04 januari 2009

Ändra din MSN Messenger e-mail-inloggnings-konto


Nu när man skaffat jobb och allt och är inne i loopen av vad som kallas ett vuxet liv så stöter man på situationer då man skulle vilja hålla kontakten med lite nytt folk, exempelvis arbetskollegor och annat påfund. MSN Messenger har då varit ett av alla alternativ (om man inte ska köra den där jävla fäjsbook).

Men har ibland kännt att mitt gamla emailkonto kopplat till min MSN-konto inte kanske har den där rätta touchen, alltså för folk som inte känner mig väl så att säga. Jag hade gamla farne@fetfylla.nu kopplat till min MSN adress. För folk som känner mig vet att man kallas för Färne och ja att man har haft en festsida som man drivit hårt som heter fetfylla.nu. 

Så det har lixom blivit lite fel när man vill nätverka med kollegor på MSN när man ska dela ut denan adress. Kändes lite för privat helt enkelt ;p. Inte för att jag inte står för vår eminenta festsida fetfylla.nu utan mer för att jag vill kunna separera mitt yrkesliv med mitt privata liv, något som vi även har disskuterat med om gällade fetfylla.nu-sida (Dock en annan historia som ska lösas). Kan tänka mig att det är flera av er som har gamla adresses kopplade till ert MSN som ni vill byta. Typ folk som heter snuttefnuttan eller kanske megaDolmen eller nått sånt fantastiskt fint. Eller en klassiker man har sitt gamla jobb-email eller student-mail kopplat till msn och man kommer inte åt dessa mailadresser. 


Det har dock visat sig vara ett riktigt problem att lösa detta med att byta inloggnings-email kopplat till Windows Live och MSN Messenger. Men lyckades klura ut det till slut. Så är är min Tutorial för att göra detta.

BYT DITT INLOGGNINGS ID (EMAIL) TILL DITT MSN MESSENGER KONTO (WINDOWS LIV ID)

  1. Starta Internet Explorer (klantarna på Microsoft har visst inte löst säkerhetsfrågorna på de andra webbläsarna)   
  2. Gå in på adressen https://accountservices.passport.net/?lc=1033
  3. Tryck på "Change" vid din nuvarande inloggnings ID (din primära e-mail)
  4. Bekräfta med ditt nuvarande lösenord i rutan ovan och sedan väljer du att antigen ändra ett konto kopplat till windows live-email eller till ett tredjeparts mail, exmpelvis en egen hotmail- eller gmail-adress.
  5. Spara med att trycka på "Save"-knappen
  6. KLART! Om du vill kan du samtidigt passa på att byta ut ditt gamla osäkra lösenord som du haft sedan du var fjorton år. ;-p 

ENJOY YOUR FUTURE ADULT LIFE!




By the way.... Har ni testat nya MSN Messenger 9 (dock ännu beta) men fan så mycket trevligare än 8.5 versionen. 


I överlag för er sin inte will köra messenger och har ICQ-kontkater så verkar många nu köra google-talk (Bygger på jabber-protokollet). Där kan man ha gmail-, MSN-, ICQ-kontakte kopplade till samma program. Men men jag kommer nog hålla mig till MSN ett tag till, inte för att det är bra utan för att det är det folk använder sig av. Men men kanske börjar köra Google Talk snart med. Kör ju redan fullt med Google-prylar som webläsasre, mail sökmotor mm..,

1 kommentar: