04 mars 2009

Pappas Bästa Spel 2008, Topp 5

5. Gears of War 2
Cliffy B lovade oss att Gears 2 skulle vara "Bigger, better and more badassed" och han höll vad han lovade. Rejält. Gears of War 2 är bättre än föregångaren på alla sätt och vis och ett av de bästa och coolaste actionspel som släppts de senaste åren. Coversystemet är mer slipat, våldet större, fienderna fler och smartare och storyn och karaktärerna mer levande och multiplayer rockar. Marcus Phoenix är hårdare än Solid Snake, Niko Belec och Natan Hale tillsammans. Marcus högra fot är hårdare än de där tre tillsammans.

4. Grand Theft Auto 4

Få spel har varit belastade med så stora förväntningar som GTA4. En hel spelvärld krävde ett mästerverk och fick det. När rockstar för andra gången ger oss liberty city är staden den mest levande vi sett i ett spel och att bara åka runt och "vara" är sjukt roande. Det händer saker runt en hela tiden. Lägg till grafik av högsta kvalitet, en välskriven story, djupa karraktärer och spelmässig briljans så förstår ni vad jag pratar om. Ni som inte spelat spelet alltså.

3. The World Ends With You

Årets coolate bärbara spel. Årets häftigaste debut. Årets tredje bästa spel. The World Ends With You ÄR Square Enix näst bästa spel någonsin. Ett rollspel som inte liknar något annat och utspelar sig i de kända kvarteren runt Shibuya i Tokyo. I en värld som existerar mellan vår och den bortom döden. Ägder du ett DS och gillar rollspel är det här årets mest givna köp banne mig.

2. Metal Gear Solid 4

Innan jag satte mig ner med MGS4 så sträckspelade jag de tre föregångarna och såhär i efterhand var det ett mycket bra beslut. Metal Gear 4 är ett riktigt bra spel rakt igenom och med alla återkommande personer och alla referenser till de tidigare spelen så är det även en nostalgitripp som heter duga (för de som lirade föregångarna när de var nya). Storyn håller oerhört hög klass, spelmekaniken är äkcligt exakt och anpassad efter hur det är tänkt att funka år 2008 och ljudet är nog det vassaste du kan hitta idag. Det här är det hittills bästa spelet till PS3 och ett av de bästa till en Sonykonsol någonsin. Hade bara mellansekvenserna varit lite mer utspridda och inte så grovt långa hade det gett MGS3 en riktig utmaning. Nu når det "bara" nästan fram och är det näst bästa MGS-spelet. Men det säger inte lite egentligen.

1. Fallout 3

Skulle jag göra en lista över de tio bästa rollspelen genom tiderna skulle den innehålla Fallout 1, Fallout 2 och Elder Scrolls 4. När bethesda (Elder Scrolls 4) roffade åt sig licensen för Fallout var mina förväntningar gigantiska och det kändes som att jag omöjligt kunde bli helt nöjd, men jag hade fel. Fallout 3 är ett mästerverk rakt av och jag har spenderat lång över 100 timmar i det. Stridssystemet är banbrytande, grafiken snygg, storyn intressant och storleken på världen gör att det nära nog är omöjligt att utforska allt. Nu sitter jag bara å väntar på de tre nerladdningsbara tilläggen och sen kommer jag säkert ge spelet 50 timmar till.

4 kommentarer:

  1. "The World Ends With You" låter verkligen som en trevlig upplevelse. Har aldrig hört talas om tidigare, men ska kolla upp!

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte hört talas om det heller. Snubblade över en recension (det har fått grymt bra kritik) och köpte spelet för att ha nått att spela i övik under julen. Det blev väldigt många sena nätter. :)

    SvaraRadera
  3. Efter allt jävla snack om Fallout 3 så måste jag ju lira detta spel nån gång. Det som har hållit mig tillbaka är att jag är rädd att jag som sagt kommer att lägga ner 100+ timmar på det. :)

    Jag får se om jag "vågar". JAg måste våga.

    I övrigt fin lista. JAg är stolt på något sätt att du smackar MGS4 så pass högt ändå. Jag trodde du skulle vara lite fitta och inte våga. :)

    SvaraRadera
  4. Erik: Det handlar inte om att våga eller att inte våga. Det handlar om att jag har en lite större mängd att välja på än knappa 10 spelade spel per år. Det är helt enkelt mycket tuffare att nypa höga placeringar på min topplista.

    SvaraRadera