06 oktober 2009

Skivtipset: Kiss – Sonic Boom



Kiss släpper nu sitt första studioalbum på 11 år och Kiss själva har gett rapporter om att det är deras bästa sen de klassiska 70-talsalbumen och att soundet ska vara ”real 70's Kiss sound” och att de har skrivit skivan helt själv och inte tagit in några utomstående låtskrivare osv osv..

Jaja, det låter ju bra men seriöst, gubbarna är numera 60-åringar och de har fan inte skrivit ett grymt album på 30 år och förra albumet, Psycho Circus, var ett skämt. Näe, Sonic Boom släpps som en ursäkt för att kunna dra ut på turnerandet några år till och håva in mer pengar.

Men…

Jag har lyssnat på skivan på Spotten hela dagen och jag är såld! Jag har inte hört Paul Stanleys stämma på länge och det är möjligt att jag diggar skivan av den anledningen och att anledningen till att jag fortsätter att digga just nu är att MODO vann men skivan ÄR fan bra. Det låter faktiskt klassiskt old school-Kiss! Det är grymma riff, tuffa refränger, härmade Ace Frehley-solon och ett grymt sväng! Lyssna på låtar som singeln Modern Day Delilah, All For The Glory, Russian Roulette, Danger Us och Say Yeah och säg att detta är dålig rock. Det är det inte, det är Kiss!

Jag hade verkligen noll förväntningar på detta album men efter många genomlyssningar under dagen är jag verkligen positivt överraskad. Kiss flörtar med sitt klassiska jag och visar varför vi inte hade haft band som t ex Hellacopters utan dessa hjältar. Det här blir en partyplatta i höst! Kung.

Danger You
Danger Me
Danger Us!

3 kommentarer:

  1. Såpass? Kiss sitter aldrig fel och om skivan dessutom är bra så är det ju smått fantastiskt! Jag ska lyssna direkt jag kommer från jobbet..

    Även, Ljudvågor kommer att byta utseende mm från nästa vecka och då kommer Smackebonk att länkas, till slut!

    SvaraRadera
  2. Tja läget?!
    Kiss ää sådär, men dä ää kung Nääääslund nästan ää kla för MODO.

    Hoppas Foppa stannar också. Då kan Nääääslund bara åka och hålla klubban i isen så ska ni se att att han nog petar in lika många mål som halvbrorsans halvbrorsa (Erik Forsell).

    SvaraRadera