20 juli 2008

Iron Maiden på Stadion + lite annat



Jag såg Iron Maiden i onsdags och jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad. Jag såg dom 2003 på Roskilde och då var det inte alls särskilt bra. Det var kvällen efter Metallicas comeback-konsert och i jämförelse med Metallica så fick helt enkelt Maiden spö. Sen så var jag nog rätt bakis och sliten och gav de helt enkelt inte någon ärlig chans. Men i onsdags, tillsammans med 32 000 andra fans på Stadion var det fanimig underbart. Mäktigt ljud, mäktiga låtar och en sanslös stämning. Bäst var när Bruce höll ett tacktal till Maidens andra hemland Sverige och han blir avbruten av publiken som hetsar ”Maiden!” i flera minuter. Helt sjukt. Bruce är för övrigt en sanslös snubbe live, speciellt för att vara så gammal, och att han skulle vara förkyld märktes egentligen bara på första låten Aces High. Bäst efter Bruce är lätt Janick Gears som, trots att han är ful och en fjant, är hur underhållande som helst att spana in. Nä, Erik Persson kommer att gå på alla kommande Maidenspelningar framöver. I Stockholm.

Förra veckan hängde jag med svärföräldrarna på sightseeing i ett par dagar i min nya hemort. Det var kung och höjdpunkterna var Cosmonova och Gröna Lund. 3D-filmen Sea Monsters på Cosomona måste upplevas, det var så grymt att jag nästan fick lov att kasta mig åt sidan när monsterfiskarna simmade rakt mot mig. Do it. Jag är ingen större tuffing när det gäller att åka karuseller (inte lika mes som Shake dock) men testa att åka Vilda Musen (!) när ni besöker Gröna Lund. 3 G och en jävla fart.

Jag och Linn har kikat en del på lämpliga sista minuten-resor men tyvärr så finns det inga billiga resor just nu så som det ser ut så skippar vi att dra ner till Grekland eller liknande. Vi skulle ha bokat resa i början av juni istället då priserna låg på typ 1500 spänn. Men är man dum så är man. Istället tänkte vi nog dra en visit till Åland någon dag (en viss Nordin befinner sig ju där) och dra några öl, alternativt en annan kryssning. Vi får se. Nästa vecka (v. 31) kommer vi dock att ta tåget till Rättvik och bo hos min morbror några dagar. Det är Classical Car Week där den veckan i Rättvik och Linns föräldrar och familj kör ner med sina Cadillacs och cruisar. Jag lär mest hänga där och dricka öl och softa och bada. Och kanske spana in nån bil eller två.

Jag beställde nyss lite skivor. Operation ”Du Skall Äga Alla Maiden” fortsätter så jag köpte ett par Maiden till. Sen så beställde jag The Slip som jag lär få på tisdag samt *harkel* THE BOX MAGNETIC (DEATH IN A COFFIN) för 999 spänn! Haha.
”Deluxe-boxen innehåller:
- CD med demos av alla 10 låtar från Death Magnetic-albumet
- DVD med tidigare ej visat Making Of-material från inspelningen av albumet
- Exklusiv Death Magnetic-T-shirt som endast finns tillgänglig i denna box
- Death Magnetic-flagga
- Death Magnetic-plektrum
- Death Magnetic-albumet i specialförpackning
- Allt detta kommer i en snygg, vit box formad som en likkista”

HÅRDROCK!

Filmtips: Köp en HD-TV och en blurayspelare (förslagsvis en ps3) och upplev film på nytt. Blu-ray är fan en helt annan grej än DVD, skillnaden är kolossal! Jag såg 30 days of Night igår och den kan rekommenderas. En vampyrfilm som utspelar sig i en liten by i Alaska. Jag älskar vampyrfilmer och denna är en av de bästa jag har sett. Jävligt brutal och jävligt blodig. Vampyrbarn halshuggs och en snöplog används till att inte ploga snö iaf. Vampyrerna själva är överdemoniska och pratar ett eget kusligt språk. Men det är inte bara slakt. Det är dramatik också. Och lite kärlek. Och bra skådisar. Bästa vampyrfilmen på länge.

På tal om film... The Dark Knight har ju premiär snart. Kolla in betyget på imdb - 9,7! 23 000 röster. Överlägsen etta genom tiderna! Fast betyget lär ju falla en bit när fler röstar.. men ändå! Det är häftigt! Batman-peppen!

5 kommentarer:

  1. Coolt med maiden. Känner att jag borde se en riktig spelning med. Jag har bara sett den på rosk. 03. Ska även ta och se 3d-haj med kärleken nästa gång jag är i stockholm. Sitter på tåget till malmö nu från stocktown och lyssnar på bullet for my vallentines scream, aim, fire. Den är grym. Ett givet köp! Lirar ninja gaiden till ds med. Ett ännu givnare köp. Årets ds-spel hittills. I veckan blir det metal gear solid hets! Räkna med ett inlägg om 1a spelet inom kort!

    SvaraRadera
  2. Kung! Man kanske ska lira ett spel på DS igen. det var längesen.

    SvaraRadera
  3. För övrigt så är 30 days of night riktigt bra. Kanske den 4:e vampyrfilmen jag sett i mitt liv där jag inte ville mörda samtliga inblandade i produktionen. Det är en sjukt missbrukad genre och fram tills just 30 Days of Night fanns det väl eg bara Interview With A Vampire och Near Dark som höll klass. Dessa två är i en klass för sig.

    Beställde även Rambo (4:e filmen) på Blu-Ray från amazon och funkar det bra lär det bli fler filmköp därifrån.

    SvaraRadera
  4. Rambo gick på totalt 180kr inklusive frakt vilket är helt ok med tanke på att de billigaste Blu-ray-filmerna på svenska sidor kostar 200 och uppåt. Är sugen på Cloverfield som nästa. Den tar de 100kr för (+ frakt). Då paketet landar under 200kr blir dessutom tullrisken obefintlig.

    Jag hojtar när jag fått filmen så får du ett estimat på leveranstid med. :)

    SvaraRadera