01 oktober 2009

KoRn släpper demos. Viva la Trent!

Ingen har väl missat att jag är ett rätt stort fan av KoRn. Nu har jag grävt ner mig fullständigt i Alice In Chains efter deras megaton-mästerverk som släpptes igår men KoRn-peppen finns alltid närvarande och jag ser verkligen fram emot deras nya platta. En ny skiva med de här herrarna innebär alltid den stor del ångest då de faktistk är ganska ojämna. Nu råkade den senaste och tillika obetitlade plattan bli riktigt riktigt bra och jag hoppas att de kan behålla den formen. Eftersom bandet nu även saknar skivkontrakt öppnar det ju helt nya vägar. Eller nya är väl att ljuga. Det öppnar gamla vägar, skapade av Trent Reznor och KoRn är inte sena att sälla sig till den skara som ger gratis till sina fans.

Det verkar som gruppen planerar att släppa fyra små digitala EPs innehållande demos från kommande platta samt annat godis. Den första har släppts och innehåller förutom en instrumental demo döpt till "Korn 11" även en tidig demo av Starting Over från förra plattan och en lång liveversion av covern Another Brick In The Wall. Det kanske inte är mycket att hänga i julgranen men å andra sidan är det inte jul riktigt än. Med tanke på gårdagen så är det ju ett år kvar tills nästa julafton. ;)

Här är i alla fall Korn 11 i sin youtubehelhet. Säger väldigt lite men lite är trots allt bättre än inget.




Jag hittade även Starting Over -demot och den biten får mig att vilja ha en instrumentalplatta med Korn. Hade kunnat vara intressant att sätta tänderna i.

3 kommentarer:

  1. Detta ser jag fram emot. Var längesedan jag kände korn-peppen och det bör bli dags nu igen.

    SvaraRadera
  2. Intressant sätt att skapa intresse för en kommande skiva men samtidigt helt obegripligt för mig. VArför vill man släppa en fisig demo på en eventuellt kommande ny låt? Den lät ju inte speciellt spännande heller.

    SvaraRadera
  3. Det demo är ett demo är ett demo Rawk. Jag tror att man gör så här för att ge en liten hint om hur det kommer låta. Vart man ligger liksom. KoRn har ju snackat om "Old school KoRn sound" ett tag nu och det här är väl en fingervisning om att det fullt möjligt kan bli så, även i praktiken.

    Personligen har jag ju hört en fruktansvärt många demos som inte blivit annat än just demos. Att man kanske nöjt sig med att plocka ett riff här, ett beat där och såvidare. Jag tror att man ska det här som att man fått hänga i studion en stund. Så här lät det just då. Och jag gillar det upplägget.

    Färne: Bara veva igång peppen och hoppas på ännu en turné. Plattan ska komma tidigt 2010 så att få se KoRn på festivalerna i europa i sommar är ju långt ifrån osannorlikt :)

    SvaraRadera