23 mars 2009

Omdömesavgrunden

Sitter här och ska skriva omdömen inför stundande utvecklingssamtal. På denna skola har jag drygt 140 elever och alla ska dom bedömas utifrån de mål som gäller för deras årskurs. Jag ska även lyfta fram saker som eleverna gjort bra, och runt vilka mål som de kan utvecklas. Det är inte lätt. Inte lätt alls. Vissa elever vet man helt klockrent var man har, men den stora grå massan i mitten av kunskapsstegen är den som är svårast att bedöma. Tack gode gud att jag inte är mentor och slipper hålla i själva utvecklingssamtalen. Har till torsdag på mig och har börjat lite smått. Känner jag mig själv rätt kommer jag börja på allvar på onsdag eller torsdag eftermiddag.

Redan från och med i år ska elever bedömas skriftligt från årskurs 3 och uppåt. Betyg kommer inom en snar framtid delas ut från årskurs 6, och redan höstterminen 2010 ska betygsskalan göras om från fyrgradig som vi har nu, till sexgradig där (som jag förstått det) en trea i princip kommer räknas som G+ och en femma som VG+. Visst kan det underlätta för oss lärare att få fler steg att gå efter, men studier visar att det egentligen inte spelar någon roll. I slutändan blir det ändå lika svårt och lärare kommer ändå säga saker i stil med "Du får en femma, men det är en stark femma med plus i kanten". Är betyg rätt system att bedöma elever efter? Är det inte vettigare att skippa alla betyg och endast köra på skriftliga omdömen? Varför är vi så beroende av att ranka elevers prestationer och ställa dom mot varandra? Vad säger egentligen ett VG om vad eleven kan? Alltså verkligen?


Tänk om det vore som på den här bilden i dagens skola. På den här tiden visste lärarna exakt vad de skulle gå igenom för varje läsår. Man hade böcker för varje ämne där det fanns innehåll för t ex Lektion 1, höstterminen i sexan upp till Lektion 162, vårterminen i nian. Innehållet var förutbestämt och läraren, förutsatt att han eller hon kunde sitt ämne, kunde i princip komma oförberedd till klassrummet, bläddra fram rätt sida och bara köra. Man hade även kvoter gällande hur många elever som fick vissa betyg. En lärare kunde alltså säga åt en elev att "tyvärr så har jag redan delat ut alla femmor, så du får en fyra". Lärare hade även under denna tid sjukt mycket högre status i samhället, och fick mycket större respekt av sina elever. Gud så mycket enklare det vore än för oss som är verksamma idag, eller hur? Frågan är bara om det vore så jävla roligt i längden? Var finns utmaningen?

Nu har jag gjort mina timmar för idag. Nu blir det till att dra hem och skaka av sig stressen genom att läsa volym 3 av Preacher som jag kommer inhandla på Åkerbloms om cirka 40 minuter. Varför jag börjat bli comic-nörd, vad Preacher är och varför den är bäst kommer att besvaras i ett senare inlägg. Säger bara: läs Watchmen innan du ser filmen.

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Du kommer aldrig att få hög status i mina ögon! Snarare bajsstatus! Som din mamma! Näe men spännande skrivet, sen har jag inget att tillägga.

    Kul också att du blivit en Preacher-nörd. Visst har du läst de två första volymerna från min?

    SvaraRadera
  2. Comic-nörderi är trevligt. Hinner inte läsa så mycket som jag skulle vilja dock.

    SvaraRadera
  3. Nä, bara den första volymen. Det var den enda du hade då, och det var nog fyra år sen jag läste den, minst.

    Tips på två andra grymma comics: 100 Bullets och The Walking Dead

    SvaraRadera
  4. Väl skrivet! Kunginlägg!

    Några bokstäver på ett papper säger ingenting om elevens faktiska kunskap, kompetens och förmåga att orientera sig i samhället. De flesta vetenskapliga undersökningar visar på ett tydligt samband mellan dåliga prestationer och betygshets. Det är den personliga utvecklingen och lärandet som bör vara i fokus, inte betyg. Trots detta så känner jag stolthet att bli lärare, trots att samhället pissar på oss genom akademikerskatten och övertygelsen att lärare har så bra villkor hit&dit. Folk utanför skolan har i regel ingen aning om vad vårt faktiska uppdrag går ut på och skulle inte klara många veckor innan de tog livet av sig (om de hade vett, villsäga).

    Burnout.

    SvaraRadera
  5. Lärare har alldeles för mycket lov.

    SvaraRadera
  6. Gillade också detta inlägg faktiskt. I like the way you think.

    SvaraRadera
  7. "Rawk sa...
    Lärare har alldeles för mycket lov."

    Kanske. Men samtidigt alldeles åt helvete för låg lön i förhållande till andra yrkesgrupper.

    SvaraRadera
  8. Ja men det är ju för att ni har så mycket lov!

    SvaraRadera
  9. Vi har 45 timmars arbetsvecka, men den är i realiteten längre. Det är få yrken där det förväntas att man ska ha någon j*vla snorungejour varje kväll där föräldrar förväntar sig att alltid kunna ringa. När det gäller "loven" så går det inte i praktiken för en lärare att ta ut sin semester närhelst denne önskar. Det är inte direkt så att ungarna också tar semester och kommer tillbaka efter den välbehövliga medelhavsresan. Trots detta så väljer jag att läsa till lärare... varför? Jag tror att jag fortfarande har någon naiv bild av att man kan göra skillnad för människor så att dom kan lära orientera sig bättre i sina anti-intellektuella skitliv.

    Skolan har misslyckats, ja... för annars skulle världen ha varit en bättre plats än det vämjeliga spyhål som den är nu. Det är här min naivitet om att göra skillnad kommer in.

    SvaraRadera
  10. Grabbs, jag är bara dryg mot er. Jag tycker lärare i princip är världens viktigaste jobb och jag beundrar er som ger er in i detta yrkesval. Fuck yeah!

    SvaraRadera
  11. I love it when you are dryg.

    F**K YEAH! SH** YEAH! HELL YEAH!

    See ya in Övik, when the pesach comes!

    SvaraRadera