06 april 2008

Lords of Chaos and Mayhem.

I veckan fick jag ett paket i posten som innehöll boken Lords of Chaos and Mayhem. På första uppslaget står det: Jag vet att du kommer att uppskatta den här, spelar ingen roll vad du säger.
Visst har han rätt, jag kommer att moralpredika om att arisk norsk black metal inte bör spridas eller uppmuntras, men samtidigt finns det något i mig som är totalt fashinerad av detta hemska.
Romatiken är inte alls död. En present i form av en obskyr bok är bland det häftigaste och bästa man kan få, i alla fall i mina ögon.

Åter till boken då. Lords of Chaos and Mayhem är ett dokument över vad som skedde på den explicita Black Metal scenen i Norge med Varg i spetsen under 90-talet. Fenomentet förklaras, hur scenen kunde bli så stor och vad som egentligen hände (engligt många olika källor), alla kallblodiga mord och den misantropiska människosynen. Den förklarar även hur band som tex. Satyricon blivit mainstream trots den obehagliga genre de valt att skapa konst i.

Ligger fashinationen i avståndet mellan Den verkligheten jämfört med min eller det faktum att de allra flesta någongång stöter på fenomenet ?
Hur som helst, alla som är intresserad av musik borde läsa den även om det innebär att börja att må dåligt eller iaf bli berörd. Alla som läst någon bok om Manson-kulten (Inte MM då) vet vad jag snackar om. Har verkligen fått mig en tankeställare och skulle Julie en dag få för sig att ta på sig en Mayhem tröja blir det bli hus i helvete. Jag är helt övertygad att många av anhängarna till dessa band inte har någon aning om vad de faktiskt står för, utan tycker bara att själva approachen till livet sig själv verkar häftigt. Nu kanske du tycker att jag tar saker och ting på för allvarligt och inte ser det hela med glimten i ögat. Jag säger läs boken, döm själv.

Någon som övrigt var lagomt obskyrt när jag såg att Matt Skiba har Lords of Chaos and Mayhem som referenslittaratur till Crimson med Alkaline Trio. Första juli kommer Six, som jag längtar!

Madonna är redigt fräsh i nya videon. Konstgjord eller inte, hon är divine. Nu ska jag bege mig ut i den kalla vårluften och lyssna på Antiflag. Med det sagt hoppas jag att Virre får det toppen i Norge. Får du festa med Fenriz, RING MIG!

All the Love.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar