28 januari 2009

Årets konserter 2008

"Live is where I live” är ett citat som Dread Daddy brukar skriva på fjortiscommunityn och liknande men det är verkligen ett citat som jag också kan sammanfatta mitt liv och existens med. Det finns ingenting som får mig att känna mig så levande som när jag är på en riktigt bra livekonsert och blir helt uppslukad av musiken och får sådant adrenalin och blir så lycklig att jag inte kan somna förrän tidigt på morgonen. När man väl har upplevt detta en gång måste man bara ha det mer och mer.

2008 var det bästa liveåret någonsin för mig och flytten till Stockholm avgjorde självklart detta. Det kändes nästan som att jag drog och såg en konsert i veckan. Och jag är inte på långa vägar less. Jag måste ha mer!

Jag gjorde en lista i början av hösten på vilka konserter jag hade tänkt att gå på och trots att jag hann med en hel del så var det också en del konserter som jag missade. Här nämner jag dessa missade konserter:
Monster Magnet – Wyndorf är tjock och trött enligt många, jag lär ha älskat det ändå eftersom Magnet är ett av mina absoluta favoritband.
Slipknot + Machine Head – Jag är inte imponerad av Slipknots senaste platta och utifrån recensionen av MH:s konsert i CUM så kanske det ändå var bra att man missade denna konsertkväll. Och jag var inte intresserad av att punga ut med en tusing för att få en ståplatsbiljett.
Mustasch – Ett alltid underhållande liveband. Jag hade velat där och dricka öl och hoppa och vara glad.
Bullet For My Valentine – jag tokdiggar deras senaste skiva och skulle vilja veta om de kan leverera det live.
Motörhead – jag såg Lemmy och co året innan så jag vet vad handlar om. Motörhead är Motörhead.

Men med facit i hand är jag ändå lycklig lottad som har fått uppleva så många bra konserter 2008. Detta är listan på de bästa konsertupplevelser jag hade detta konsertår.

10. Clutch på Klubben, 25 augusti 2008
Sjukt coola snubbar som visade hur man lirar rock och lät musiken tala.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/08/clutch-live-p-klubben.html

9. At The Gates på Debaser Medis, 6 september 2008
Ett mäktigt och värdigt avslut för ett band som inspirerat så många andra.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/09/at-gates-live-p-debaser-medis-6.html

8. The Haunted på Nalen, 6 Oktober 2008
Peter Dolving lämnar ingen oberörd, inte heller denna kväll. The Haunted visade varför de är ett av världens bästa metalband men betyget dras tyvärr ner något pga att det var glest med folk.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/10/haunted-live-p-nalen-6-oktober-2008.html

7. Opeth på Debaser Medis, 18 december 2008
Några dagar innan jul gav Åkerfeldt med sitt manskap en magisk konsert som var bättre än självaste julafton.

http://smackebonk.blogspot.com/2009/01/opeth-live-p-debaser-medis-18-december.html

6. Scars On Broadway på Debaser Medis, 8 september 2008
Ett tröttsamt projekt från en mätt och less System Of A Down-Daron? Snarare den raka motsatsen! Ett oväntat ös från ett band som satsade allt en vanlig tisdagkväll på en sketen rockklubb i Stockholm.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/09/scars-on-broadway-live-p-debaser-medis.html

5. Iron Maiden på Stadion, 16 juli 2008
Maiden gav allt och jag blev äntligen berörd på det sättet som jag har hoppats. En folkfest utan dess like.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/07/det-r-dags-att-skriva-av-sig-lite.html

4. Cult Of Luna på Debaser Medis, 16 oktober 2008
Ett band som har dragit sin liveshow till sin yttersta spets och perfektion gav en upplevelse utöver det vanliga.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/10/cult-of-luna-live-p-debaser-medis-16.html

3. Slayer på Annexet, 23 november 2008
Ett heltaggat Slayer som närmar sig 50-årsåldern visade på allvar varför de är och förblir legendariska och det bästa thrashmetalbandet som har existerat. Och jag fick uppleva Reign In Blood från början till slut.

http://smackebonk.blogspot.com/2009/01/slayer-live-p-annexet-23-november-2008.html

2. DOWN på KB, 13 juli 2008
Ni måste förstå att jag fann musiken med hårdrocken. Rakt in i Metallica. Och kort därefter Pantera. Och Pantera håller jag som tvåa bakom Metallica om jag blir tvingad att ranka mina absoluta favoritband. Jag är en nörd och Philip Anselmo är en av mina största idoler och förebilder här i livet. Och att då få stå längst fram på slitna KB i Malmö en juli-kväll 2008 och spänna ögonen i denna suveräna frontman… var stort för lilla mig. Denna konsert kom inte upp i samma magiska spänning som spelningen i Stockholm 6/6/6 men konserten var ändå helt enorm. Down är ett av världens bästa liveband och en unik upplevelse.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/07/down-13-juli-2008.html

1. Meshuggah på Debaser Medis, 22 september 2008
Första nyktra konserten med Meshuggah och jag insåg därmed för första gången hur totalt fenomenala dessa gossar är. Inför ett fullsatt Medis visade Meshuggah varför de är världens mest unika metalband med en tyngd och ett ljud som höll mig fångad i ett konstant paralyserande och headbangade järngrepp hela konserten igenom.

http://smackebonk.blogspot.com/2008/09/meshuggah-live-p-debaser-medis-22.html



8 kommentarer:

  1. Kung!
    Downspelningen var riktigt jävla bra. Surt att jag missade Haunted när de lirade här i oktober. Bullet for My Valentine kan verkligen leverera den nya plattan live och än fast det kändes som jag var på en fritidsgård och såg dem så var det ändå kung. De krängde inte många öl den kvällen på Mejeriet i Lund men det bådar gott. Återväxten är nog tryggad. Kidsen kan alla texter och de sjunger med, gråter, skriker och härjar.

    SvaraRadera
  2. ... och det är just sådana konserter som du måste recensera här på Smackäbönk! Detta måste du börja med 2009.

    SvaraRadera
  3. Fett!

    En annan grej, om det dyker upp några häftiga KB-spelningar så hojta, jag har ju en brorsdotter att hälsa på i Malmö men med en konsert samma helg så blir det ännu mer värt liksom.

    SvaraRadera
  4. Ehh...Phil Anselmo som förebild. Kom igen! Jag kräktes lite i munnen när jag läste det. Smakade lax och pasta!

    SvaraRadera
  5. Haha det är kul att självaste Bone engagerar sig! Mja, förebild och förebild, Herr Anselmo har ju sina negativa sidor men han är extremt musikaliskt begåvad när han vill och när inte drogerna spökar och hans sångröst är makalös. Så är det!

    SvaraRadera
  6. Musikaliskt jovisst galet bra sångare. Men hans åsikter är ju, iallafall det jag läst, totalt värdelösa. Amerikansk redneck-patriot! Inskränkt, naiv och rätt korkad.

    SvaraRadera
  7. .. Men ändå så underbar!

    Men hur skulle du då vilja beskriva mina åsikter?

    SvaraRadera