02 april 2008

”May Rocket From The Crypt be with you right now!”

Ni har väl inte missat att jag diggar Rocket From The Crypt, ett band som för evigt kommer att ha plats i mitt hjärta. Jag har ju t o m bloggat om bandet både en och två gånger förut.

Idag fick jag hem Rocket From The Crypts nysläppta liveskiva som är en CD och DVD med bandets sista konsert någonsin. CD:n har jag mp3-lyssnat igenom ett antal gånger redan och jag var riktigt peppad på live-dvd:n… och vilken fröjd den är!

Jag kom hem från jobbet och har suttit tills nu och kikat igenom hela konserten, från början till slut (dock fick jag pausa för pinkpeppen och ibland spola tillbaka några gånger eftersom vissa ögonblick helt enkelt var så coola så att jag fick lov att se de igen).

Denna sista konsert någonsin med Rocket From The Crypt är inspelad i en lokal för 1500 pers i San Diego, Halloween 2005. Stämningen är galen, publiken är (precis som bandet) utspökade och det ser ut att vara ca 65 grader varmt. Speedo bärs in på bår med ett ”likskynke” över sig. På väggen bakom bandet visas psykadeliska bilder och bandet bränner av 25 (!) jävla låtar i ett rasande tempo. Snortajt och galet och svängigare än din mammas rumpa.

Halvvägs in i showen byter de om från deras halloweenkostymer till de karaktäristiska stilrena skjortorna. Det blir kaos och folk stagedivar. En ful fetknopp vägrar fatta att han ska hoppa ut i publikhavet igen och bandet sparkar honom bokstavligt talat i röven och Speedo avbryter låten och varnar med orden ”Do not jump into the barricades. We spend hours talking and practise what we might do to someone who jump onstage. Be warned.” eller nåt liknande. Priceless.

De drar ut på låten Glazed och Speedo bryter ihop och går och sjunger ”Smoke pot, smoke pot, everybody smoke pot” med alla i bandet varefter han ramlar ihop på golvet och säger ”I need air ladies and gentleman”.

När de kommer in sista gången har de dragit på sig vita Elviskläder och rockar de två sista låtarna detta band någonsin ska spela. Hur bra som helst och samtidigt oerhört sentimentalt. Hur coolt som helst att spela in sin sista konsert på detta sätt. Bara att bestämma att man ska spela sin sista konsert liksom.. ”Okej, nu bokar vi en sista konsert, spelar som satan, sen lägger vi ner bandet” – det är stort!

Underbart texthäfte också. Speedo går igenom och skriver ett par meningar för varje låt. Ett typ av textbaserat kommentator-spår.

Jaja, nog läst nu. Gå upp till adressfönstret, smacka in på
www.cdon.com (eller valfri nätbutik som säljer denna produkt) och beställ den! Jag vet , till 110 %, att Nils Shaky kommer att lyda mitt råd. Det bör ni andra också göra.

3 kommentarer:

  1. Försöker du medvetet ge Anna tillfälle att klanka ner på din svenska eller är det ditt undermedvetna som spelar dig ett spratt... för var det verkligen en ful fet knopp?

    PS. Jag tycker det va fult av "ful fet knopp" att sparka bandet i röven. Personligen tycker jag bandet borde sparkat honom i röven. DS.

    SvaraRadera