18 juni 2008

Fem timmar med Metal Gear Solid 4

Det har varit på gång länge men jag tog tillslut steget och pungade ut med X tusen kronor. Jag köpte en fet och platt TV-apparat förra onsdagen. Fick den i torsdags. Och upplösningen och färgerna är så häftiga så jag börjar grina. Sen köpte jag en PS3:a + MGS4 (!) i fredags. Jag hann egentligen inte spela ett skit eftersom Kizz och Marian kom och hälsade på samma kväll. Men vi hann med att tanka hem några 1080-HD-trailers och se introt på MGS4 iaf innan vi drog in till stan och drack några öl och drinkar. Sen på lördagen var det ju Where The Action Is så då hann jag ju inte spela. I söndags vaknade vi upp vid 13-tiden och jag var så sugen på att spela så händerna skakade (nä, inte riktigt men nästan) men jag var ju tvungen att vara social med gästerna. Vid 18-tiden drog K & M upp till lillen och jag kastade mig i soffan och slog på konsolen. Vad händer då? Jo, handkontrollens vänster styrknapp får nåt fnatt och ”fastnar” vilket gör att det inte går att göra ett skit. Jag sökte på forum om problemet och prövade att reseta handkontrollen men problemet kvarstod – HELVETE! Jag var förbannad. Dagen efter (i måndags) på lunchen gick jag tillbaka till Gameshop och klagade och att jag borde få en ny kontroll. Några sådana hade de inte inne och fick istället skicka iväg min handkontroll för reparation. Men jag hade inget val och köpte en Dual Shock 3-handkontroll istället (en sådan måste jag ju ändå ha. Dessutom är det mycket häftigt att ha en dualshock när man lirar MGS.). Sen kom jag tillslut hem igen och allt var frid och fröjd och jag kastade mig äntligen in i Metal Gear-världen igen med min kära Snake.

Två kvällar har jag lirat Metal Gear Solid 4 nu och jag är helt tagen. Jag har klarat den första akten och ska påbörja den andra. Jag vill inte smacka nå Spoilers för er som tänker lira igenom det men det är minst lika bra som jag hade hoppats på. Och det är en jävla massa tillbakablickar till de tidigare spelen också vilken gör att man sitter och myser och tänker tillbaka när man lirade t ex MGS 1 för tio år sedan. Sen lider jag med den gamle Snake också som lider av nån slags ”åldras för tidigt-klon”-sjukdom… han är ju döende!


Spelkänslan är underbar där man smyger omkring i en krigszon och det sprängs saker runt omkring en och surroundljudet är underbart; skruvar man på subben lite extra så är det krig i hela lägenheten. FUCK! Och jag har bara lirat i några timmar än så länge… Jag är en lycklig man.

3 kommentarer:

  1. Tack Erik, men snälla INGA fler updates ang. spelet, detaljer och handlingar. Om jag bara hade haft tiden att hänge mig totalt hade jag försökt spela ut det förra veckan, nu har jag dock för mycket ångest över det och saknar tiden. Spelet ligger fortfarande inplastat och oöppnat.

    SvaraRadera
  2. Men för helveteeeeee, du har spelet hemma men lirar det inte? Nu får du ju skärpa dig. Om du inte börjar spela det i helgen så kommer jag att smacka Spoliers konstant.

    SvaraRadera
  3. Men Erik jag har INTE tid! Inte tillräckligt med tid för att totalt hänge mig och att spela nån timme här och nu är helt värdelöst i min mening. Dessutom när det gäller det här spelet, spelens spel. Det kräver både tid, respekt och total tillgivenhet! Blir det spoilers så kommer jag att sluta läsa bloggen. Jag försöker isolera mig i största mån fran allt som cirkulerar kring spelet just nu. Vill inte höra om det, vill inte prata om det. Så viktigt är det!
    Glad midsommar för övrigt! Hälsa alla boegen! ;D

    SvaraRadera