15 juni 2008

Kristna människor är bajs


Jag brukar gå till Allehanda.se och läsa artiklar för att hålla mig ajour på vad som händer i min kära hemstad. Det bästa med webbtidningar är möjligheten att kommentera artiklar och ju känsligare ämne desto fler kommentarer. Det är roligt men ibland blir man mörkrädd.


Ecce Homo-utställningen (debatten var väl heta för några år sedan?) kommer till Ö-vik och artikeln till länken nedan behandlar detta. Läs kommentarerna och förstå varför Ö-vik är och förblir Sveriges mest homofientligaste stad. Frikyrkefolk har jag inte mycket för och det är svårt att hitta folk med större fördomar än medlemmar från Pingstkyrkan. Såhär skriver t ex Linkan som uppenbarligen är en fet-troende Ö-viking:

"Finns det ingenting som är heligt nu för tiden? Att leva i homusexualitet är en synd och de som lever så får inte ärva Guds rike. Guds ord, klart och tydligt."


Läs kommentarerna här. Det finns många läsvärda kommentarer där.



Jag har själv snackat med pingstkyrkefolk som säger att jag kommer att hamna i helvetet. Jag har t ex en f d polare som numera är präst som har sagt att jag kommer att hamna i helvetet om jag inte ändrar livsstil. Det är skrattretande men samtidigt blir jag förbannad. De ska hålla sig till sin jävla tro och inte blanda in mig i det. Å andra sidan har jag en förmåga att försöka övertala folk att lyssna på min Metallica-religion. Men det är inte samma sak - ty min religion är den riktiga.

21 kommentarer:

  1. Otroligt tragisk att läsa om det där. Onekligen.
    Det jag dock inte uppskattar med ditt inlägg, och på ett vis visar att du är lika oacepterande som de blinda i Övik är din generalisering i rubriken. Du kan inte föra den argumentation du gör för att sedan göra exakt samma sak du argumenterar mot.
    Respekt för Respekt. Byt rubrik om du skall ha någon slags trovärdighet i ditt resonemang.

    SvaraRadera
  2. haha, jag läser detta inlägg precis som jag tittar Borat. Du vet när ha besöker en Pingstkyrkan i USA.

    Anna: erik är ju i alla fall medveten om sin skenhelighet. sen att han väljer den där rubriken tycker jag bara är ett smart drag ur ett retoriskt perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Jonas: Exakt var påvisar debattören om sin egna skenhelighet? Letar... Men kan inte hitta någon som helst grund till ditt påstående.
    Retoriskt är inlägget inte fulländat. Går inte bara att slå med etos och patos.
    Och varför blir jag så upprörd?
    Oh well, bad luck, fist fuck!

    SvaraRadera
  4. När vi är inne på ämnet:
    http://www.demonbaby.com/blog/ och läs senaste inlägget. Lååååångt, men ytterst intressant.

    SvaraRadera
  5. Om muslimer skulle ha protesterat mot Ecce Homo, hade ingen vågat ställa ut igen. Men nu är det ju kristna det handlar om... Ni vet de där packet som är så snälla och vänder andra kinden till... Ja, varför inte skända deras frälsare en gång till?

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. det va jag som tog bort två inlägg. opera fick för sig att smacka upp två stycket istället för ett. det gillar jag inte.

    anna: det beror på att jag inte har läst debattörens inlägg. jag tänkte mer på en del kristnas syn på homosexuella, på det stora hela. Men det kan också bero på att jag själv inte är så kunnig om ämnet religion.

    när det gäller eriks retoriska uppbyggnad av inlägget så tyckte i alla fall jag att rubriken var en klockren hyperbol.

    håller med dig om att erik uppfyller etos och patos. det måste du hålla med om att han oftast är jävligt bra på, både muntligt och skriftligt. däremot kan ju lagos ibland vara lite bristande... :D

    att erik inte uppfyller logos i det här inlägget, som du har påpekat, är väl ganska uppenbart eftersom han till och med motargumenterar sig själv. sedan blir det ju bara pannkaka av alltihop och han avslutar genom med att i princip spy på allt vad Patos, Etos och logos är genom att argumentera som en 6-åring.

    jag tycker vi ska göra det här till ett stående inslag, anna. diskutera eriks inlägg ur ett retoriskt perspektiv det vill säga. mesta bloggaren kan behöv lite konstruktiv kritik

    /XOXO Jonas

    SvaraRadera
  9. Det är underbart att ni engagerar er i ett av mina inlägg! Men ni intresserade er mer för hur jag la upp min text istället för att diskutera vilken typ av stad Ö-vik egentligen är.

    Och nu har det mer blivit en kamp om vem av Anna och Jonas som har lärt sig mest inom retorik på universitetsnivå. Vem fick MVG?! Hyperbol var iaf ett nytt ord för mig. Men det var å andra sidan längesen jag läste på universitetsnivå. Universitet är för bögar och likasinnande ändå så.

    jaja. Rubriken valdes för att skapa ett intresse och för att få folk att läsa texten; "vad fan skriver Erik egentligen?!"
    - så där har jag lyckats.

    Sen skrevs inlägget på ca 2-3 minuter också, så det var inte så supergenomtänkt i hur jag skulle använda mig av logos, pathos, ethos och fisus.

    Men fortsätt gärna analysera mina inlägg så jag skriver bättre texter framöver.

    Förresten, vem är denna Patrik L som kommenterat längre upp?

    SvaraRadera
  10. Vem skrev "Gud är metal!" i en kommentar för en vecka sedan? ;)

    Skämt å sido. Lite kort om övik. Lättstötta kan sluta läsa nu för här kommer det generaliseras något i hästväg.

    Jag har alltid hållit Övik högt upp på listan över platser jag aldrig någonsin kommer bosätta mig i. Varför? Jag upplever att den staden är ett homogent väsen som avskyr oliktänkande. Du ska inte sticka ut, du ska inte tro att du är något. Är du bi-/homosexuell, vegan, invandrare, stockholmare eller något annat som klassas som "onormalt" så ska du helst inte bo där och gör du det är det bäst att du håller dig på mattan. QX har, om jag inte minns helt fel, utsett Övik till sveriges mest homofientliga stad över 5 gånger. Det säger allt om stan. Sedan om detta beror på kyrkans makt över staden eller de faktum att det inte är ett litet utbyte av folk i staden ska jag låta vara osagt. Nått sjukt är det i alla fall. Min farmor (tuffaste kvinnan på planeten) brukar säga "Det finns för mycket kyrkor och för lite uteställen. Ungdommen har ingenstans att ta vägen"
    Jag själv föredrar att kalla staden för Hatets stad.
    Heart of Hate är en annan fras som är ytterst gångbar. Speciellt under vinterhalvåret.

    llt är dock inte nattsvart och det finns en del helt underbara personer som bor i och som växt upp i och kring staden (Erik R, Erik P, Kriz, Jonas, Svenke, Färne, Ted med flera. Ta åt er.) men det här handlar om staden i stort, och om att generalisera.

    Angående religion så är jag av den åsikten att det är ett verktyg. Ett verktyg som existerar så massan ska kunna bedövas och kontrolleras. Dälek säger det bäst.
    "Opiate the masses"

    SvaraRadera
  11. Jonas: Ja, visst, en klockren hyperbol. Ack ett visst dekorum saknas...
    Briljant idé för övrigt. Vi gör det!

    Erik: Inser du inte problematiken med ditt resonemang när du uppenbarligen vill skapa någon slags eftertanke där du tar upp ett allvarligt ämne för att sedan 'skämta bort' det. Ska du vara allvarlig, håll dig inom ramen för vad det innebär, vill du vara pajas, håll dig inom pajasramverket. Du övertygar inte någon med ditt nuvarandra resonemang och fokus på din diskussion hanmnar på fel ställe.

    SvaraRadera
  12. Fredde "Torka bajs på fyllon på tysk festival!" Barbapappa: Fem gånger som den mest homofientligaste staden alltså? Jag har hört två. Kung. fem ggr. kung. Nu kan man ju givetvis inte ta en person på allvar som håller Värmland som bäst i hockey men du har sant i mycket som du säger. Dock så skulle faktiskt en liten del av mig kunna bosätta mig i staden igen. Det finns en visst trygghet i att veta hur de flesta känner och tänker i Ö-vik - trots att Swedbank-publiken skanderar "bögjävel!" åt alla icke likasinnande och att Jesus-diggarna gör i princip samma sak och att jag har fått frågan om jag är bög ute på krogen ett tiotal ggr. It is king på många sätt, fast förjävligt på många andra. Vad försöker jag komma fram till? Jo, att Ö-vik består av ett fint folk egentligen innerst inne. Problemet är att de inte har sett något annat och skulle må bra av att iaf flytta tio mil norrut en liten stund och se ett hånglande par av samma kön på gatan. :)

    Anna: nu är du ba' dryg och vill egga upp en diskussion. Mitt mål med detta poppis-inlägg var att folk skulle få upp ögonen för allehanda och kommentermöjligheterna där och att det finns en del troende som står för en del idiotiska uttryck i foppstan. Jag tror att jag "övertygade" nästan alla med detta och om du inte känner mig så pass bra och inte förstår att min rubrik var ett skämt så... jadu.

    SvaraRadera
  13. Erik ''jag får fira guld vart 30e år'' persson: Jag tycker du har mycket rätt i det du säger om att döviksbor inte sett så mycket. Jag tror mycket i det som är dåligt med staden är just det. Det är en låg omsättning på folk från andra delar av landet och det skapar denna atmosfär. Det bor typ bara oviksfödda i staden. Hade inte umeå haft sitt universitet med tillhörande inflöde av folk från hela landet hade nog den staden vart klart mindre öppen och tolerant. Det förändrar dock inte min åsikt om staden i helhet.

    I övrigt tycker jag det börjar bli för mycket revirpissande och elittänkande på den här bloggen. Och det är trist. Är man pigg på att kritisera hur andra skriver sina inlägg och vad de skriver om så får man ta att själv bli kritiserad utan att det blir världens liv om det. Ibland känner jag att det ibland glöms bort att det är en blogg som delar av vänner och ingen vetenskaplig tidsskrift.

    SvaraRadera
  14. Mr Dread: Fuckin' A. Man ska inte ta allt fööör seriöst. Det är skitkul att folk kommenterar inlägg (då är det också roligare att skriva ett inlägg om det blir kommenterat) men jag ser hellre att kraften läggs mer på att skriva EGNA inlägg. Tyvärr är det ju svårt att få användarna till denna blogg att skriva inlägg. För tillfället är det ju i princip bara jag, Nördin, Kizz och Dread som skriver och det är tråkigt. 4 av 14 användare liksom, värdelöst. Men läget är ju följande:
    Färne: Från början en mestebloggare men har gått underjorden och sysslar med jag-ska-jobba-ihjäl-mig AB och därmed har han inte tid. Men har man tid att bajsa och spela GTA så har man tid att blögga!
    Elin: Nåväl, hon skriver iaf nån gång och anledningen till att hon inte skriver så mycket är säkerligen att hon inte känner så mycket connection till oss längre.
    André: Var en tokbloggare när han bodde ett år utomlands. Vad hände?
    Svenke: Svenke är svenke.
    Anna: Valde att lägga ner.
    Joke: är ett "joke".
    Pecke: Ids int
    Daniel : Jag kämpar och försöker men det ÄR omöjligt. Han ba skakar bort.
    Judge Dave: Ny fräsch bloggare som kan hålla uppe lite ånga eller försvinner han bort ganska fort?
    Kaptenblog: Behöver inte kommenteras.

    SvaraRadera
  15. Erik: Klart jag förstår att det är ett skämt, men tillåts jag inte att tycka något om vad jag läser måste du nog stänga av kommentarfunktionen.

    SvaraRadera
  16. Nej nej fan, tyck på for helvede!

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1201855/ecce-homo-till-ornskoldsvik

    SvaraRadera
  17. De flesta i min klass på folkhögskolan var kristna. Vi åkte på en "turné" och spelade. Väl framme i Övik ville jag och den icke-kristna gå ut och ha kul. Det ville inte de andra, de skulle stanna på hotellet och se "en film om jesus". På utestället raggade en kvinna ca 50 år på oss. Hon var mycket full. Vi drev lite med henne och sedan gick vi tillbaka till hotellet. The End.

    SvaraRadera