26 januari 2009

"This one is on us."

Som alla vet är Trent Reznor just nu den mest spännande människan i den kända musikvärlden. När han inte får som han vill då ser han ändå till att det blir så. Om än med lite... okonventionella metoder. Trent ville släppa Closure på DVD. Det fick han inte för satans skivbolag. Sen fanns det en dvd-ripp på Closure att ladda ner på The Internet Det är lite så han fungerar. Hellre gratis än inte alls. Det är Trents verk och ingen jävel ska komma och bestämma vad han får och vad han inte får göra med sina prylar.

Efter turnén "Lights in the Sky..." så ville Trent släppa ett fett live-släpp för att liksom cementera det sista vi får se av den sortens NIN. Ett helt lysande förslag. Det tyckte visst inte nått av de där jävla bolagen han har efter sig. Så det blev tvärstopp. Trodde vi. Lite senare "råkar" någon lägga upp 400GB HD-material från tre konserter. "Säkerheten måste ha varit dålig" säger Trent. "Du är GUD" säger vi andra. Nu råkar det ju vara så att fans av NIN är bland de mest hängivna som finns och det tog inte länge innan det började dyka upp grupper av folk med riktigt stora planer. De vill klippa ihop materialet till något hanterbart och släppa gratis. Vi snackar live-dvd:er och dokumentärer här. Vi snackar grymt jävla bra arbete. Eller vad sägs om den här lilla retningen?



Är det bara jag som pissar ner mig av ren förväntan?
http://www.thisoneisonus.org/


8 kommentarer:

  1. LIGG MED MIG TRENT, SNÄLLA, SNÄLLA!
    Satan vilken NIN-pepp jag börjat få igen. Och nu är de bara 4 i bandet. Jag hoppas på mindre elektonika trams och mer snusk. Det KAN INTE bli dåligt. !!!!

    SvaraRadera
  2. Coolt absolut men jag pinkar inte på mig alls ändå. Missförstå mig rätt och låt mig förklara. Det var förjävvla synd att det tänkta professionella DVD/Blueray/Super X-ray-släppet aldrig blev av. Förjävvla synd. Så detta är bättre än ingenting. Men detta kommer ändå inte att bli ritkigt NIN, det blir snarare NIF - Nine Inch Fans.

    Den stora biten med NIN (om man kollar historiskt)är den kontroll som Trent har på allt som släpps. På allting egentligen. ATt han är så anal och noga med allt som släpps gör att allt känns så genomtänkt på alla sätt. Och när nu fans, även om de säkert är jätteduktiga, ska klippa ihop liveklipp och dokumentärer och din mamma så blir det helt helt enkelt inte äkta NIN. Jag vill dessutom ha en fysisk skiva som slutprodukt och det lär man itne få här.

    SvaraRadera
  3. Det är en ny Trent vi ser Erik. När har nu inte får göra som han vill med sitt material hittar han andra vägar (precis som jag skrev innan). Så när Trent medvetet läcker så här mycket råmaterial så är det med hopp om att fansen ska klippa ihop något och att det ska släppas den vägen. Det ÄR hans hela syfte och det är verkligen NIN på alla sätt och helt i linje med hur det sett ut sedan Year Zero. Efter Year Zero börjar Trent om och jobbar på ett annat sätt. Titelvalet på den plattan är riktigt symboliskt.

    Sen kan du få en fysisk skiva om du brytt dig om att kolla länken "http://www.thisoneisonus.org/" i stället för att ha mens. = )

    "Jag hoppas på mindre elektonika trams och mer snusk" - Quote of the Year!

    SvaraRadera
  4. Japp. Vi har definitivt en ny Trent efter Year Zero och i mitt tycke i negativ bemärkelse. Visst är det intressant hur han använder Internet och dess möjligheter för att få ut sina skapelser men för mig är det hans musik först och främst som jag går igång på. Och det han har släppt efter With Teeth är hästlängder ifrån hans tidigare skivor, så enkelt är det. Jag vill inte ha en Trent som är för produktiv, det har inte varit hans grej. Jag vill ha han försvunnen i en studio i minst två år i en studio för att sedan släppa ett mästerverk som berör mig på ett sådant sätt att det inte är ett snack om att det är årets bästa skiva (om nu inte Hetfield och co släpper en skiva samma år men oddsen för det är minimala).


    Trent får kanske ta och göra en Rick Rubin i framtiden?:)

    "elektonika trams" - stavfel och särskrivning!:)

    SvaraRadera
  5. Raw: Visst håller de tidigare plattorna en helt annan klass än de... ja de från och med With Teeth. Fast det är å andra sidan inte så konstigt. Han kommer ALDRIG överträffa Broken, The Fragile eller Downward Spiral och det kan man inte begära. Oavsettt hur länge han jobbar i studion. De är alla tre legendariska plattor i min värld och att ens lyckas med en är en bedrift få har gjort i musikvärlden.

    Så att nu få ta del av det livemässiga (som fortfarande är helt outstanding) via saker Trent läckt är grymt. Sättet är grymt. Det är jävligt mycket Rock 'n' Roll och jag tror resultatet kommer bli helt fantastiskt. Jag pinkar fan på mig. :)

    En sak till:
    Vem fan orkar stavningskolla när man nyss läst om Trent? ;)

    SvaraRadera
  6. Fy fan och helvete, jag satt och skrev en redogörelse för NINs plattor och en massa utlägg om vad han borde göra och allt helvete, så till den milda grad att jag kände att jag behövde skriva ett eget inlägg.. men så klickade jag bort allting! så kan det gå! Jag nöjer mig med att skriva att "This one in on us" blir jävligt intressant iaf!

    Jag, mr Raw orkar alltid stavningskolla dryg som jag är!

    SvaraRadera
  7. Dagensskiva.com:s mest intressanta "recension" genom tiderna som i mångt och mycket behandlar det som diskuteras i detta blogginlägg:
    http://dagensskiva.com/2009/02/01/nine-inch-nails-ghosts-i-iv/

    SvaraRadera