24 augusti 2008

Mulholland Drive


Jag har ägt filmen i över ett år tror jag men det har aldrig blivit av att jag har sett den. Jag har aldrig känt mig redo för den, man vet ju hur krävande Lynch är (Lost Highway är ingen lätt match för sin stackars hjärna) men just ikväll var det dags.

Japp, filmen var ju som väntat jävligt förvirrande och ja, man får se lesbiskt sex. Eller sex, man får se Naomi Watts och hennes motspelerskas titties!

Men filmen är så mycket mer… och så förbannat bra. Ett tragiskt kärleksdrama fyllt med svartsjuka, ångest, hat och hallucinationer. Någonstans mitt i filmen fattar man ingenting men ett tag efter filmen lägger det sig. Linn var bättre än mig att fatta alla detaljer men när man sen efterforskar om alla små detaljer som Lynch har lagt in så blir filmen ett mästerverk. Och det är en film man bara måste se två gånger. Det är inte en knäpp film bara för att vara knäpp och förvirrande. Den är egentligen helt logisk och genialisk. Så jävla bra. Och riktigt skrämmande också. Jag är ju dock en mes när det gäller skräck men jag blundande med ena ögat och gömde mig nästan under filten flera gånger under filmens gång. Och Naomi Watts är helt fenomenal.

1 kommentar:

  1. Den är fan en av mina 5 i topp-rullar. Sjukt scary, stämningsfull, snygg och välspelad. Och nakna huvudrollsinnehavare.

    SvaraRadera