05 februari 2009

Spelistor till Spotify - SpecifySpot!


Japp det är väl svårt att undgå hur stor Spotify nu har blivit.  Jag minns när vi betatestade spotif just innan de släpptes. Man fattade redan då att detta var något stort. Minns när min kollega visade det och jag fattade aldrig hur jävla smidigt detta var först jag själv fick tag i ett konto. Själv är man lite av en audiofil men även fast kvaliten inte rikgti håller det måttet så har Spotify något jag aldrig kan få utav en skiva och nedladdning; -INSTANT ACCESS! Inte nog med det så blir skapandet av spellistor intutivt. Förut så la man bara sina feta mp3-mappar i winamp playlistan sedan var det klart. Var man duktigt  så hade man åtmistånde döpt sina mappar efter genre så man kunde skapa en ok playlist på fester. 

Nu vill jag även tillägga att jag ännu inte tänker lägga ned min CD-sammling för ja det har ett personligt samlarvärde som är svårt att sluta upp med. 


Hur som helst det jag vill säga är att vi på smackebonk, dvs fetfylla-gänget/grymma musiknördar med rediga musiksammlingar hemma, har nu en gemensam playlist de kan lägga till musik i. Jag har skickat den till alla (om inte hör av er till mig) för att ni ska kunna bidra med en festplaylist som motsvarar vårt gäng. Av denna playlist har jag även gjort en kopia på som är offentlig som inte kan editeras. Den finns nu länkad på bland annat vår sida. Den playlisten heter smackebonk.blogspot.com och den kan ni skicka till alla!!!!! På det sättet kan fler få ta del av vår musik samtidigt som vi gör reklam för vår sida i deras spotifykonton (smart va!). Så samtidigt som vi ger dem rikgit jävla grym festmusik så får vi besökare tillbaka. 

Detta med playlister på Spotify är faktiskt grymt roligt. Det har startat om vår 80-tals tradition med dessa blandband/mixtape som vi skapade på hederliga kassetband (för er som missat allt med kassetband kan ni trycka här)! Kasettband++ vill jag säga Spotify är för mig, inte en ersättare till högkvalitativt cd-lyssnade utan ett sätt att få variation, vara dj och dela med sig till andra. 

Jag har pga av detta känt att jag vill sprida musik med hjälp av oss och smackebonk. Så har hittat ett ställe på nätet som lägger upp Spotify playlists och delar med dem precis som mixtapes. De heter SpecifySpot och fungerar som ett community för musiknördar som vi. Det går ut på att dela ut sin playlists som man har på spotify till andra människor. Sedan kan då folk ranka playlisterna och kommentera dem.  Jag har därför gjort ett konto till oss alla på Smackebonk på denna sida så vi kan ladda upp våra playlister under namnet smackebonk. Tipset är att döpa playlsitenra till "smackebonk.blogspot.com - Din playlist.." På det sättet kan vi samtidigt dra musikfolk till vår sida. Hör av er till mig så får ni lösen till sidan. 


5 kommentarer:

  1. Här är ännu ett ställe där man kan lägga upp sin playlist (smackebonk finns nu där med) samt lyssna på andras listor.

    http://www.spotlists.com

    SvaraRadera
  2. Fett! Bra initiativ och peppande inlägg som vanligt (med härliga stavfel)!

    Ja man kanske ska ta och styra upp lite feta playlists då och sprida bra musiksma(c)k åt folket!

    Däremot så saknas jag ju en jävla massa musik i Spotify vilket gör mig förbannad. Och det har ju försvunnit ännu mer nu. Det suger verkligen kuk för att utrycka mig på Svenkes sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag får rätta felen. =)

    börja använda stavprogram =)

    Sedan tycker jag om MusikSma(c)k!! Kung namn. Det är ju namnet på vår framtida musiksida!

    Japp all tysk elektronisk musik har fan försvunnit! EBM är fan en omöjlig genre på spotify just nu =(

    SvaraRadera
  4. Använd Word, det har jag sagt tusen ggr!

    Att synthen har försvunnit är ju snarare ett gott betyg åt Spotify. Det är inget jag använder mig utav i alla fall;)..

    Men däremot att band som t ex, zeppelin,metallica, ac/dc, Black sabbath, entombed, cult of luna, tool, Fu Manchu, neurosis eller danko jones inte finns med gör att jag lägger ner mina tuffa playlists till en eventuell framtid då denna musik finns med i Spotify.

    SvaraRadera