08 april 2008

Kvalserien > SM-slutspelet


Som MODOit tog ju säsongen slut oväntat fort denna gång men eftersom jag inte har fått nog av hockey så har jag följt både SM-slutspelet och kvalserien. Och det känns nästan som att jag har sett hockey varje dag, eller åtminstone varannan dag. Idag såg jag Malmö mot Rögle, en match som slutade 4-4, och det är nog den mest spännande match jag har sett denna säsong. Två lag som desperat kämpar för en elitserieplats spelade en match som hade det mesta. Jag håller inte på något av lagen (jag tycker dock att det vore kul med Malmö i Elitserien med sin nya superarena samtidigt som jag fascineras av Rögles kämpaanda) men fick upp adrenalinet ändå.

9 omgångar av 10 är spelade i Kvalserien och tabellen ser ut såhär inför den sista omgången:
Brynäs 16 poäng
Malmö 16
Rögle 16
Mora 16
Leksand 12
Västerås 3

Fyra (!) lag har alltså chansen att ta en elitserieplats när det är EN omgång kvar att spela. Så jämn har kvalserien aldrig varit någonsin förut. Och det handlar om liv och död för åtminstone Brynäs, Mora och Malmö. Sådan här total desperathockey får man inte uppleva i SM-slutspelet och därför är Kvalserien betydligt mer spännande att följa. Åtminstone i år.

1 kommentar:

  1. Kvalserien är stenhård i år och jag följer den slaviskt på grund av en enda man. Kenny Jönsson.
    Han har garanterat redan en muntlig överrenskommelse med FBK att han spelar där om Rögle inte klarar kvalet.

    SvaraRadera