för sina liv och klängande på varandra och omgivningen. Fysiken i spelet lovas vara överlägsen det som tidigare funnits i spel, typ att trä verkligen splittras som trä gör och ben knäcks som ben. Vidare lovas (som så ofta när det gäller RPG'n) att de interaktiva karaktärer som rör sig i spelet agerar olika beroende på en mängd olika faktorer som humör, psyke och såntdär annat socialpsykologiskt som kan tänkas påverka. Lucas Arts står för både utvecklingen och utgivningen, så detta känns verkligen som en George Lucas-förankrad grej. Så länge som storyn är bra lär det ju hålla utomordentligt.

7 kommentarer:

  1. Jag har tidigare i veckan laddat ned demo-versionen till min PS3:a, och i all ärlighets namn blev jag inte direkt imponerad...

    Visst, visuellt är det hyfsat pampigt och den rätta STAR WARS-känslan finns där, men jag upplevde att både spelkänslan & spelkontrollerna kändes bristfälliga. Stundtals verkade det som om det automatiska "sikte" som indikerar vilket föremål / vilken person som man fokuserar The Force på gör att kameran ändrar läge - vilket kan vara SJUKT irriterande när man t.ex. springer mitt mellan x antal vilt skjutande Storm Troopers.

    Självklart är det ännu för tidigt att säga om den slutliga versionen kommer att vara på samama sätt, men eftersom releasedatumet närmar sig med stormsteg så borde demo-versionen ligga tämligen nära det färdiga spelet.

    Jag är med andra ord tyvärr rätt så kluven vad gäller THE FORCE: UNLEASHED - en del av mig hoppas innerligt att jag har tokfel då jag verkligen har sett fram mot ett nytt bra STAR WARS-lir, medans den mer cyniska delen av mig bittert kommer ihåg alla dessa skitspel som också har släppts genom åren...

    Men vi får helt enkelt vänta & se.

    SvaraRadera
  2. Illa... jag får bara lov att lita på dig. Demo't ligger aldeles för nära release-datum för att inte vara likt det slutgiltiga spelet. Jaja, det var ju tråkigt.

    SvaraRadera
  3. JD <--- Tja, sedan kan det ju även bara vara jag som är överdrivet kinkig & petig pga att jag verkligen har haft höga förhoppningar på det här spelet?
    ;P

    SvaraRadera
  4. Nu ska man definitivt inte ta det faktum att lucas arts ligger bakom spelet som ett kvalitetstecken. De har ju publicerat exakt alla hundratals star wars spel som finns och utvecklas faktiskt inget annat. ( Dock ej de bästa spelen som de överlåter till andra. Kotor- spelen tex. ) Jag ska testa demot i veckan men av det jag sett så verkar det ok. Jag är däremot för rutinerat för att vara exalterad.

    SvaraRadera
  5. GAMESPY har en vettig förhandstitt på liret.
    Tyvärr verkar det som om även de håller med mig om kameran & spelkontrollerna...

    ---> http://ps3.gamespy.com/playstation-3/star-wars-the-force-unleashed/908264p1.html

    SvaraRadera
  6. Testade demot igår och min korta kommentar lyder: Teh suck!

    SvaraRadera
  7. Det var ju synd... hmm, med lite flyt håller väl storyn tillräckligt hög nivå för en genomspelning.

    SvaraRadera