19 augusti 2006

Köp skivor eller dö!

Jag lyssnade på Danko Jones spoken word-platta imorse och blev så peppad att jag måste skriva ett inlägg om den och tankarna runt omkring. Det är en skiva där han står och pratar om sitt liv och hur jäkla musiknörd han är och det får mig på bra humör för jag känner att han och jag är samma typ av person. Jag och Danko! Japp, jag menar det, den skivan får mig att inse att jag ändå är en cool person och att det är coolt att det enda man verkligen engagerar sig i är musikens värld och sin skivsamling. För så är det för sådana som oss, vi skulle fanimig offra minst ett finger för den. Och eftersom jag är en sån där skivnörd så får det mig ibland att fundera på sådana personer som INTE lägger ner pengar på en riktig skivsamling. Ta inte illa upp nu, jag tycker om er ändå, men jag skulle önska på nåt vis att jag fick er att inse att det inte finns något bättre än att utforska musikens värld och köpa skivor och må bra. För att hjälpa er med denna övertygelse så tar jag hjälp av två män. Vi är många, men just idag får dessa två män stå bakom mig i kampen. Den första snubben heter Bränn Dailor och är trummis i metalbandet Mastodon. Ett band som för övrigt snart släpper en ny skiva som antagligen kommer att bli det tuffaste och bästa som släpps 2006. Denna kommande skiva finns nu på nätet och trots att Bränn verkar lite berövad över detta så är han ändå övertygad om att de flesta kommer att köpa skivan ändå när den släpps. (13 september släpps den va?). Men det han framförallt menar är att hela överraskningsmomentet går förlorat när man laddar ner skivan i förtid och ger en liten berättelse som jag säkert tror att de flesta kan relatera till på ett eller annat sätt:


"I can equate it to when I was 11 years old," he continued, relaying a story about discovering his Christmas presents in his mother's closet a month before the holiday. "I wrapped it all back up, and then Christmas came, and I went downstairs, and I knew everything I was going to get. And that sucked. It totally ruined the whole thing. Up until then, I had never done that before and I was always really excited to wake up and open that first present. But that wasn't awesome, and I never did it again.

"When I was a kid, you had to wait for that IRON MAIDEN record," he recalled. "The whole thing was, this is the day it comes out, and you cannot have it before that day. But these days, with the Internet, everything just leaks. I urge people not to download it if they see it there, but I understand if they do. I want people to be excited for it and to hear it for the first time and hear it the way it was supposed to be heard."



Bränn är kung och för övrigt så är Bränn också metal-världens coolaste och snyggaste trummis så han förtjänar att hamna på bild på denna eminenta blogg.




Jonas ”brorsan” Nordin är den andra mannen som hjälper mig i detta blogginlägg. Han reagerade också starkt på denna lilla intervjutext och blev genast ivrig att hålla med Bränn genom att säga följande:

Alla muppar som laddar ner musik fattar ju inte vad de missar. Det finns ju få saker som är så härligt som att köpa sig en djävulskt efterlängtad skiva på release-dagen, pilla bort alla eventuella klistermärken, smacka in skivan i cd-spelaren, känna lukten av ny booklet och sen bara njuta och verkligen komma in i skivan.”

Jonas Nordin och Bränn Dailor - så olika men ändå så lika.

Vi kanske inte är så många kvar i denna värld som fortfarande jobbar med en riktig skivsamling men TILLSAMMANS ÄR VI STARKA OCH KOMMER ALLTID ATT KÄMPA! Typ.

Hm, Visst hade det varit kul om Bränn för övrigt hade varit en häxa där under häxbränningsperioden på 1600-talet? Då hade det ilskna folket ropat ”Bränn Bränn! Bränn Bränn!”

Hm, det är många kommande skivsläpp som är på gång här nu i veckorna. Jag ska göra en lång utförlig lista och skriva den här så att ni inte missar något. Har inte tid nu bara. Jag ska också göra en bäst-2006-hittills-lista också. Men det tar lite betänketid så jag får posta den i nästa inlägg istället. Tills vidare så får ni här se min lista över de bästa skivorna från 2005 ner till år 1991. Spännande skit va?!

Men nu är klockan rätt mycket denna lördag ändå och jag, Svenke och Nordin tänkte dra och köpa tacos och mysa. Ha det!

2005 års tio bästa skivor - enligt Mig Själv:
1. Nine Inch Nails - With Teeth
2. Opeth - Ghost Reveries
3. System Of A Down - Mezmerize
4. Queens Of The Stone Age - Lullabies To Paralyze
5. Death From Above 1979 - You’re A Woman, I’m A Machine
6. The Mars Volta - Frances The Mute
7. Corrosion Of Conformity - In The Arms Of God
8. Thåström - Skebokvarnsv 209
9. Burst - Origo
10. Korn - See You On The Other Side


2004 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Slipknot - Vol 3: (The Subliminal Verses)
2. Monster Magnet - Monolithic Baby
3. Cult Of Luna – Salvation
4. Koma - Tsunami
5. Mastodon – Leviathan
6. Isis - Panopticon
7. The Dillinger Escape Plan - Miss Machine
8. The Hives - Tyrannosaurus Hives
9. Neurosis - The Eye Of Every Storm
10. The (International) Noise Conspiracy - Armed Love

2003 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Metallica - St. Anger
2. Danko Jones - We Sweat Blood
3. The Mars Volta - De-Loused In The Comatorium
4. Machine Head - Through The Ashes Of Empires
5. Cult Of Luna - The Beyond
6. Marilyn Manson - The Golden Age Of Grotesque
7. Turbonegro - Scandinavian Leather
8. Tomahawk - Mit Gas
9. The White Stripes - Elephant
10. A Perfect Circle - Thirteenth Step

2002 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Queens Of The Stone Age - Songs For The Deaf
2. Down - Down II - A Bustle In Your Hedgerow
3. Danko Jones - Born A Lion
4. Paradise Lost - Symbol Of Life
5. The Hellacopters - By The Grace Of God
6. Isis - Oceanic
7. Meshuggah - Nothing
8. System Of A Down - Steal This Album!
9. Audioslave - Audioslave
10. Korn - Untouchables

2001 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Slipknot - Iowa
2. Entombed - Morning Star
3. Fear Factory - Digimortal
4. System Of A Down - Toxicity
5. Machine Head - Supercharger
6. Neurosis - A Sun That Never Sets
7. Tool - Lateralus
8. Nine - Lights Out
9. Slayer - God Hates Us All
10. The Soundtrack Of Our Lives - Behind The Music

2000 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Entombed - Uprising
2. Misery Loves Co - Your Vision Was Never Mine To Share
3. Pantera - Reinventing The Steel
4. Monster Magnet - God Says No
5. The Hives - Veni Vidi Vicious
6. Deftones - White Pony
7. Iron Maiden - Brave New World
8. Marilyn Manson - Holy Wood
9. Queens Of The Stone Age - Rated R
10. The Hellacopters - High Visibility

1999 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Nine Inch Nails - The Fragile
2. Machine Head - The Burning Red
3. Thåström - Det Är Ni Som E Dom Konstiga Det Är Jag Som Är Normal
4. LOK - Naken, Blästrad Och Skitsur
5. Chris Cornell - Euphoria Morning
6. Korn - Issues
7. Rage Against The Machine - The Battle Of Los Angeles
8. Static-X - Wisconsin Death Trip
9. Foo Fighters - There Is Nothing Left To Lose
10. Fu Manchu - King Of The Road

1998 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Monster Magnet - Powertrip
2. Rocket From The Crypt - RFTC
3. Soulfly - Soulfly
4. Fear Factory - Obsolete
5. Marilyn Manson - Mechanical Animals
6. Anthrax - Volume 8 - The Threat Is Real!
7. Entombed - Same Difference
8. Korn - Follow The Leader
9. Slayer - Diabolus In Musica
10. Backyard Babies - Total 13

1997 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Metallica - Reload
2. Machine Head - The More Things Change...
3. Foo Fighters - The Color And The Shape
4. Misery Loves Co - Not Like Them
5. Megadeth - Cryptic Writings
6. Paradise Lost - One Second
7. Entombed - DCLXVI - To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth
8. Deftones - Around The Fur
9. Radiohead - OK Computer
10. Depeche Mode - Ultra

1996 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Metallica - Load
2. Pantera - The Great Southern Trendkill
3. Corrosion Of Conformity - Wiseblood
4. Sepultura - Roots
5. Soundgarden - Down On The Upside
6. Marilyn Manson - Antichrist Superstar
7. Korn - Life Is Peachy
8. Tool - Aenima
9. Johnny Cash - Unchained
10. Nick Cave And The Bad Seeds - Murder Ballads

1995 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Rocket From The Crypt - Scream Dracula Scream
2. Monster Magnet - Dopes To Infinity
3. Meshuggah - Destroy Erase Improve
4. Megadeth - Youthanasia
5. Down - Nola
6. White Zombie - Astro-Creep:2000
7. Paradise Lost - Draconian Times
8. Deftones - Adrenaline
9. PJ Harvey - To Bring You My Love
10. D.A.D - Helpyourselfish

1994 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Pantera - Far Beyond Driven
2. Nine Inch Nails - The Downward Spiral
3. Soundgarden - Superunknown
4. Machine Head - Burn My Eyes
5. Corrosion Of Conformity - Deliverance
6. Mötley Crüe - Mötley Crüe
7. Korn - Korn
8. Nirvana - Unplugged In New York
9. Misery Loves Co - Misery Loves Co
10. Marilyn Manson - Portrait Of An American Family

1993 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Sepultura - Chaos A D
2. Anthrax - Sound of White Noise
3. Entombed - Wolverine Blues
4. Monster Magnet - Superjudge
5. Paradise Lost - Icon
6. Clawfinger - Deaf Dumb Blind
7. De Lyckliga Kompisarna - Tomat
8. Atomic Swing - A Car Crash In The Blue
9. Depeche Mode - Songs Of Faith And Devotion
10 U2 - Zooropa

1992 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Pantera - Vulgar Display Of Power
2. Megadeth - Countdown to Extinction
3. Nine Inch Nails - Broken
4. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
5. Iron Maiden - Fear Of The Dark
6. Faith No More - Angel Dust
7. Sator - Headquake
8. Kyuss - Blues For The Red Sun
9. Pearl Jam - Ten
10. R.E.M. - Automatic for the people

1991 års tio bästa skivor enligt Mig Själv:
1. Metallica - Metallica
2. Nirvana - Nevermind
3. Soundgarden - Badmotorfinger
4. Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik
5. Guns N’ Roses - Use Your Illusion I
6. Guns N’ Roses - Use Your Illusion II
7. De Lyckliga Kompisarna - Le Som En Fotomodell
8. Europe - Prisoners In Paradise
9. Michael Jackson - Dangerous
10. Sepultura – Arise




Erik A. Persson
rawk@dirtymischief.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar