12 januari 2007

14:30 på Tisdag...

Då ska jag laseroperera mina ögon på Novius i Stockholm. ÄNTLIGEN!


Tekniker som jag är har jag nu kollat upp olika ställen, läst i tusen forum och läst forskarrapporter.
Pratat med olika läkare och kriurger. Anser mig nu att ha rett utt allt jag kan veta om alla dessa lasermetoder och dess för och nackdelar.

Vist det är lita overkill jag vet. Men jag är en som vill alltid basera mina livsavgörande val med högsta precistion. Som sagt tycker jag betämt mig rätt fort ändå. Med tanke på hur kräsen jag är med frisörer å nu gäller ju det mina ögon!

Det som har förvånat mig lite är att alla ställen har väldigt olika krav vad som gäller. Vissa rentutav undanhåller sanningen för en.

Dessa krav ställde jag på dem:

  • Är de ögonkirurg?
  • Att de operar andra ögonproblem än bara lasrar på 10 min.
  • Operar de helsterilt?
  • Är det samma människa som kollar min syn bedömmer mig och opererar mig?
  • Är de lincensierade för att anvädna sin utrustning.
  • Att de skulle använda den senaste utrustningen.
  • Att jag skulle få felstatistiken och framförallt höra statisken med biverknignarna och inte endast bara med hurvida synen blir bättre eller inte.
  • Samt att de har operarat ett antal människor innan så att jag inte får en läkare som gör sin första operation.
Det som gjore mig mest irreterad var att mågna ställen sa att såklart vi gör dina ögon efter 10 minuter och inte direkt kollat upp mig ordentligt. Tex hur torra är mina ögon, har jag allergier osv. Vissa sa tom att de kunde ta mina enormt stora pupiler på 7 mm med sina maskiner som inte kan garantera bra syn vid 7 mm. Enligt min meing skulel du rekommenderat mig till någon annan som hade bättre utrsutning. Utan istälelt för de fram papper unde näsan på mig att skriva under för operation mm. Vilket jag ansog vara mycket oproffsigt av dessa företag vilket av många var rätt stora och kända.

Sedan fanns de ställen där en sköterska utan en läkerutbildning som bedömde mina ögon för att sedan använda sig av en läkare (ej kirurg) som jag aldrig skulle få träffa.

Men en sak som gjorde mig glad på många ställen var deras studentrabatter som virerade allt från 10-20%. Vilket är en av de anledningar att jag gör det nu och inte senare.

Sedan när det gällde utrustningen så handlade det inte bara om att den skulle kunan prestera på så stor pupill som möjligt utan att den även skulle skära och lasra så lite som möjligt. För det visar sig att desto mer man overkar på ögat desto större chans är det till att nervtrådarna i ögat får svårt att återhämta sig vilket resultera till torra ögon. Torra ögon är nog den vanligaste och relativt jobbigate biverkningen idag. Finns vissa som aldrig har kunnat sluta med ögondroppar efter sin operation för då får de knappt upp ögonen på morgonen för de sitter mer eller mindre fast i ögonlocken. Men desto mindre man skär desto mer har man kvar för omoepration också.

Jag hade även rätt tunna hornhinner, vilket är rätt vanligt hos linsanvändare. Vilket ska bero på nåpon reaktion med något protein och birsten på syre.. bla bla.. jag hade 510 och 505 mju tjocka hornhinnor.. För att jag skulle kunna använda mig av Lasik vilket jag nu har valt så bör man inte ta mer än 110 mju och vissa hade maskiner som tog 150-160 mju. PÅ Novius vilket kör den högteknologiska Allgrettolasern vilket är gjord av toppkillarna som bröt sig ifrån företaget som gör schwid eximerlaserarna. Den lasern kör både vågfrontsbehandling (dvs anpassar lasern efter ögats höjdskillnader) och den skär på 90 mju. Bara eptilet är typ lite mindre än 40 mju så att skära 90 mju med lasik är inte så djupt.

Erik som ni vet har ju också gjort ögonperpation och han anvädna sig av en äldre metod, Lasek eller även kallad PRK. Där för de bort en eptilet med en alkohol för att sedan lasra direkt på ögat. Sedan får man ha en bandagelins genom att man då inte har en bit av en hornhinna att lägga tillbaka. Sedan får man ha ont en vecka typ och synen blir sedan gradvis bättre och bättre. Man opererar även ett öga i taget med 3 månader imellan.

Som jag sa kommer jag inte använda mig av samma metod spom erik gjorde. Anledningen är att bara se senaste 5 åren har utrustningen blivit så mycket bättre och de mesta av klinikerna gör bara Lasek om inte Lasik går. Det som är fördelarna med lasik är att det inte gör ont dagarna efter. Typ svider lite en dag max två. Så man behvöer inga direkta smärtstillanden. Sedan så har man körkortsyn efter 2-3 dagar samt närsynen på 10 dagar.

Precis allt låter ju bättre! Men det finns vissa saker man ändå bör fundera på när det gäller lasik. Det är först och främst ett kirurgiskt ingrepp pga av att de skär i ögonen. Därav finns de massa andra problem som kan dyka upp som inte prk har. Sedan så tar det även ett tag innan Hornhinnan fäst helt ordenligt. 2 månader så går den inte att lossa med ett finger i ögat eller två.. Efter 1 år så går den inte att lossa med intrument utan man måste skära en ny flik i hornhinnan. Det man inte riktigt vet är om den helt 100 % fäster i ögat hornhinnan. Det man också vet är att honhinann inte växer fast utan den fäster fast. Får skulel ny vävnad börja bildas under hornhinnan så är man tillabaka till synfel igen. Att jag ändå valt detta är att den sägs kunna ge lite bättre precistion än prk, dock marginellt och att ögat på något sätt går i bitar efter 1 år har aldrig påträffats. Utan den kritiska punkten med attt använda sig av en flik är de två tre första månaderna.


Vad gick kalaset på.. jo det gick precis lite över 20 000 med studentrabatt på 10%. Vilket är ltie under vad vissa vill ha betalt. Men tänk på att du betalar för kvalite inte för att få något så billigt som möjligt. Det är precis som att tatuera sig. Vem fan gör det i fyllan på gran canaria när man kan få för några hundra till svergies bästa tatuerarare.


De ställen jag rekommenderar är:
Novius och s:t Eriks ögonklinik

Anledningen är att de har kirurger och har startat hela lasergrejen i Sverige. Samt så utbidlar de sveriges ögonkirurger och ögonläkare.

Ställe som jag inte rekommenderar är:

Globen ögonklinik.

Helt klart trevlig personal och bra prise rmed 20 % studentrabatt.
Dock så opereras du inte av samma person som kollar dina ögon, De är inte ögonkirurger dvs kan inte allt man bör veta om ögat. Sedan så har de dåligt uppdaterade maskiner som inte klarar av mer än vad som krävs i dag, vilket jag finner undermåligt. De är även väldigt kåt på att så snabbt som möjligt få en att boka hos dem. De fyllde alltså inte mina krav.



Så på Tisdag gäller det för mig. SKa nu äntligen efter 16 år få slippa glasögon. Kunna vakna upp på morgonen och känna att jag ser vem som ligger brevid mig. Vilket i singellivet många gånger kunnat gett mig stora chocker dagen efter. *Skrattar*

Skulle gärna vilja se Erik posta ett inlägg om hur det är att slippa Lisner/glasögon och hans åsikter.


Börjar iallafall bli jävlgit närvös nu även fast jag egentligen vet att det komerm att ordna sig.

Håll tummarna för mig på tisdag 14:30!




Fredrik Fernlund
fernlund@gmail.com




1 kommentar:

  1. Tycker också helt klart Novius verkar vara bland de seriösaste! Ska operera mig där om två dagar.

    SvaraRadera