10 mars 2009

Konsten att placera sina högtalare

Jag aar nyligen börjat fixa till Min hylla ovanför projektorn och har slitit loss alla mina kablar  och grejer i samma veva. Håller just nu på att fixa tillbaka allt. Hängt upp projektorduken och allt och ska nu till att placera mina högtalare.  

Hyllan på plats. Hålls uppe av 1 tums tjock balk som slagits 15 cm in i väggen. Balanseras sedan av en läkt. Bästa med allt är att jag kan skruva loss allt när jag flyttar framöver.  

Börjat måla och som ni ser hänger kablarna ute för att sedan monteras på 4 st spots. 



Som några av er vet har jag ett par Ino Audio piPs högtalare vilket ska placeras tätt mot vä
gg (med absorbenter såklart bakom). Sitter nu och försöker se att högtalarna är rätt placerade
. Dock inte det lättaste genom att Ingvars Öhmans grejer inte alltid följer mainstream i sådna här fall. Men men hålelr just nu att provlyssna lite genom att vinkla högtalarna och flytt
a dem upp och ned i höjdled. Fått för mig att mina högtalare är lite för lågt placerade med tanke på min lyssningsposition. Sitter på 3.4 meter från högtalarna. 




Stötte på lite bra länkar nu när jag läser om detta ämne. 

Annars när det gäller riktad vinklingen av högtalaren till lyssningsposition rekommenderas mellan 22-25 graders vinklingen. 23 grader för att vara exakt enligt Ingvar öhman.
Alltså från ditt öra till högtalaren ska det då vara denna vinkel. Då om man har lite matte i skallen så inser man ju att då kan man beräkna med hjälp av en liksidig triangel avståndet mellan högtalarna. Som sagt vi har ju avståndet till högtalarna och vi har vinkeln given. 

Så med mina 23 grader och cirka 3 meter till högtalarna ger mig då ett avstånd på 2.55 meter mellan högtalarna för optimal vinkel-lyssningsposition. Ni kan se formel nedan nedan. Är lite ringrostig på calculus nu men jag tror jag bör tänkt rätt. Verkar stämma rätt bra iallfall =). 

Avstånd mellan högtalarna = avstånd till högtalare från lyssningspositon * tan(vinkel) *  2 => 3 * tan(23 grader) * 2 =  ~2,55 meter 

(Anledningen att jag multiplicerar med 2 beror på att jag annars då får ut avståndet mellan en högtalare till mitten. Tänk liksidig triangel... )

Nedan kan ni se en fin bild ritat och beskriven av Ingvar :). 


I övrigt vilka är sugen på att boka upp en tid för provlyssning hos akustik-kultfiguren Ingvar Öhman? Måste nämligen dit och kolla in hur det blir att bygga vidare på mitt surround.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar