20 september 2006

Mer Politik!


Politik. Är intressant. Alla har olika syn på hur man sköter landet. Alla vill väl. Men på olika sätt. Jag tycker mest det är tragiskt när alla försöker bevisa hit och dit hur rätt man har. ”Jag röstade på moderaterna för det är det rätta för Sverige nu, fattar du inte det din idiot?”
Eller när jag hör sossar gråta i radion och menar att det svenska folket har blivit vilseledda och att det svenska samhället kommer att rasera. För helvete, vi måste ju kämpa tillsammans ändå liksom! Annars får väl vi göra en militärkupp som man gör i Thailand om man är missnöjd med sittande regering.

Ja, jag röstade på sossarna och står för det. Jag var inne på MP ett tag men så blev det icke. Jag är uppväxt i en familj där man som alltid har röstat på Socialdemokraterna (vad jag vet iaf). Det är lite som att vara trogen kristendomen tycker jag. Det är lite sådär enkelt och ofarligt på något vis. Man vet vad man får. Man är trygg med Jesus och hans hängande på korset. Och man går till kyrkan och ibland dricker man vin och smaklöst bröd och det är mycket tradition. Men det finns otaliga många andra religioner som är både coolare och kanske bättre för människan också. Men också farligare. Och osäkrare. Fan vadå, liknar jag politik med religion? Japp, det gör jag. Fan, det kanske är samma sak ändå. Jag och Kriz har diskuterat det där en hel del varför man röstar som man gör och det är ju klart som fan att det har mycket att göra med hur man är uppfostrad och så. Både jag och Kriz kommer från arbetarklassen och det är mycket möjligt att vi tänkt och sett lite annorlunda på saker och ting om vi smackat upp i en rik Stockholmsfamilj. Jag hade en lång diskussion med min gamle sambo E om vilket parti vi skulle rösta på och hon var en obotlig moderat. Hon är uppväxt i en Stockholmsförort och har sedan barnsben hört sin pappas gnäll om att staten tar alla hans pengar och att de ibland inte har haft råd med den tilltänkta semestern utan har ibland fått lov att välja ett billigare alternativ. Hennes mor var som hemmafru och tog hand ungarna. Men de var inte fattiga och klarade sig ju bra och om morsan också hade jobbat så hade de ju haft det ännu bättre ekonomiskt. För det är ju så Reinfeldt resonerar: Alla ska kunna jobba och bidra med någonting i samhället, och kan man ta hand om sina barn så kan man jobba också. Men men.. jag förstår E också, hon har som sagt hört hela hennes barndom om att de skulle kunna haft mer pengar om landet hade styrts på ett annat sätt och det är klart som fan att det påverkar. Jag har hört sedan jag var liten att Elvis är kungen och det är min fasta övertygelse ännu idag samtidigt som Kriz har blivit uppfostrad att Beatles är the shit från den tidseran trots att de har bögiga frillor. Och tvingas man t ex leka med dockor när man är liten så blir man ju bög sen när man blir gammal, eller hur?

Jag vill och hoppas verkligen att Alliansens politik kommer att fungera. Jag är utbildad inom IT-branschen och där behövs det jobb. Även om det inte ser lika mörkt ut som för några år sedan så ser det fan inte särskilt ljust ut för oss systemvetare t ex. Jag har koll på diverse Internetsidor med arbeten varje dag och jag önskar att det blir fler jobb och möjligheter framöver, speciellt i övriga städer och inte bara i Malmö och Stockholm. Vi får hoppas att högerpolitiken är den rätta melodin. Däremot tror jag inte att det hinner hända särskilt mycket på fyra år. Och har inte den nya regeringen hunnit åstadkomma tillräckligt mycket under denna mandatperiod så kommer oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen att få en lätt uppgift att visa på nackdelarna med högerpolitik. Och DÅ lär svenska folket rösta rött igen och då har vi som slängt bort fyra år i onödan. Det är det som jag är orolig för så kom igen nu Fredrik ”Da Buzz” Reinfeldt och fixa jobb!

Men jag håller med Färne nedan om att det inte håller att sura och gnälla. Man måste absolut se positivt på framtiden. Så är det. Ibland är det dock svårt men va fan, man dör inte av en ny blåluktande regering. Däremot kan man dö av musik. På ett härligt sätt.

Jag tror på musik. Och därför ska jag och Kriz starta upp Rockpartiet (vi kanske dock döper det till Musikpartiet för att bredda oss lite). Ett parti som ska främja musiken och de estetiska ämnena. Och gör detta från tidig ålder. Sverige är världens tredje största musikexportland, bara Storbritannien och bög-USA ligger före. Och det är helt insane. Och det kan bli bättre också. In med musikundervisning från lågstadiet! Mer musikpengar till Fritidsgårdar! Bygg mer replokaler över hela Sverige! Mer spelställen och rockklubbar för HELVETE! I Umeå t ex så finns det knappt något spelställe och Umeå ska ändå vara en klassisk musikstad. Det är förjävligt. Visst, det finns stooora jävla spelställen som Idun och så men vart finns den lilla rockklubben upp till 150 pers? VA VA VA? BYGG! Ja, det finns mycket att göra för jag och Kriz. Är ni med eller mot oss? Ja, man ska stödja det man brinner för och för mig är musiken viktigare än allt annat skit. I mina ögon är det minst lika seriöst som Piratpartiet, landstingspartiet (?), det Utsatta partiet. Osv. Farsan tyckte jag skulle ta ett snack med Umeås kända kommunalråd Lennart Holmlund (farsan gjorde lumpen tillsammans med honom och tror att de fortfarande är bästa polare, de söp tillsammans på Skytten osv..) eftersom Lelle visst har spelat i rockband när han var ung. JÄ.


Nya bilder från Metallica-studion för oss Metclub-medlemmar. Jag blir hur jävla peppad som helst. Men jag reagerar inte som Nordin och börjar lipa. Men det är ballt att se hur koncentrerade ’Tallica är i studion!

Fick äntligen Dankos Live-dvd och såg den i förrgår – Danko är kung (trots att hans röst inte håller en hel konsert)! Och har fått nya Audioslave också. Och har precis börjat komma in i andra andningen i Blood Mountain (som är THE SHIT!), och nya Maiden har jag mycket kvar att lyssna in mig på också. Fuck. Fuck. Fuck. Trots att jag lyssnar på musik koncentrerat minst 80 minuter per dag hinner jag fan inte med. Det är kung.

Jag hängde med Jocke The Jocke igår. Vi satt och diskuterade livet och dess härligheter samt motgångar i några timmar. Det var fint och trevligt och intressant. Och vi mindes gymnasiet och om hur vi som utvecklades tillsammans. Blev vuxna och balla. Från förfester i trappgångar in till festernas finrum osv. Hihi.




Erik A. Persson
rawk@dirtymischief.se

11 kommentarer:

  1. Skön läsning. japp visst ska man vara positiv.

    ahh mp hade jagnog röstat på om jag var röd. kangärnakosta på den framtida miljön pengar.


    ja det där med ditt traditionssnack och det. det är sånt som jag blri skrämd av.
    Så typiskt svenskt faktiskt. Just den attityden kan nog jämföras med varför folket på kuba accepterar sin situation. Dvs alla har vi det lika ovasett om vi är utbildad läkare eller busschaffis. tycker det är naivt tänkande att man inte kan unna individen att kunna få utvecklas. Gruppmedvetande i all ära men ibland känns det lite väl vedertaget.

    ja jag skulle väl rösta på sossarna om jag var som min far. dock så vet jag att min far egentlgien är grymt moderatisk i sitt tänkande men han röstar som sin far gjorde och känner sig nu bekväm med det. sånt gör mig lite irreterad folk klagar som fan på hur man har det men likt förbannat så röstar de på politik som strider mot vad det tycker.

    SvaraRadera
  2. tycker det är även kosntig isntälllning att man röstar mer på känsla och tradition än vad man egentligen står för. det är som att säga att jag lyssnar på radio och inte har en musiksmak.

    SvaraRadera
  3. visst är det många som röstar på sossarna för traditionens skull också. Men Socialdemokraterna är inte Sveriges största parti bara på grund av traditionen utan pga den ideologi som de står för. Som jag också tror på. Jä.

    SvaraRadera
  4. hade vi haft borgligt styre under våra uniersitetsår så hade vi fått praktikplats under sommrarna hos företag relaterade till det vi gör, istället så hamnar vi på lager och företag som inte är relaterade till det vi gör.

    å då får vi noll kontakter och noll arbetslivsfarenhet.

    å har man kunnat haft praktik på det sättet kan jag lova att vi haft mer folk ute i arbetslivet efter studierna. för det är ju det företagen frågar efter. de skiter nästan i betygen utan de frågar har du någon arbetslivsfarenhet? å med tanke på att man inte knappt fpr jobba samtidigt som man pluggar med sossarnas politik så är det väldigt svårt att just skaffa sig den kompetens marknaden söker.

    det jag tycker är att sossarna inte alls verkar ha en verklighetsförankrad politik som är anpassad til hur vår marknad faktiskt ser ut.

    utan effekten blir att även hur högt utbildade vi är ska vi ha svårt att få jobb efter studerna och är då helt plötsligt glad att vi har sosse politik som ger bra med bidrag.å är det inte fel sätt att tänka? hur ska vi ha råd att kunna ge alla sådana bidrag om ingen kan få jobb?

    SvaraRadera
  5. så du röstar på sossarna för att alla andra gör det? ja då måste jag börja lyssna på nrj på radion föra att stora delar av sverige gör det..

    SvaraRadera
  6. nej, det skrev jag inte. jag skrev att jag tror på den politik som de bedriver i grunden.

    SvaraRadera
  7. men du sa ju nyss att du förlitar dig på vad dina föräldrar röstat och hur du blivit uppfostrad?

    SvaraRadera
  8. jag skrev att det självklart har påverkat min inställning till politik och var lite ironisk när jag liknade det vid kristendomen.

    jag tror på att man tar hand om varandra. problem löser man tillsammans. förlorar man sitt jobb eller blir sjuk så ska man inte hamna i skiten. och oavsett vilken ekonomisk situation man har så ska man kunna få samma vård osv..

    ne, jag tror inte på att försämra för de arbetslösa och sjuka. Då blir man otrygg och tappar tron på sig själv och tappar självförtroendet, något som knappast underlättar när man söker jobb. och om fler människor i Sverige mår bra måste det vara bättre än att genomföra skattesänkningar. Sån är jag. Sossarna har inte fuckat upp. Sverige går bra men japp arbetsmarknaden kan bli bättre.

    Och de Nyyya moderaterna har bra idéer också. Och det blir som sagt jääkligt intressant att se om det blir en bättre arbetsmarknad. men jag står till vänster. TAck och hej.

    SvaraRadera
  9. nya scharinska öppnar nästa helg med nytt styre. våta rockdrömmar kommer nog komma din väg...

    SvaraRadera
  10. haha,, hur som helst. fan vad vi alla har oliak syn på samhället fast ändå inte. komik ändå alltså.

    SvaraRadera
  11. Så du menar att folk mår psykiskt bättre av att få bidrag istället för att lättare kunna få jobb? skulle jag gå på bidrag så skulel jag må smått dåligt av det när jag vet att jag inte är värdig att kunna vara ute på marknaden. visst ska man ha bidrag när man är utan jobb. det finns nogingen som har nått anant att säga om det. men frågan är hur man ska få ut folket och bort med dem som skiter i att söka jobb. så saken tycker vi nog lika i men det måste bli mer effektivt så att säga.

    SvaraRadera