04 mars 2008

Internet är framtiden.

I alla fall för musikindustrin. Och med industrin så menar jag artisterna själva och inte det stora giriga pengasugande väsen vi även känner som Skivbolagen. Jag menar hur briljant är inte släppet av Ghosts I-IV? Ni får ursäkta mig om jag pratar om självklara saker, eller köra upp inlägget i er röv men det är sant. Saul Williams, Trent Reznor och Radiohead är nått på spåren.

Jag är en notorisk nerladdare och jag vet inte hur många gånger Kriz och Erik svurit åt att jag tankat ner plattor och lyssnat innan de finns i butik. Men det är många gånger och det är just det allt handlar om. Jag orkar fan inte vänta. Jag orkar inte sitta där hemma och mögla i väntan på att Monster Magnets 4-Way Diablo ska kunna köpas från Ginza, Malmö Skivhandel, CDON eller what the fuck ever. Jag vill ha musiken NU!!! Helst samma dag plattan är färdigmixad. Det handlar inte om stash för jag köper skivorna ändå om de är bra. Jag vill ju äga en fysisk skiva.

Nu har Trent gett mig det bästa av två världar. Jag får lyssna på Ghosts I-IV så fort den släpps. Så fort jag över huvud taget hört talas om den kan jag lyssna (om nu inte Trents internet gått sönder) och jag får dessutom göra rätt för mig. 5 dollar för en skiva i samma klass som Ghosts och Niggy Stardust är nästan så jag känner att jag rånar Trent och Saul Williams. Vi snackar 40 spänn! Inte ens en öljävel på krogen. Förutom detta så kan jag köpa en riktig skiva när den finns tillgänglig. Naturligvis inte lika snabbt eftersom skiten måste tillverkas i fabrik, men möjligheten finns. Och jag vill ha den möjligheten.

Hur briljant är inte detta? Och viktigast av allt. När ska andra artister fatta? När får jag se en nerladdningsbar variant av metallicas nästa platta som jag kan ladda ner så fort den är klar? Så jag slipper ge mig ut på torrents som en smutsig tvådollarshora och jaga sånt som jag egentligen inte bör lyssna på. För att sammanfatta det hela.

Get with the fucking program! Internet är framtiden!

6 kommentarer:

  1. http://blogs.wsj.com/biztech/2008/03/03/internet-lessons-from-nine-inch-nails-and-obama/?mod=googlenews_wsj

    TRENT FOR PREZ!!!!

    SvaraRadera
  2. jspp håller med dig. Ta detta till mobilerna så har vi nästa steg.

    valbarhet ska alltid finnas!

    Japp jag tror faktiskt de kan ha startat npgot som komemr att lösa hela problemet med filnedladdning.

    Fattar inte varför det itne finns så att man kan prenumerera på tjänster som typ motsvarar bittorrents fast man har garanterat grymmaste kvaliten.

    SvaraRadera
  3. Såg en video med Metallica, från tidigare i vinter, där de snackar om just Radiohead-grejen. Vid den tidpunkten fick Radiohead in 9$/nerladdning trots att det var frivilligt att betala.

    SvaraRadera
  4. Det gick såpass bra för Radiohead? Sweet. Men det bekräftar ju lite det vi vet. Riktiga fans är beredda att göra rätt för sig.

    Varför ska vi då behöva vänta på tryckning, marknasföring och distribution innan vi kan ta del av musiken. Varför ska fans behöva vänta på att musiken hamnar på en bit plast att köpa i butik när musiken ändå kommer överföras till en dator, en telefon eller en mp3-spelare?

    SvaraRadera
  5. Alltså, är det bara jag eller får det här er andra att typ sånna som Metallica som gnällt helt galet mycket kring fildelning osv framstå som några uns giriga?

    SvaraRadera
  6. Ja det är bara att beundra Trent för det han gör och försöker att göra. Självklart är han på rätt väg; "betala en liten slant om du vill - och det går direkt till artisten!" - och kunna erbjuda denna valfrihet i olika prisalternativ.

    Men NIN är ju ett väldigt etablerat band också med fans som följer honom. Han har möjligheten att sent i sin karriär göra dessa grejor, det är ju fortfarande svårt för oetablerade artister och de mest kommersiella artisterna (hej Boten-Anna-killen!) att nå ut på detta sätt till den stora massan. Däremot kan Trent ju visa vägen för resten och få de stora skivbolagen att tänka om.

    Metallicas inställning till fildelning är missuppfattad Anna. I Disappear släpptes, ej klarmixad, ett halvår innan den skulle släppas och Metallicas gnäll satt i att de tappade Kontrollen över deras musik. De vill självklart själv välja NÄR skivan ska vara tillgänglig. De är ju själva förespråkare att sprida t ex bootlegs redan på 80-talet och danskjäveln är ju en ivrig iTunes-användare.

    Och vi snackar ju inte samma sak här heller, Trent vill ju precis som Metallica tjäna pengar på sin musik. Det är ju inte som så att Trent skiter om han inte får ett öre för sin musik, han vill ha pärning! Han är medveten om att folk laddar ner men vill utnyttja de trogna som kan tänka sig skänka en slant.

    SvaraRadera