02 februari 2009

Färnebio: Alien

Ikväll var det dags igen för en film hemma hos Färne och hans superprojektor. Sällskapet bestod av jag, Färne och Shake och valet föll på klassikern Alien i HD-upplösning. Detta är en film som jag alltid har rankat som en av de absolut bästa genom tiderna och efter att ha sett den på detta format kan jag bara bekräfta detta. Fy fan vilken bra film!

- Oförglömliga klassiska scener, detta är utan tvekan Ridley Scotts stora mästerverk.

- Manuset är otroligt välskrivet och trollbindande.

- Det är fascinerande hur mycket detaljer och arbete som har lagts ner på kulisserna. Och i HD såg man det verkligen.

- Specialeffekterna håller måttet än i dag, 30 år senare. Och det tuffaste är när magen spräcks och mitt i allt blod uppenbarar sig Alien-monstret för första gången.


- Karaktärerna är extremt trovärdiga och skådespeleriet är på absoluta topp.

- Och vilken klassisk tagline – “In space, no one can hear you scream."!

- Det bästa av allt är ju dock självklart The Alien själv - det mest fullkomliga monstret genom alla tider. Genom att inte visa hela monstret och istället bara visa delar av det och förlita sig på skuggor och inzoomningar är detta många många gånger mer skrämmande än hur det framställs i uppföljarna.
Som sagt, Alien är 30 år gammal och fortfarande en av de bästa filmerna genom tiderna. Såna här filmer görs helt enkelt inte längre.

8 kommentarer:

  1. Jag har alltid gillat Aliens mera. Men jag är ju sucker för marinsoldater med stora vapen.
    Just Alien alltså monstret själv är ju det äckligaste filmmonstret jag vet. Jag tycker den rör sig lite som en spindel och jag hatar spindlar.
    Sedan att den är en parasit som helt saknar ansvar för sitt eget liv och bara är ute efter att äta gör att det blir svårt försvara sig mot dem..de bara kör.

    SvaraRadera
  2. Ja alltså, Aliens är ju en klassiker också men det är ju egentligen en helt annan typ av film. Alien är mer SKRÄCK!

    SvaraRadera
  3. Alien är en sjukt monstruöst bra rulle. Finns några scenenr där som är så klassiska som det bara går att bli, om man nu är en scen ur en film. Scenen när Brett dör tex. När han står under det droppande vattnet och tar av sig kepsen för att svalka sitt ansikte lite. Scenen känns hur lång som helst och saknar klipp (i orginalversionen) och man vill liksom bara krypa ut ur sitt eget skinn, för man vet att det smäller, exakt när som helst.

    Alien och Aliens är även två klockrena exempel på att directors cut - versioner inte alltid är bättre.

    SvaraRadera
  4. Härligt Erik! Nu kör vi med våra Bio-kvällar!

    Ligger lite efter själv på att skriva om film just nu. Ska föröska få iväg något i dagarna.


    Vore bra om du kunde ta med denna ranking i recensionen.

    Blod 1-10?
    Sex 1-10?
    Övervåld 1-10?
    Skräck 1-10?

    Med dessa så tycker jag man täcker upp basis i splatter, gore och horror genren. Man får ett mer hum hur filmen är.

    Så lägg gärna nu till detta i på denna film som nu tillhör genren splatter-gore-horror.

    SvaraRadera
  5. Gammelfarfar: Jag tycker dock att Alien blir bättre med Directors Cut, man lär känna karaktärerna lite bättre helt enkelt. Directors Cut-versionen till Aliens är dock betydligt sämre än den vanliga versionen.

    Mja Färne, jag tycker det känns löjligt att sätta en blod- och sexskala på en film som Alien. Passar nog bättre i mer renodlade splatterfilmer t ex. Så näe, det gör jag int! Men du är välkommen att betygsätta Ripleys minimala trosor;)

    SvaraRadera
  6. Rawk: I DR-versionen av Alien har de ju klippt sönder den bästa scenen helt omotiverat. Sen har ju faktiskt herr Ridley Scott sagt att orginalklippningen av Alien ÄR hans klippning. Den senare kallade han mest för en "alternativ klippning" vilket jag tycker är ett bra namn. Personligen tycker jag inte det tillförs nämnvärt med djup i Alien för att motivera en ny klippning.

    Däremot har vi ju exemplet på det motsatta i Alien 3. Den versionen som släpptes tillsamman med 9-skivorsmonstret Alien Quadrilogy är ju en helt annan film jämfört med bioklippningen. En mycket mycket bättre film.

    Undra om jag någonsin kommer använda olika varianter av ordet klippa så här ofta igen? :)

    SvaraRadera
  7. "I DR-versionen av Alien har de ju klippt sönder den bästa scenen helt omotiverat." - Vilken scen är detta?!

    Alien 3 är fan bra, många som tycker den är kass men jag gillar denna Finchers tolkning av världens tüffaste otäcking.

    Jag ska klippa din mamma.

    SvaraRadera
  8. Vad spännande att hylla Alien.
    Den där Gudfadern ska vara bra också har jag hört.

    SvaraRadera