03 september 2008

3:10 to Yuma


För att undvika att drunkna i Metallicapeppen eller råka lyssna på en ny låt som jag egentligen inte ”får” lyssna på så är det bättre att göra annat. Som att tokpeppa At The Gates eller se en film.

Jag valde det senare igår och valet föll på 3:10 to Yuma (i HD!). Se den! På många sätt en klassisk vilda västern-film men med mer brutalitet, bättre skådespeleri och med mer nerv. Klockren med andra ord. Christian Bale spelar en loser till bonde som ska eskortera en riktigt farlig gangster som spelas av Russel Crowe. Det är grundhandlingen egentligen och det händer en hel del under resans gång. Russel Crowe är lömskt charmig och livsfarlig men Christian Bale briljerar totalt och det är nog det bästa jag har sett av honom skådespelarmässigt. Sen gillar jag att det är en riktigt skitig film också. Inga rena tänder och nyduschade män med nyschamponerat här inte – nä, här är det svett och smuts och gula tänder. Tilläggas bör väl också att detta är en remake från originalet som släpptes 1957. Det hade varit coolt att se den också så man kan jämföra.

Nä usch vilken pepp jag fick att se klassiska vilda västern-rullar nu igen. Framförallt de klassiska Clintanfilmerna och min favorit från barndomen – Silverado.

3 kommentarer:

  1. Tänkte se den ett tag nu. Bale, Crow och Ben Foster (Angel i X-men III och Claires knäppe pojkväns-wannabe i 6 feet under) i en västern kan inte vara dåligt.

    Kommer att tänka på The Propostion. Har du inte sett den så gör det. Jag hörde flugor och kände svettlukt (OK, inte riktigt men nästan) flera timmar efteråt.

    SvaraRadera
  2. Bale's bästa, säger du... Väldigt upphetsande... Måste se skiten! :)

    SvaraRadera
  3. Oh ja, den snyggaste filmstjärnan ever i western : )

    Sett den två gånger redan.. grymt bra.

    SvaraRadera