19 februari 2009

XBOX + Digital ljudutgång + FLAC + HD970 = sant

För en tid sedan snackade jag med Färne om hans planer på att digitalisera hela sin CD-samling i ljudformatet FLAC och sedan spela upp den med en HTPC via en extern DAC. Detta tyckte jag var en mycket intressant idé eftersom man skulle få fördelarna med en mp3-samling utan att tappa CD-samlingens ljudkvalitet. Sen kan man ju naturligtvis diskutera huruvida CD är ett bra format när det gäller korrekt ljudåtergivning, det kan vi ta en annan gång, men nu ska jag försöka hålla mig till ämnet.

Eftersom jag tyckte Färnes planer lät mycket intressanta började jag fundera lite på en egen lösning/tillämpning på FLAC-HTPC-idén. Efter några sekunder kom jag ju på att mitt XBOX med XBMC kan spela upp FLAC-filer, så det enda jag saknade var en DAC. Naturligtvis skulle jag kunna använda mig av den som finns i XBOX:en, men för mig känns det lite grann som att titta på Blue Ray-filmer via en HD-ready TV. Visst skulle det funka bra men förmodligen skulle jag tappa lite av fördelarna med ett högupplöst format. Men min HD970 har ju för tusan digitala ingångar och är faktiskt en ganska bra DAC. KUNG!

Men ganska snabbt kom jag på att XBOX:en, av någon dum anledning, saknar en digital ljudutgång. Hur tusan tänkte dom då? Men efter lite googlande så insåg jag att det går att få ljud digitalt ur sin XBOX… OM man köper en speciell AV-kablar som ersätter originalet. Men det betyder ju alltså att bara man vet vilka av stiften som skickar vilken signal kan man ”tjuvkoppla” AV-porten och få digitalt ljud utan någon ersättningskabel. KUNG!

Personligen valde jag att sätta dit en Coaxial utgång. Mest för att det är enklare och billigare än en optiskt motsvarighet. Själva monteringen av utgången var sjukt simpel. Bara att skruva upp XBOX:en, plocka bort hårddisken och DVDn, koppla ur alla kablarna som sitter fäst i moderkortet, skruva lös moderkortet och plocka ur det ur XBOX:en. Sen är det bara att ta en titt på undersidan av moderkortet och löda fast tre kablar enligt min fina teckning nedan.


Röda sladden är alltså data och den lila är jord för de digitala ljudsignalerna. Den gula kabeln löder och kopplar man till lämplig jordpunkt på moderkortet eller, som jag gjorde, skruvar fast den i metallhöljet på insidan (även det är jordat). Sen är det ju bara att borra ett hål i plasthöljet, limma fast RCA-kontakten och plocka ihop XBOX:en. SMACK! Ett stycke XBOX med digital ljudutgång klart för användning.

Så kom igen nu Färne, nu vill jag se vad du hittar på. För egen del och även eran tänkte jag några dagar framöver använda min nya ”flac-anläggning” till att provlyssna och recensera tre av de ”remastrade” versionerna av Death Magnetic som cirkulerar ute på webben. Återkommer med ett inlägg inom kort.

4 kommentarer:

  1. "Själva monteringen av utgången var sjukt simpel." - och sen följer en lång jävla beskrivning hru man går tillväga. Det var humor det.

    SvaraRadera
  2. http://www.youtube.com/watch?v=dgs6du21tRc

    SvaraRadera
  3. jodu Nordde självklart ska jag skriva ihop mina audiopedofil tankar i ett fint blogg inlägg.

    Och ja jag ska förklara varför det är bättre att köra helt digital (med flac) istället för köra cd-spelare. Ljudmässigt så är det en stor skillnad. Förstår om detta kan vara ett uppror mot många av oss som är CD-skivan kär.

    SvaraRadera
  4. Funderar även starkt på om vi ska skapa en howto tagg för sådna här inlägg. Detta kanske kan pusha Shake att skriva lite cooola nördiga blogginlägg om hur han moddar sin wii osv.

    Har ju redan skrivit själv några sådana inlägg. Tror det kan vara en rolig tag.

    Erik kan du tagga alla modo hockey inlägg?? Tror det kan vara jävligt najs att ha taggat för våra läsare.

    SvaraRadera