20 september 2006

Att vara musiknörd

För er som inte vet att jag varit utan dator i 2 veckor pga av att det på något skumt sätt inte gick att installera windows från min dvd-brännare. Hur som helst så har jag skaffat två nya hd:s på 320 Gb. weeii!! Instalerat om allt och verkligen tänkt till denna gång. Min dator fungerar så jävla bra nu så ni fattar inte! Allt går typ megafortaste! Till saken är att jag börjat sorteraoch ordna allt i tusentals ordningar nu. Man ska kunna söka på allt är tanken! Ska ha stenbra koll på min musik och hur jag lyssnar!

Dett gäller framförallt min musik. Musik på min dator ska nu bli ordentligt ordnad precis lika fint som alla mina fysiska skivor, vilket jag ordnat efter alfabetisk ordning och efter utgivningsår.

Så min tanke var tagga min musik stenhårt och skaffa hem bilder till skivan osv. Genom att jag nu får börja sortera min musik från början så blri detta ett lämpligt kvällsnöje.

Så här är min plan:

  • Sortera upp musiken först i kataloger (0-9, A-Ö när det gäller artistnamnen och sedan sorterar man upp albumen efter år och albumnamn. Sedan lägger jag även till vilken bitrate det är på katalogen)
  • I katalogen eller det som nu är albumet, så döper jag varje fil nogrannt (t.ex Anathema - Judgement - 10 - Emotional Winter.mp3)
  • Sedan till att fixa id3-taggarna och bilder till varje album/katalog. Vilket smidigast görs genom att skaffa ett jokeboxliknande program. Började med Winamp och kollade lite. men var inte tillräckligt givande tyckte jag och det var rörigt. Sedan blev det Itunes och den var ju helt klart bättre men gillade ändå inte den. Den skulle tvinga mig att lägga till all media i min dator i den där skiten. Så blev förbannad och pratade med vänneroch fick höra av en vän att han kördemdiaspelaren för musik. VA?! sa jag.Den är ju kass! Men men laddade hem senaste och fan det var fantastiskt smidigt!
Som sagt det blev Media Spelaren. Version 11 beta 2. Dock om jag tänkt till lite så skulel jag kört den stabila 10:an istället. Just därför att den fungerar med last.fm pluginet. Denna har jag ännu inte fått att fungera.

Det som jag blir så kåt av när det gäller att ha musiken i mediaspelaren är att jag kan sortera lätt upp musiken i år, artist, genre, senast spelade och de bäst rankade låtarna. Låtarna rankas efter hur mycket de spelas men jag kan även inverka och höja deras stjärnstatus om jag vill det. Ev. sänka den om jag lyssnat på en skitlåt väldigt många gånger av någon dum anledning.

Sedan är mediaspelaren enkel i sitt gränssnitt. man sorterar enkelt och till höger har man även en playlsit som i winamp där man kan dra låtar som man vill höra efter varandra. Men nu till det bästa! DEt som skiljer denna tycker jag är att den behvöer inte skanna av hela jälva datorn när man ska lägga till musik. Detta gör att man får bra koll på vad som har sorteras och lagts till osv. Visar det sig att man inte hart taggat sin musik bra eller fixat bilder till albumena så behvöer man bara högerklicka på albumet så häömtar den all rätt id-info. Den laddar even hem info om vilka som varit med och skrivit låtarna och även texter tycktes jag se att den laddade hem till skivan. All info om band och album alltså! Helt orgasmisk när jag glor på detta! Gränsnittet är också så cleant och enkelt med en fet jälva play-knapp i mitten. En annan bra sak är att man kan bränna ut detta lätt till skivor genom att trycka bränn på albumet eller artistebn. samt hitta affärer på nätet som säljer albumet och sånt. Syncningen fungerar utmärkt mot mp3 spelare och inget jävla plugin behövs. plug and sync typ.



kör last.fm (min användare) Det som är så fränt med detta är att alal kan se vad jag spelar för musik. Ja självklart så ser de inte vilka porrfilmer ni kollar på för den tar bara mp3 som den hittar album till typ. Fast hittar typ 95 % all musik även hemmagjort fungerar rätt bra. Men men ni kan lugna er ni kan porr på hur gott ni vill. Å är man så att man inte vill att saker ska läggas in i webbstatistiken så kan man stänga av funktionen. Vilket är bra om man ska provlyssna in ny musik. Vilket jag oftast hittar på www.pandora.com. Eller av vänner som Svenke, Sami, Erik eller Jonathan vilket enligt mig har väldigt bra musiksmak och är duktiga på att engagera sig i att leta efter nya influenser inom musikens värld.

Nu till den fysiska världen. Har ju som tidigare sagt köpt nyhylla så att jag kanfå plats med alla med Cd-skivor där och kunan ordna dem i alfabetiskordning. Alltså LOVE IT! Finns inget bättre än att säga fan nu vill jag lyssna på Khoma och med en enkel handvänding så har jag skivan i handen. Helt fantastiskt! Hade förut mina skivor uppdelade efter genre men det ballade ut tillslut. utan det blev så att de skvivor som spelades mest fick en plats osv. Så blev lite inspirerad av Kriz när han ordnade upp Erik P:s sammling. JA inte trodde ni att han själv hade alfabetisk ordning i början. Bra jobbat Kriz!


Sedan har jag likt Erik en såkallad CD-WALL. En grym cd-vägg som om jag inte minns fel gjordes i danmark men förtaget gick i konkurs. Finns fan inte en liknande CD-vägg som denna. Den där CD-väggen har verkligen varit bra för att den ger en mer estetisk syn av skivorna man har. Brukar bygga mösnter närjaghartråkigt =).. Zebra-randigt är det som gäller nu. Men har insett att jag vill ju visa upp den musiken som beskriver en bäst. För man får ju alltid höra lyssnar du mycket på cradle. inget illa om cradle men lyssnar ofta på dem var ett bra tag sedan. Sen Greger-tid typ...

Så har nu en ide om att dela upp mina 3 st CD-walls i oliak topplistor, 1-16.

Har några förslag:

  • Senast spelade
  • Senast inköpta
  • Min topplista
  • Årets topplista
  • Rekomenderade
Dock har jag inte riktigt löst hur man ska rotera listorna på ett smidigt sätt. Eller vilka listor jag ska köra. Men ni kanske har någon idé?

Har även vid stereon ett stativ-ställ som jag tänkte ha som avlastnings hylla. Typ Dagens Playlist å så. Fast problmet är att stället rymmer ett antal hundra skivor så den är typ alltid tom. Dock gillar jag att ha den där på fest. Hatar när skivorna ligger på golvet! Å UTAN FODRAL! fan förfolk som inte har fattat att man ska stoppa tillbaka skivan i fodralet. hatar också när folk bröjar gnugga mina skivor mot deras byxor för att såkallat "putsa" dem... Öhh fucker stop it!

Åter till online snacket...Alltså vi måste ta tag i vårt musik community snart grabbar! JAg brinenr som fan för att ha hilter-ordning på mina skivor. REVOLUTION IS IN THE AIR!

Nu ska jag äta en macka och ordna lite i min musiksamling. GOD SAVE THE SKIVSAMLING!

8 kommentarer:

  1. HA! Fantastiskt blogginlägg Färne! Jag får värsta kicken av ditt musiknörderi! Det känns som om du på något sätt varit borta från hetluften kring musiknörderiet ett litet tag. VÄlkommen tillbaka, välkommen hem!

    Jag blir peppad att börja musiknörda mig här på bloggen igen. Ty det är the shit!

    Ang. hur du ska lägga upp skivor på dina cd-walls.. Hmm, senaste spelade tycker jag är en dålig idé för då kommer du att gå dit och rota hela tiden och en cd-wall ska ju (enligt mig) vara litet av ett genomtänkt konstverk. Förslag #1 från mig är att du lägger upp skivor på cd-wall som enligt dig har snyggast skivomslag.
    Förslag #2 (och det här är en intressant grej tycker jag) är att du lägger upp de skivor som du tycker är sämst. Det blir en utmaning eller hur? Ja, klart som fan att du har skivor som du tycker är mindre bra än andra.

    hejdå

    SvaraRadera
  2. Kung jävla inlägg, Färne! Ditt bästa hittills.

    Jag har faktiskt typ sån där struktur på alla mina mp3:s. Dock inte efter bitrate. Men under min mp3-mapp så har jag mappar med artisters namn. Tex "Metallica". Där under heter mapparna sedan tex "1983 Kill Em All" eller "1988 ...And Justice For All". Hur bra som helst. Då är dom ordnade i kronologisk ordning inom varje artist/grupp, precis som jag har det i min cd-samling.

    Keep it up!

    SvaraRadera
  3. Haha, det där inlägget alltså. Kändes som att man mer och mer blev en liten färne som sitter där helt ivrig och trycker ner tangent efter tangent för snabbt så att det blir små söta stavfel överallt : ) Jag känner verkligen peppen du hade vid ditt skrivande, PENNAN GLÖD!

    Åter till tentan då, plugga suger lite. Yo!

    SvaraRadera
  4. tackar tackar.. =) jo jag känner också att jag fallit bort i dimman när det gäller musiknörderi. men mer blir det har satt in annons för alla mina hlgtalre 10 000 för allt. er sista chans att köpa grejerna. efter det är det tönkt att jag ska bli hifi nörd och ljudisolera å allt..

    jadu kriz.. såklart jag har som du.. är ju inspireradav det du gjort. '

    elin. dvs the new shit in the gang alltså =). bara för att du kommenterat här kan du få ett godkännande av mig.
    jo det blir så att jag skriver vad jag tänker och i all hast. samt går det fortare än vad jag kan stava. å saken gör det inte bättre när min space-knapp inte fungerar helt ut. nää som jag och erik talade om en gång. att bloggen ska vara ett sätt att skriva av sig och då hinner man ju inte tänka efter utan let the body flow! (ps fan vad var det för 90-talsgrupp sjöng så?) hahaha

    SvaraRadera
  5. föresten glöm det där med att jag inte fick last.fm att fungera. för det fick jag. nu är det kungligt värre! min mp3 sammling känns typ som en riktig skivsammling. hur hippt kommer inte detta vara på fest eller!

    SvaraRadera
  6. "elin. dvs the new shit in the gang alltså =). bara för att du kommenterat här kan du få ett godkännande av mig." new shit in the gang? behöva ett godkännande? hmm... sen när måste elin godkännas?!!!?!½

    SvaraRadera
  7. fan fel elin alltså =)

    trodde du var eriks nya babe.. hahah.. fast hon heter iofs linn kanske =) hahahaha

    SvaraRadera
  8. Man sorterar Metallica i en billybokhylla, resten i den andra hyllan! ;)

    SvaraRadera