05 oktober 2009

Skivåret 2009 känns bra och blir bättre och bättre

Jag blev peppad av Freddes inlägg nedan och fick därför lov att göra en lista på skivor som har släppts i år (och som jag har lyssnat igenom minst 2-3 ggr) och det finns helt klart en del intressant där. Det blir spännande att sammanfatta skivåret när året närmar sig sitt slut.

Alice In Chains – Black Gives Way To Blue
Big Business – Mind The Drift
Bloody Panda - Summon
Candlemass – Death Magic Doom
Clutch – Strange Cousins From The West
Crucified Barbara – ‘Til Death Do Us Party
Crystal Caravan - Crystal Caravan
Deportees - Under the Pavement - The Beach
Dream Theater – Black Clouds & Silver Linings
Hardcore Superstar - Beg for it
Hot Leg – Red Light Fever
Isis – Wavering Radiant
Kongh – Shadows Of The Shapeless
Kylesa – Static Tensions
Lamb Of God – Wrath
Marilyn Manson – The High End of Low
Mastodon - Crack The Skye
Megadeth – Endgame
Muse – The Resistance
Nashville Pussy - From Hell to Texas
Paradise Lost – Faith Divides Us, Death Unites Us
Pearl Jam – Backspacer
Raised Fist – Veil Of Ignorance
Sunn O))) - Monoliths And Dimensions
Switchblade – Switchblade
The Dead Weather – Horehound
Thåström – Kärlek Är För Dom
Totalt Jävla Mörker – Söndra & Härska

Man ska också komma ihåg att det är länge kvar av skivåret och det hinner hända mycket på de dryga tre månader som är kvar. Fredde nämnde att t ex Fu Machu släpper nytt men i höst kommer det också nya plattor med Slayer, Wolfmother, Kiss (!), Katatonia , Rammstein, Kent, Tokio Hotel m fl för att nämna några!

Det är också bra att det är ett Metallica- och NIN-fritt år i år - då kan man helt enkelt lägga mer tid på att lyssna på andra skivor i högre grad.

Det kommer som vanligt att bli roligt att läsa kommande årslistor från alla. Vi är redan några som skriver dessa listor; Jag, Nordin, Fredde, Kriz och Svenke. Denna gång vill jag gärna se att någon annan skribent tar steget och gör detta. Om man kollar på de skribenter vi har så är det på tiden att både Färne och Judge Dave tar steget i år. Ska ni kalla er musiknördar så är detta ett måste. Men Dave, kom ihåg att Slayer bara släpper en skiva i år och Färne, vad jag vet så har varken Front 242 eller Covenant släppt någon platta i år (däremot Depeche Mode).

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att AIC's nya är sinnessjukt bra. Oväntat bra.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Buster TOTALT! Den är fan sinnesjuk.

    Kung jävla inlägg Erik! Efter mitt inlägg satt jag och funderade på vad som eg släppts och kände att jag borde utöka 2009-års-delen av min samling. Det brukar ju annars bli så att jag har lyssant på 6-7 plattor när det är dags för sammafattning och sen får jag hetslyssna genom sånt som dyker upp på din, Svenkes, Kriz och Nordins toplistor. Nu ska jag fan vara med direkt! :)

    Jag tycker det vore enormt kul om Färne kunde göra Erik upprörd med syntplattor på topplistan på sammas ätt som jag gör dig upprörd med hiphop. Sen tycker jag att Judge Himself the Dave defintivt borde styra upp en toplista med. Hans musiksmak har jag väldigt liten koll på så det blir intressant.

    SvaraRadera
  3. Gillar ni Endgame? Jag blev väldigt besviken. Nu när jag väl börjat digga saker de gjort efter 1992. Känns som den är gjord för killar i hästsvans som dyrkar Guitar World.

    SvaraRadera
  4. Jag diggar Endgame som fan! Jävligt bra skriva. Och jag kan inte (än så länge iaf) sätta upp mitt hår i en hästsvans men jag gillar vissa nummer av GW.

    SvaraRadera
  5. Endgame är en bra skriva. Det ska jag inte säga något om däremot så tycker jag att United Abdomination är klart vassare och mer varierande. Endgame känns mer som en platta Mustaine gjort bara för att visa att han är Thrashkungen nummer 1. Och det är ju en anledning god som någon. :)

    SvaraRadera