07 oktober 2009

Kompakt skiva-skiva

Vill passa på att dela ut en stor jävla smäll till alla som säger "CD-skiva/skivor" och "DVD-skiva/skivor", och detta innan mediet helt har dött ut. Jag har stört mig på detta fenomen under djävulskt lång tid, och det även för mina egna felsägningar. Det heter en CD, flera CD's! Jag menar, vad f*n är en kompakt skiva-skiva?! Eller ännu värre... kompakt skiva-skivor!? Allt annat visar ju bara på irrationalitet.


Så nästa gång någon säger CD-skiva, säg ifrån!
Speciellt om det är jag som säger det...

12 kommentarer:

  1. Salsasås och naanbröd är andra exempel på ordmissbruk, fast kanske inte riktigt lika solklara.

    SvaraRadera
  2. Ah, detta har jag faktiskt inte tänkt på men det är ju helt sant Dave. Fast jag tror att anledningen till att folk gärna vill lägga till "-skiva" är att ordet CD's/CD:s/CDs är svårt att veta hur man ska skriva. Och det ser lite konstigt ut.

    SvaraRadera
  3. Mig veterligen, om jag får agera språkpolis, är det fel att säga/ skriva CD´s. Anledningen? ´s är en engelsk ändelse som ännu inte tillhör kategorin korrekt svenska. Visserligen är den vanligt förekommande i vardagligt tal så det är nog bara en fråga om tid innan ändelsen räknas som en svensk ändelse men men... nu tänkte jag i alla fall leka besserwisser.

    SvaraRadera
  4. Mmm. Försök säga CD i bestämd form plural.

    SvaraRadera
  5. Ska vi vara så, så borde vi väl säga KS (Kompakt skiva eller Kompaktskiva). En KS, två KSor osv? För ska vi vara korrekta så ska vi väl använda svenska ord?
    :)

    SvaraRadera
  6. arbetslös är också ett bra ord som är totalt fel! Sliter fan mer nu än när jag hade ett arbete....

    SvaraRadera
  7. En CD... flera CD:s...Går ju fint i plural ju. =)

    Men nu är det En BD och flera BD:s som gäller *asg* För inte kan vi säga att jag har en Blue-Ray Disc disc..

    En Flac.. Flera Flacs.. det är mitt nästa steg iallafall. ;-)

    SvaraRadera
  8. För er som gillar bröst: En BH flera BH:ar? BH:S? Fick veta att det heter flera BH. Men en BH kommer de inte i ett par alltid? =)

    SvaraRadera
  9. Oj, poppis inlägg. Bra Dave, me like! mera svenskanörderi!

    Men Herr Anonym verkar förståndig i hans resonemang och Johans kommentar gör också att nog fortsätter med CD-skivor.

    Färne, "CD:s" är plural men inte bestämd form! Då går det sämre.

    SvaraRadera
  10. Fan missade ordet bestämd.. tror jag har vissa skriv och lässvårigheter. Missar ord när jag skriver och läser. Sorterar bort saker jag inte finner relevans i. =)

    Bra att ord-polisen Rawk kan rätta till en. =)

    SvaraRadera
  11. JÄ! "Skriv- och lässvårigheter" skriver man, du glömde strecket. Jää, jag är FBI.

    SvaraRadera
  12. Såssås är ju kung, som sagt var. :)

    Annars så lobbar jag gärna för K-skiva. :D

    SvaraRadera