08 februari 2009

Thåström

Jag har sagt det förut men jag säger det igen. I mitt tycke är Joakim Thåström den enda riktiga rockikon som vi har i detta land. Han har i över 30 år släppt musik och är lika aktuell nu som då. Och det är det som gör han så unik – att han fortfarande efter så lång tid kan vara så aktuell med sin musik. Det är möjligt att en viss Nicke Andersson kan komma upp i liknande nivå som herr Thåström men det kräver många år till på toppnivå för att det ska inträffa.

Jag och Linn har köpt biljett till hans kommande turné i mars. Det finns fortfarande biljetter till hans andra kväll på Cirkus söndag 15 mars (det är dit vi ska) och jag råder er alla att köpa biljett så fort som möjligt innan biljetterna tar slut till även denna konsert. Att uppleva Thåström live är en fantastisk upplevelse.

Men varför ska han ut på turné då? Jo, han ska släppa en skiva! Efter lite sidoäventyr med Sällskapet är han äntligen tillbaka med en ny soloskiva. Fredagen 13 mars släpps den. Ett ödesmättat datum. Och på tal om ödesmättat, titeln på kommande skivan är döpt till ”Kärlek är för dom”. Och omslaget är spännande. Jag är hur peppad som helst.

Skivomslaget till nya skivan



Thåström live från i somras (rockfoto.nu)


Jag utanför Thåströms barndomshem på Skebokvarnsvägen 209 i Högdalen.


Och till er som inte har blivit övertygad om att Joakim Thåström är Sveriges bästa och största artist genom tiderna så har jag slängt upp och sammanställt några Youtube-klipp. Titta på dessa och jag lovar er att ni ändrar uppfattning. Klippen är i kronologisk ordning, från Ebba Grön och framåt.

Ebba Grön – Staten och kapitalet. Live
Från dokumentärfilmen Ebba the Movie.


Musikvideo. Imperiet - Märk Hur Vår Skugga (1985)




Thåström - Alla vill till himlen. Musikvideo
Singel från den första soloplattan Thåström från 1989.



Peace Love & Pitbulls – Caveman. Musikvideo.
Thåströms industriella period. Denna singel är från den tredje och sista plattan med Peace Love & Pitbulls, kort och gott döpt till 3. Släpptes 1997.




Thåström - En vacker död stad. Live.
Grymt uppträdande från Sen kväll med Luuk 1999. Thåström är tillbaka med en ny soloplatta ” Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal” och detta är en av låtarna därifrån.


Thåström - Höghussång. Musikvideo.
Den mörka och tunga förstasingeln Högghussång från soloplattan Mannen som blev en gris från 2002. Denna skiva är betydligt mörkare och mer industriell än 1999 års ”Det är ni dom är dom konstiga…”


Thåström - Ingen Neråtsång. Live.
Min absoluta favoritlåt av Thåström. Jag ryser varje gång jag hör denna låt. Och denna liveversion är makalös. Hela bandet spelar introt och sen står han kvar ensam med en gitarr och sjunger.


Thåström - Om black Jim. Musikvideo.
Från senaste soloplattan Skebokvarnsvägen 209. En av många berörande och nakna låtar från denna fantastiska skiva.


Sällskapet – Rum 212. Musikvideo.
Joakim Thåström bildar ett band med Pelle Ossler och Niklas Hellberg och bjuder på en nedtonad och spöklik musikalisk resa.

3 kommentarer:

  1. Thåström i all ära men musiksveriges störta och mest intressanta namn är och förblir Nicke "Royale" Andersson. Bara kolla vad den mannen varit med och skapat hittills. Hellacopters, Entombed, Solutions, Hydromatics, Death Breath. Fem djävulskt bra band och det känns som det kan dyka upp lite vad som helst från den mannen. Thåström vem?

    SvaraRadera
  2. Jodå Nicke är en förjävvla gud och det han har gjort med framförallt Entombed och Hellasnoppers är svårt att klå. Men faktum kvarstår; Thåström har varit på toppen sen 70-talet... så det dröjer innan Nicke kan överta tronen.

    DEt blir absolut spännande att se vad Nicke tar för sig härnäst. Jag hoppas ju, som så många andra, att Entombed ska återförenas med en klassisk sättning.

    SvaraRadera
  3. Jo Thåström har ju varit igång jävligt länge och är ansvarig för mycket som nu mera är smått legendariskt i svensk musik. Men jag håller ändå Nicke högre men det kanske är mer på grund av att hans musik tilltalar mig mer än det Thåström gjort de senaste 20 åren. :)

    Thåström är större, men inte bättre och inte lika intressant heller och det är bara en tidsfråga innan Nicke är förbi storleksmässigt med. :)

    För övrigt hade det varit coolt med ett Entombed klassisk sättning. Det hade varit jävligt coolt.

    SvaraRadera