18 februari 2009

”…man kan aldrig bli för gammal för hårdrock och i begreppet hårdrock ingår att samla skivor. Annars är det ingen idé att hålla på!”

För att tänka på annat än hockeyångesten så lyssnar jag på Deathspell Omega och läser och njuter av världens bästa tidning. Record Collector-delen är alltid underhållande och intressant. Denna gång är det Johannes Losbäck, gitarrist i WOLF, som får stå till svars och svara på frågor kring sin skivsamling.

Här kommer lite höjdpunkter:

”… man kan aldrig bli för gammal för hårdrock och i begreppet hårdrock ingår att
samla skivor. Annars är det ingen idé att hålla på! Jag hatar att komma hem till
folk och det enda de har är en datorskärm med massa artister som snurrar förbi.
Jag blir så… förbannad över att det är så opersonligt!

Men tänk om man älskar hårdrock men inte har pengar att köpa skivor?

Du, man skaffar pengar! Man gör det bara. När jag hade studiebidrag, sjuhundrafemto kronor i månaden, gick det. Jag köpte alltid skivor, drack alltid öl och rökte ändå. Man hittar vägar.

Består din samling uteslutande av metal?
Jaaa…

Du har inget annat?

Nää.. inte som jag kan hitta. Eller vad menar du, rock och sådant? Någon singel/songwriter-brutta?Nej, men jag har klassisk musik. De tyngre, som Tjajkovskij. Metal är en känsla. Det öppnar upp, sliter sönder, sätter ihop allt som är. Men ibland när jag känner att jag vill lyssna på annat blir det klassiskt. Och ibland svävar jag ut en smula och spisar lite Devin Townsend och liknande konstig musik. Jag är inte så att jag vill visa alla hur öppensinnad jag är och sätter på Laleh. Eller, jag kan sätta på henne men inte hennes musik.”

Så talar en sann hårdrockare! Och ja, jag drömmer också om att någon gång få vara med i Record Collector någon dag. När jag fyller 40.

6 kommentarer:

  1. Det där om skivsamlandet och att vara hårdrockare är jävligt sant och ett riktigt bra citat. Heffebomben hade ju med sig CUM till CUM-Boat så jag läste lite ur den. Jag har börjat hitta tillbaka till skivsamlandet nu igen. Hade tappat stinget då jag inte hade lyckats få tummen ur och fixa ett vettigt skåp, men nu är det fixat och det ramlar in nya plattor :)

    SvaraRadera
  2. "De tyngre, som Tjajkovskij."... Här är en kille som vet sin metal! 100-200 år tillbaka och han hade varit lika mycket metal!

    SvaraRadera
  3. AV nyfikenhet: vad blev det för CD-skåp Fredde?

    SvaraRadera
  4. "När jag fyller 40" ... är detta allvar? Finns verkligen inget vackrare än en medelålders man med långt hår och patchad jeansväst som sitter och headbangar till samma musik som 25 år tidigare... Vad är det för hål i människors identitet som alla olika subkulturer fyller? Varför verkar så många inte våga vara sig själva? Men, men... rock on om det är din grej antar jag.

    SvaraRadera
  5. Japp, när jag fyller tyyyp 40. Jag tänkte såhär: det lär dröja ett tag innan man har slagit igenom med nåt band för världen. Och man ska vara etablerad innan jag får chansen av Close-Up att bli utfrågad i Record Collector-delen. Det är stort. Ja, jag är allvarlig.

    Anonym, du är bara avis för att du inte har samma härligt nördiga intresse. Det finns inga bättre människor än just hårdrockare i min mening. Och att ha långt hår och patchad jeansväst och headbanga när man är medelålders är väl att vara sig själv om något.

    Imorgon ska jag på AC/DC. Det är ungefär 100 ggr bättre än På Spåret och missionären det.

    SvaraRadera
  6. För övrigt är uppenbarligen inte hårdrock någon "subgenre" längre; se bara på de tusentals som vallfärdrar till Stadion, Ullevi, Globen, Din mamma osv när band som 'Tallica, Maiden och AC/DC kommer.

    SvaraRadera