11 oktober 2009

Gör som jag – lägg upp din skivsamling på Amazon.com: Your Media Library!

Vi skivnördar har ju i omgångar snackat om en tjänst för att kunna lägga upp sin skivsamling på nätet. Det finns olika anledningar till varför man vill göra detta:
- Bättre överblick på sin skivsamling
- Kan visa för sina polare vilka skivor man har så att de inte köper en dubblett som julklapp eller födelsedagspresent
- Kanske vill omorganisera sina skivor på ett nytt sätt
- Skryta över hur bra musiksmak man har
- Jämföra sin skivsamling med andra
- Osv.

För några år sedan fanns det en tjänst på skivsamling.nu där det gick att lägga upp sina skivor. Så gjorde också jag och tusentals andra. Dock försvann sidan spårlöst utan förvarning vilket var extremt irriterande. Det finns dock andra sidor som erbjuder samma liknande funktionalitet där skivsamlingen.se och pop.nu verkar vara de främsta. Men även om t ex pop.nu har en del trevliga funktioner så har jag aldrig varit sugen på att starta en användare och lägga upp mina skivor på någon av dessa sidor. Varför? Jo, dessa bygger på att det är användarna själva som lägger upp skivor och detta för med sig att det blir extremt mycket felaktigheter i databasen (band som heter Mtllica osv).

Vi har ju funderat på hur man ska lösa detta och suget har funnits att bygga en egen skivsamlingssida där vi använder oss av Amazon.com:s feta databas för sökningar. Längre än så har vi inte kommit och jag har insett för länge sedan att detta är ett projekt som inte kommer att bli av eftersom vi helt enkelt inte har tid, lust eller ork.

Dock så är det ju idiotiskt att bygga något när tjänsten redan finns…

Jag var inne och surfade på Amazon.com idag och upptäckte då att Amazon själva har en liknande tjänst för samma ändamål! WTF!? Hur har vi kunnat missa detta?

Amazon.com kallar denna tjänst för ”Your Media Library” och går helt enkelt ut på att man på ett smidigt sätt kan lägga till artiklar från Amazons enorma databas till sitt eget bibliotek. Man kan lägga upp artiklar i följande kategorier:
- Books
- Music
- Video
- Video Games
- Software

Detta gör det alltså möjligt att även lägga upp din film- och tv-spelssamling m m. Det är kung.

Man lägger upp artiklar på följande sätt:
1. Köphistorik: när du köper nya artiklar från Amazon läggs de automatiskt in i Your Media Library. Själv köper jag aldrig något från Amazon så detta känns ju inte så aktuellt.
2. ”Add titles”: Klicka på denna knapp och sök på artist, albumtitel osv och lägg sedan till träffar i listar.
3. Lägg till titlar från en textfil: Det ska gå att ladda upp och läsa textfiler som är skapade i olika ”cataloging applications”. Detta har jag ej testat.
4. Markera som ”I Own It”: Du kan också klicka runt på Amazon.com, och gå in på valfri artikel. Längre ner under varje artikel finns en rubrik som heter ”Rate This Item to Improve Your Recommendations” där man kan kryssa för en ”I Own it”-ruta. Då hamnar artikeln direkt i din samling.

Av dessa fyra olika möjligheter är det nummer 2 och 4 som jag har testat där alternativ 2 är överlägset snabbast. Sök t ex på Metallica så får du upp alla titlar på en lista och då går det fort som attan att klicka ”Add to collection”. Dock så märkte jag att alla artiklar inte kommer upp med denna sökfunktion, ett 30-tal av mina skivor fick t ex ingen träff och då måste man söka upp den på Amazon.com och lägga till den via ”I Own it”-markeringsrutan (alternativ 4.). Ett exempel på en sådan artikel är Megadeths Endgame. Antagligen är det nåt vajsing i sökningen som inte fungerar som det ska. Men som sagt, det löser sig ändå!

Jag har lagt upp större delen av min skivsamling + mina tv-spel. Av min skivsamling så saknas det nu ett mindre antal skivor och dessutom är det några skivor som inte finns i Amazons databas (LOK-plattor m m) men jag antar att detta går att lägga till själv (får titta på det senare). Jag började ca 13.30 och var ”klar” runt fyra timmar senare. Så det går ändå rätt fort att göra detta.

Här är en länk till min mediasamling som den ser ut just nu:


Jag har också varit lite nörd och sparat den i en PDF-fil (tufft som fan!) på 76 sidor som kan vara kul att ha.

Detta är utan tvekan det bästa alternativ som finns på webben just nu där man kan lägga upp sin skiv/media-samling.

Så vad väntar ni på? Börja genast att lägga upp din feta samling du med och börja klanka ner på min!

Jag ser fram emot att inom en snar framtid kunna ha en länk till alla era skivsamlingar!


https://www.amazon.com/gp/ays

8 kommentarer:

  1. 76 sidor lät ju helt sinnesjukt. På ett dåligt sätt.

    Kul grej annars.

    SvaraRadera
  2. Hehe, jo men det listas bara 8 skivor/ sida också så såå sinnessjukt är det inte. Lista din hip-hopsamling!

    SvaraRadera
  3. Har alltid tyckt det varit för besvärligt att lägga upp alla skrivor men nån gång kanske man borde ta och göra det. Jag hade ju till och med haft användning för punkt 1. Då jag köper en inte helt försumbar mängd skivor från Amazon. Senaste kapet var tex. Alice In chains - EP:n zap för under hundringen.

    Appropå att organisera skivorna så har jag just gett mig på detta. Ska försöka mig på en Autobiografisk sortering, gruppvis, så det blir till att värma upp minnet rejält. Kommer skriva ett par inlägg om det senare.

    SvaraRadera
  4. Jo tidigare har det varit besvärligt att lägga upp alla skivor men denna tjänst gör det faktiskt smidigt som attan. Sätt igång!

    SvaraRadera
  5. Njae, inte mkt för bilder och liknande. Dessutom blir det problematiskt om man har en annorlunda press med annat omslag. Kör på skivsamlingen.se där jag kan administrera precis hur jag vill. Lättöverskådligt och laddar snabbt.

    SvaraRadera
  6. Rekommenderar jag Amazons skivsamlingstjänst? Både och. Jag har inte använt mig av den på ett år typ men tänkte styra upp det. Dock så finns det väl lite småbuggar som de brukar styra upp. Men den duger tycker jag. Men jag hade tänkt undersöka om det finns några andra alternativ också.

    SvaraRadera