04 augusti 2006

- "Jag har för tillfället inte tid att tjäna så mycket pengar."

...sa Thåström angående de 18 miljoner som Ebba Grön erbjöds för en återförening.
Jag, jag vet att jag skriver mycket om musik. Men va fan, man skriver vad man brinner för eller hur gossar? André skriver om aktier (puss på dig!), Nordin skriver om kåthet, shake om programmering, Färne om tidsbrist, Kriz om tv-serier osv.. hihi.


Så här kommer massa funderingar och skriverier om Joakim Thåström. Denna Gigant! Jag fick en länk på en gammal (23 december 98) Thåström-intervju på Aftonbladet från Satariel-Robert och för mig är den här artikeln sjukt fascinerande. Läs den och begrip.
http://www.aftonbladet.se/noje/9812/23/ebba.html

Thåström tackade alltså nej till en återförening av Ebba Grön. Tre spelningar skulle de göra i Sveriges tre största städer och för besväret skulle de få 18 miljoner. Tycker inte ni att detta är otroligt fascinerande? Fy fan vilken man. Fuckelifuck. Han tackar nej till en återförening, tycker det skulle bli för pinsamt och gör det på grund av följande orsaker:
- han är sämre på att spela gitarr nuförtiden.
- inte har tid, upptagen med att skriva en ny platta
- har inte samma energi som förr

Dålig på gitarr?Under den där tiden så spelade han live som fan och var allt annat än oslipad. Han körde ju för fullt live med sitt soloprojekt som, till skillnad från nu, var jävligt hårt, industriellt och svängigt. Och vadå, Ebba Grön-låtar är väl inte svåra att spela på gitarr? Tre ackord per låt liksom.


Och att inte ha tid på grund av att han ska skriva en ny platta. ALLA kan ta lite uppehåll för 18 miljoner spänn. Det handlade om tre spelningar. Och visst, ett x antal timmar i replokalen också. Men ändå.


Och det är väl klart som fan han inte kan visa samma tonårsenergi som han hade vid 20 år. Och det skulle alla fatta. Men det skulle ändå vara succé ju. TRE JÄVLA SPELNINGAR. 18 JÄVLA MILJONER. QUE?!

Fem år senare så gjorde Ebba Grön tillsammans med Mick Jones ändå en smygspelning under en hyllningskväll till Joe Strummer och körde några The Clash-låtar. Bara där tyder det ju på att de ändå KAN spela tillsammans.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,266674,00.html

Thåström är stor. Att kunna tacka nej till 18 miljoner sådär eftersom han känner att det vore fel. Fy fan vilken stor artist han är. Fy fan.

Kul: läs mitt gamla inlägg från rockbaren-bloggen här vettja, från när jag hade en Thåström-pepp i november 2005:
http://rockbaren.blogspot.com/2005/11/thstrm-och-jag.html
jag måste citera mig själv från det där inlägget också. För det är kul: " Så.. fuck you all. Någon gång inom en snar framtid ska jag i alla fall vara nykter i en månad. Som en operation typ. För att se om jag klarar av det. Det är ett hårt test."
Haha. Framtiden är här! Den vita månaden har kommit!

Och nu när jag surfar Aftonbladet så upptäcker jag den här länken:
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,866608,00.html
Japp. Alla tjejer, Thåström är singel igen! Fuck him! Eller vad säger jag.. Killar, REGINA LUND är singel igen. Fuck her. Eller hon kanske inte är så mycket att ha egentligen. Eller? Gaaah, vad mycket Thåström det blev!


















Nordin! Det är skönt att höra att du fortfarande kan bli kåt! Jag ser bilden framför mig tydligt: du kör bilen, får syn på bikinibrudarna och får värsta hårdfjången, det svartnar nästan för ögonen och kör nästan av vägen. Men du hinner i alla fall hem innan…

Och jävlar vad ni super gossar. Little Eric, din kanonfylla kan inte ha varit att leka med. Det låter klart som en topp3-fest i år. När du beskriver festen låter det nästan som ett allmänt fyllerekord för dig. Fast nä, du har varit sådär packad förut och mer när jag tänker efter. Typ den där midsommarfesten för massa år sen. Ume Open ifjol också för att bara ta lite ur mängden.

För övrigt tycker jag att Lillen är kul eftersom han blir irriterad på att jag ska vara nykter i helgen. Kolla denna msn-diskussion:
Erik säger:så ni SKA alltså vara nykter i morrn? har inte fått ngn förklaring, annars är det allmänt pinsamt att vara nykter på en kräftskiva, man har kräftskiva FÖR som en ursäkt för att supa om du inte visste det???
erik säger:jepp
erik säger:i know
Erik säger:happ?
Erik säger:får jag ingen förklaring kommer vi inte

Där gör du för övrigt bort dig lite Lillerik. Först skriver du ”happ?” ungefär som att du inte bryr dig egentligen. Men direkt efter så är du uppenbart irriterad och förbryllad och kräver ett svar. Hihi.

Fan, jag har ont i fötterna. Jag är inte van att gå. Sen kanske det inte är lämpligt att promenera mycket i Conversedojorna heller. Mina svensson-sandaler är inte heller så sköna att gå i om man ska gå en längre bit. Hum, får testa några andra skor då.

Fredag. Jag ska hem och sova en timme efter jobbet. En klassiker. Sen slänga i sig nå käk och sen.. ja, vad fan ska man göra ikväll. Dricka kaffe? Och kanske göra det på nåt fik nere på stan? Med trevligt sällskap? Och snacka skit? JÄ? Möjligt.

Nu är det helg sa ja!





Erik A. Persson
rawk@dirtymischief.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar