18 mars 2009

Tv-spelsvåldet!

Jag hade tänkt att skriva ett halvfett inlägg om våldet i tv-spel och hur det påverkar osv. Men se senaste Debatt istället, Per Strömbäck som är talesperson för dataspelsbranschen, har svar på allt och säger många vettiga saker.

http://svtplay.se/v/1484434/debatt/del_9_av_17_tisdag

Det är så tragiskt att sådana här debatter blossar upp så fort någon psykiskt sjuk ungdom gör nåt vansinnesdåd och sen visar det sig att killen har spelat GTA, eller lyssnat på Marilyn Manson, eller sett Motorsågsmassakern, eller spelat rollspel. Helvete, detta gör alla normala ungdomar idag! Så mycket tv-spel, och farlig musik, och sjuka filmer och rollspel som jag har konsumerat i mitt liv så borde jag vara en totalt känslokall massmördare för länge sedan. Det är en patetisk debatt som har pågått i flera decennium nu.

Intressant är ju att den som för en kamp mot tv-spelsvåldet i detta program är en Kristdemokrat.

Jag läser också ett inlägg i forumdelen i anknytning till detta program på svt.se där en annan Kristdemokrat skriver detta:

”Sådana böcker som innehåller våld och erotik borde ju faktiskt förbjudas för alla. För som psykologin säger kan det ju inte vara nyttigt för någon. Att vi Kristdemokrater ska vara de enda som vågar stå upp för det som är rätt är olyckligt men jag är väldigt säker på att det inte står någonstans i bibeln att "du skall spela".”

Och hans likasinnade är med och styr detta land. Skrämmande.

Äh, jag tror jag ska ta och brutalt döda en hip-hopare i GTA nu, annars är ju risken stor att jag i stället gör det i verkligheten. Och i ett sådant fall så är det ju bra med tv-spel.

6 kommentarer:

  1. Nu kan jag bara anta, men mina fördomar säger att en kristdemokrat är troende, Jesus, biblen hela kittet. När denna då i forumet säger, enligt dig Erik: ”Sådana böcker som innehåller våld och erotik borde ju faktiskt förbjudas för alla..."
    Det anser jag är ett mycket mycket märkligt uttalande. Det är bara att läsa några sidor in i den heliga bibel, gamla testamentet och läsaren får sig en överdos av knull, otukt, synd, incest, våld.. i guds namn. Ska inte då bibeln också förbjudas, då den latent också förspråkar sodomi och våld mot icke-liktänkande? Det borde per princip vara samma sak.
    Nu vill jag på intet sätt attackera någon tro, ty den är ytterst personlig, men det som är så tråkigt att att just den här diskussionen saknar substans. Aldrig talas det om gråzonen, allt är svart eller vitt och att alla har ett ansvar. Det verkar inte heller finnas någon ordentlig forskning som kommer fram till något kring detta ämne.
    Dessutom finner jag det väldigt märkligt att media hyllar CS-landslaget när de vinner VM och sprider ut till alla hur häftigt det är att kidsen i Sverige är bra på att slå ihjäl folk på datorn, sedan i nästa andetag är alla som spelar tv-spel psykiskt sjuka.

    SvaraRadera
  2. dubbelmoral så inihelvete javisst!

    Jaja, attackera ingen religion du, själv tycker jag att flertalet kristna människor ofta är dum i huvet och svaga och lever kvar på 1800-talet. Och är det största hindret för jämställdhetssamhället.

    SvaraRadera
  3. Men nu tycer jag att du tappar tråden i din diskussion.
    Hurvida religion är förslavande eller inte är en helt annan frågeställning.

    SvaraRadera
  4. Än mer märkligt finner jag ett att en gång i veckan plockar SVT Morgon eller vad det nu heter in en spelnörd som pratar om aktuella spel. Där SVT under morgontid när tex barn ser på visar scener ur GTA och what not. Sen provspelar programledaren/spelnörden spelet i direktsänd TV och de jiddrar på om spelet. Fine, om det bara visade barnspel, men nu gör de ju inte det. Senast jag såg visade de väl valda delar av Kill Zone 2 som för övrigt fick toppbetyg. Så att lira Kill Zone i direktsänd tv och dessutom göra fin reklam för det går jätebra, för att i nästa sekund låta fördomsfulla, icke-pålästa puckon skapa sin egen verklighet. Public Service at it's peak!
    Unna oss nåe konsekvent tänkande!

    SvaraRadera
  5. Anna: Klart intressant det sista du skriver. Att man ena dagen kan ha en äckligt illa påläst Janne i studion som leder någon sorts amatörernas häxbränning och senare visar man barnförbjudna spel i morgontv.

    Sen tycker jag att det är dax för föräldrar att börja ta ansvar för sina barn. Man kan inte göra som den uppskrämda förtryckta lilla mamman i inslaget göra och kräva att TV-spelsbranchen ska sluta göra våldsamma spel. Det är hennes livsuppgift att skydda sina barn mot skadliga saker och det innebär alltså även att se till att kidsen inte laddar ner spel som inte är lämpliga för dem. För jag är helt säker på att de inte köpt dessa spel i butik. Åldersmärkningen funkar förvånansvärt bra och väldigt många butiker vägrar sälja till minderåriga.

    Det är konstigt att man utan problem kan tolerera filmer som Hostel och Saw där unga människor lemlestas till höger och vänster och blodet sprutar medans man skriker sig hes och nästan dör över ett spel med grafik som en tecknad film. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

    Jag mailade för övrigt en journalist på expressen som skrivit en artikel som gick ut på att den senaste i raden skolmassmördare hade Counter Strike och Far Cry 2 på sin dator (dödsspel kallades de) här om dagen. Jag undrade varför han och hans arbetsgivare tyckte att den informationen var värd löpet på expressen.se
    Som väntat har jag inte fått något svar.

    SvaraRadera
  6. Fredde: Jo, alltså jag fattar som inte. Public Service i all ära som ska vara objekiv, men det där är ju bara sjukt dålig dubbelmoral.

    Och jag tror också att det är som du säger. Föräldrar och vuxna i barns närhet måste ta större ansvar. OCh framför allt VÅGA prata med sina barn. Utan att beskylla, utan att moralisera för mycket. Bli involverade i deras liv. Bry sig om.
    Det går att statuera hur många exempel som helst där barn på ett eller annat sätt blir påminda om våld. Inte bara i tv-spel och film.
    I svenska skolan är det obligatoriskt att läsa om våld, krig, revolutioner, svält, ond bråd död, förintelse, vilket är självklart för vi måste känna till vår och andras historia. Men jag har aldrig hört någon som höjjt rösten och sagt ett ord om att barn kanske mår dåligt av all läsa om krig och förintelse.
    Jag tycker att om nu tv-spelsvåld eller våld på film ska diskuteras måste kanske innehållet i våra lärobäcker också granskas.
    Även om uppsåten är olika, en för att underhålla, en för att lära.
    Gaah. Nu keffar jag bara till allt och målar in mig i ett hörn. Jag hoppas att nån fattar vad jag menar. Våld som våld.

    SvaraRadera