21 januari 2009

Årets näst bästa plattor 2008.

2. Rise Against - Appeal To Reason Jag är sjukt svag för den här typen av musik. Trallpunk som gränsar till nån form av collegerock gör mig gott och den här plattan med Rise Against är så grymt bra. Årets näst bästa platta tillhör Rise Against. Grattis pojkar!

3. The Hellacopters - Head Off Att hellacopters avslutar med en skiva fylld av covers på rätt okända svenska låtar är helt lysande Man avslutar med att visa oss att det minsann finns mängder av bra svensk rock som bara väntar på att upptäckas. Att plattan dessutom är det bästa gruppen gjort sedan Grande Rock gör den här placeringen given.

4. Guns and Roses - Chinese Democracy Tog det 16år för den här plattan att bli färdig? Det känns som välspenderade år och jag är grymt förtjust i det här verket. Axl visar både mod och nytänkande och jämför man den här skivan med Velvet Revolvers båda skapelser är det lätt att förstå vem som egentligen stod för det mesta och bästa även när Slash var med och lekte med Axl.

5. The Mars Volta - Bedlam in Goliath The Mars Volta är The Mars Volta. Även fast den här skivan är klart svagare än deras två första plattor är den fortfarande sjukt bra. Måhända att jag är lite extra färgad av den grymma spelning de rev av på Vega förra vintern men det skiter jag i. Bedlam in Goliath är årets femte bästa platta och låten Goliath är en av årets absolut vassate.

6. Nine Inch Nails - The Slip

7. Atmosphere - When Life Gives You Lemons you paint that shit gold.

8. Airborne - Running Wild

9. Slipkot - All Hope Is Gone

10. Nine Inch Nails - Ghosts I-IV


Bubblare:
The Haunted - Versus
Bullet For My Valentine - Scream, Aim Fire
Oasis - Dig Out Your Soul

Hedersvärt omnämnande:
One Day As A Lion - One Day As A Lion



7 kommentarer:

  1. kom igen.... stå emot... sätt inte tröttallica på första platsen pga grupptryck och gamla prestationer.

    SvaraRadera
  2. Spännande. Angående Hellacopters vet jag inte riktigt. Jag tycker att Grande Rock är deras svagaste platta faktiskt, och Head off ligger väl i linje med Rock 'n' Roll is dead. Snabb personbästa ranking av Hellacopters plattor.

    1) Supershitty to the Max!
    Självklart. Går inte att toppa.

    2) Payin the Dues.
    Sjukt bra.

    3) Disappointment Blues.
    Egentligen inte en fullängdare, men what the hell

    4) By the Grace of God / High Visibility
    Två ganska lika och jämna plattor.

    5) Head off
    Världens bästa musiktipsaridé? "Inspirations-cover" plattor finns det nog många, men att göra en "Fuck it, det här lyssnar vi på hemma"-cover platta känns ganska eget.

    6) Rock 'n' Roll is Dead
    Lite för slätstruken för min smak, men inte helt dum.

    7) Grande Rock
    Snyggt skivomslag och en handfull riktigt bra låtar, men en handfull tråkiga. Dom borde tagit bort dom tråkiga, meckat in spåren från Disappointment och du hade haft en jävla platta.

    Så.

    SvaraRadera
  3. Aaah, en fin lista. Här är kommentarerna.

    Angående bubblarna: Oasis var ett oväntat val. Har inte engagerat mig i dem sen 95 typ.

    Airbourne-plattan började jag lyssna på förra veckan och det är verkligen fet Bon Scott-AC/DC-rock 2008! Jag måste inhandla den snarast.

    EFter din halvsågning tidigare trodde jag inte att du skulle lägga Slipknot så pass högt ändå.

    På Sjundeplatsen luktade det bajs.

    Att du peppar Guns var egentligen ingen nyhet efter ditt mastodontpeppinlägg tidigare.

    Att du peppar Hellasnopper är heller ingen nyhet eftersom du inte skulle tveka att suga Nicke A-snopp nån gång på dygnet. Det är en förbannat bra platta men det bästa sen Grande Rock? Näe fan. Och jag håller med Heffä att Grande Rock inte hör till toppen av deras skivor. Förbannat tuff lista av Heffe för övrigt, den skulle man ha gjort men det blir tufft att bräcka den nu med ett eget inlägg med samma upplägg.

    När jag Spotify:ar Rise Against ett tag så låter det som ett gediget hantverk men det är en genre som aldrig har gett mig något, tyvärr.

    Sen måste det ju självklart påpekas att Pop-Dragan är... POP. Jag känner Fredde så pass bra att om det är något jag vet så är det att han sätter Death Magnetic på förstaplats. Så är det.

    Avslutningsvis hade det varit roligare med nån bild eller två på ett skivomslag eller.. 10. Jag vet att du är en blogspothatare men va fan, med lite knep och knåp går det bra!

    SvaraRadera
  4. Dragan: När metallica släpper sin bästa platta sedan 1988 är det redan klart vilken skiva som är årets bästa. Så vidare de inte släpper två det året, och den andra är bättre. Men det händer ju inte. Så därför är det här en lista på de näst bästa plattorna. Den bästa är ju som sagt redan given och jag anser att jag inte ens behöver nämna det på listan.

    Heffe:
    Grande rock är en skiva som nästan helt och hållet är byggd på Kiss-riff. Hur kan den inte vara mästerlig? Sen blev den skivan min första hellacoptersplatta så den ligger som extra varmt om hjärtat.:)

    1. Payin The Dues (Hey!)
    2. Supershitty to the Max
    3. Grande Rock
    4. Head Off
    5. By The Grace of God
    6. High Visability
    7. Rock and Roll Is Dead

    Rawk:
    Det var egentligen ingen kapning av Slipkot. Jag tyckte bara det lät väldigt mycket Stone Sour, och de gänget gillar jag som fan. Sen har skivan växt riktigt mycket. Oasis-plattan är det bästa de gjort på VÄLDIGT länge och det känns som de är påväg tillbaka till nått vettigt igen. Och ja, Hellacopters är det bästa rockbandet det här landet klämt fram och inget kommer slå Hellacopters. Ingen kommer kunna fylla det enorma tomrum bandet lämnar efter sig.

    SvaraRadera
  5. Rawk: jag känner också fredde så bra att jag förstod att han skulle tama ur. :P

    Visst fan är det en liten emosnubbe som hjälper till och gnäller i bullet for my valentine? Fredde. man skulle ju klä ut sig på nyår. inte gå som sig själv!!

    Angående tröttallica och pistoler och rosor så jävlas jag mest bara för att jävlas (typ som jag alltid gör). Jag tycker självklart att skivorna är dåliga, men jag tycker egentligen inte att ni måste tycka detsamma. Dock är det så att då jag väljer att lyssna på hård musik väljer jag någon gammal piggtallica eller guns skiva. Vill jag lyssna på ny hård musik väljer jag hellre machine head, slipknot, korn, pungent of stench, at the gates (fast deras äldre iofs) the haunted eller så..

    Supershitty to the max är Hellacopters bästa. Lätt!!

    puss å kram alla långhåriga

    SvaraRadera
  6. PAPPA POP KOMMER STARKT! HURRA FÖR OASIS DÄR!

    SvaraRadera
  7. Dragan: Haha. Bullet for my Valentine kan nog klassas som nån emo-metal om man verkligen vill fast dom är fan bra ändå. Jag kan köpa att du avfärdar GnR nya men jag tycker du ska ge dig på Death Magnetic rejält och tänk mer på vad de där fyra skapat efter 1988 så förstår du att det inte bara är bra. Det är sjukt efterlängtat av oss riktiga Metallica-nördar. Annars så vet jag ju att du verkligen gillar bra och hård metal när det verkligen kommer till kritan. Du gillar KoRn. Då tar jag lätt att du gillar Håkan. Men jag kommer alltid gnälla om det! Supershitty är jävligt bra, speciellt Born Broke. Att ha fått se en åtta minuter lång Born Broke framföras tillsammans med Dregen är gigantiskt stort.

    Anna: Det vet du! ;) Fast den här Oasis-plattan är verkligen riktigt jävla bra. En till sån här skiva och de är tillbaka på allvar. Sen kan Liam börja säga att de är bättre än Beatles och börja fylleslåss på flygplan igen. Som under de goda åren :)

    SvaraRadera