25 januari 2009

Årets spel 2008

PS3:an införskaffade jag i somras och sen dess har jag varit tillbaka på banan och har än en gång blivit en sann nördig gamer – och jag älskar det! Men det tar tid att spela spel och speciellt dagens lir erbjuder så mycket. Ta GTA IV till exempel som på många sätt egentligen är ett evighetslir. När jag köper ett nytt spel så sitter jag oftast mer eller mindre konstant tills jag har klarat det och spelar lagom med sidogrejer. Sedan tar man en längre paus på ett antal veckor eller månader innan man kastar sig in i nästa spel. Man måste ju också lägga tid på flickvän, vänner och övriga fritidsintressen. Men tv-spel har nog aldrig varit så roligt som det är just nu så ibland är det svårt att lägga tid på annat. Här är de spel som berörde mig mest 2008.

5. Wipeout HD
Ni som var med från början vet hur betydelsefullt Wipeout var för Sony och Playstation. Det var med Wipeout som allt började egentligen känns det som. Året var 1996 och Wipeout var verkligen framtidens spel. Nu har de lyft upp det till den senaste generationens tv-spel med HD-grafik (fet 1080-upplösning) och 5.1-mixat soundtrack. Det är en sanslös njutning. Bilspel som Burnout och Colin McRae i all ära men att köra svävare på 2500-talet i 1000 km /h är betydligt tuffare. Och t o m musiken funkar suveränt trots att det är techno. Även om Slayer är det tuffaste som finns så skulle det helt enkelt inte funka i Wipeout (även om det går att lägga in sitt eget soundtrack). Visst har Wipeout alltid handlat mycket om yta men det finns också ett djup i spelet. Det finns t ex ett flertal olika spellägen och dessutom är det som vanligt vansinnigt svårt, men inte omöjligt, vilket kräver många timmars spelande. Det bästa är priset – du köper det online för ca 180 spänn. Do it.




4. Little Big Planet
Det känns som klassiska plattformsspel i 2D fick ett rejält uppsving igen 2008 (Mega Man 9 och Bionic Commando Rearmed är två exempel) och detta är toppliret bland dessa. Det är gulligt, snyggt och otroligt charmigt. Och samtidigt vansinnigt underhållande. Spela spelet som vanligt (roligt i kvadrat om man är två), eller spela online mot fler och välj bland ett oändligt (och hela tiden växande) antal banor eller bygg egna. Jag brukar klä ut min Sackboy (så är karaktärens namn) till en ninja och när man spelar online, och de övriga har dött, så kan man stanna upp en stund (istället för att springa till ett ställe där de övriga spelarna spawnas igen) och vifta med armarna, räcka ut tungan och headbanga en liten stund - självklart bara för att dryga sig. Jag och Linn har haft många roliga timmar med detta spel och vi har många timmar kvar innan vi kommer att lessna om vi nu gör det).





3. Dead Space
Ett extremt beroendeframkallande skräckäventyr utan dess like som lämnade mig allt annat än oberörd.

Se också tidigare inlägg:
http://smackebonk.blogspot.com/2009/01/dead-space.html



2. Grand Theft Auto IV
Rockstar förfinade och förbättrade varje liten detalj från de tidigare spelen och lade till ett otroligt välskrivet manus. Resultat? Ett av de mest engagerande och bästa spelen någonsin.

Se också tidigare inlägg:
http://smackebonk.blogspot.com/2008/10/sdrja-ntligen-har-jag-klarat-grand.html



1. Metal Gear Solid 4
En fantastisk handling som förklarade allt men som berättade så mycket mer också. Mer storslaget än någonsin. De fetaste bossfighterna jag har upplevt. Det mäktigaste ljudet jag någonsin har upplevt, känslan av att ibland vara mitt i ett krigsfält är perfekt och detta är det största argumentet till varför du MÅSTE ha 5.1-ljud. Underbar grafik. Blandningen och kontrasten mellan hård action till lugna smygmoment var perfekt. Förväntningarna var egentligen gigantiska men på de flesta plan lyckas Kojima leva upp till dem. En våt dröm för ett gammalt MGS-fan som jag. Det bästa spelet jag någonsin har spelat? Ja, jag tror det.

Se också tidigare inlägg:

5 kommentarer:

  1. Helt rätt, äntligen en lista jag åtminstone kan förstå. Skulle kanske inte själv placerat GTA så högt men jag är just inget större fan av sandlåde-genren. Men Superplays "Guldpixeln" är helt fucked up. MGS4 på 16:e plats efter spel som Patapon (PSP) och The world ends with you (NDS), det sistnämde tog en 3:e plats, är bara så fel.

    SvaraRadera
  2. Christoffer: Om man klagar på att The World Ends With You tar en tredjeplats på en årsbästalistan borde man sluta spela tvspel. ;)

    Bra lista Erik. MGS4 är lätt en kandidat till årets spel. Skönt att du har med Whipeout HD med för det är ett alldeles lysande spel. Ska kasta upp en toplista jag med, men det blir den topp-10 då jag har två konsoler.

    SvaraRadera
  3. Superplay är en skittidning överhuvudtaget. JAg fattar inte ett skit av den. Ja att sätta MGS4 på 16:e plats är ytterst märkligt. Det är ok om en snubbe tycker så absolut, men om de är en jury som sammanställer så ska det inte vara möjligt. Helvete!

    SvaraRadera
  4. Pappa Dread: Säger inte att det är ett dåligt spel men ett år med Dead Space, GTAIV, Little Big Planet, MGS4, Fable 2, Gears 2 o.s.v. så tycker jag att vissa andra spel borde placerat högre. Om Square-Enix släppt FFXIII istället så kunde det förmodligen ha rankat topp 3. Det känns bara som om allt som är lite indie eller annorlunda och samtidigt lite bra höjs till skyarna. Se bara Braid som tog en 1:a plats. Det är grymt bra, men så bra är det inte (plus alldeles för kort). Missförstå mig inte, jag tycker inte att bra spel behöver göras av företag med jättebudgetar och jag är helt för nytänkande. Men jag tycker varken Braid eller The world ends with you är bättre än MGS4 eller Dead Space t.ex.. Men det är ju allt en frågan om tycke och smak.

    SvaraRadera
  5. Christoffer: Jag förstår din poäng helt och hållet. Jag föll verkligen för TWEWY och kunde inte sluta spela det. När jag inte spelade tänkte jag på att spela det. Sånt händer inte speciellt ofta. Just den där känslan av att vara helt såld på spelet. Den känslan fick jag inte av något av spelen du räknar upp. Så för mig är det en av årets bästa titlar. Men vissa tidningar vill gärna verka vara märkvärdiga och häftiga och ger hellre förstaplatsen till Braid i stället för tex Fallout 3 eller GTA4. Jag skrattade faktiskt rätt högt när jag läste superplays guldpixellista. Tidiningen är allmänt världelös så jag köper den inte. Känns som jag inte behöver börja med det heller. :)

    Rawk: Det gjordes inte femton spel som var bättre än Metal Gear Solid 4. Det finns inte en chans. Super Play gjorde bort sig.

    SvaraRadera