07 november 2008

Ett skämt till MTV-gala och pinsam upprepning av ett storslaget musikstycke

Jag har sett Europe Music Awards ikväll (eller vad det nu heter). De inledde med en halvtimmes best of-klipp från tidigare galor så jag blev faktiskt lite peppad för det brukar ju ändå vara rätt underhållande att se. Dessutom var ju METALLICA nominerade så jag fick bara lov att se det. Men det sög tyvärr. Jävligt lamt och tråkigt. 30 Seconds to Mars-Jared Leo satt i ”VIP-baren” men i jämförelse med en viss Dave Grohl (som hade samma uppgift ifjol) så var Jared ett skämt. Och det hände ingen riktig skandal heller som en stenad Amy Whinehouse eller liknande. Boring.

Alla vet vi också att vinnarna i de olika, och jävligt förvirrande, kategorierna brukar vara ett skämt. Men eftersom Metallica som sagt var nominerade så tänkte jag att man skulle få se ett inspelat klipp på grabbarna från staterna när de höll i priset och sa några väl valda ord. Såhär gick det:

Kategori: Best Headliner

De nominerade var (om mitt minne minns rätt):

The Cure
Metallica
Foo Fighters
Linkin’ Park
Tokio Hotel

Yikes, inte vidare konkurrens va? Jo, Foos skulle kunna vinna kategorin så det bör vara hårt mellan FF och Metallica. På tredjeplats kom dock Metallica, och jag tänkte ”va fan”. På andraplats kom Linkin’ Park. Så Linkin-killarna är bättre headlajnare än Metallica? Okeeej.. På förstaplats då? Foo Fighters naturligtvis? Nä, Tokio Hotel! För helvete!!!

Andra kategorin som Metallica var nominerade i var ”Best Rock Out” eller liknande.
De nominerade:

Paramore (de har en tjej som sjunger)
30 Seconds to Mars (Jared Leto fjollband)
Slipknot (Yeah!)
Metallica (Fuck YEAH!)

Coolt med Slipknot som nominerade. Hursomhelst… jag tror Paramore kom trea. Tvåa? Metallica. FAN! Etta då? Jo, 30 Seconds to Mars. Men helvete!

Det intressanta är ju dock att dessa vinnare har röstats fram. Och då ska man fundera lite. Vilka engagerar sig i denna MTV-gala egentligen? Jo, jag engagerar mig ju uppenbarligen men jag röstar inte. De som röstar har kanske en snittålder på typ 13 bast och då är helt enkelt Tokio Hotel och 30 Seconds to Mars tuffare än de andra nominerade. Största beviset på vilket skämt galan är – årets platta: Britney Spears.

Jaja, man ska inte ta galan så seriöst. Det var ju kul att de delade ut Best Act Ever till Rick Astley. Men sen så är de råseriös en stund och Bono står och hyllar Paul Mccartney i 10 minuter som får ta emot nåt typ av Ultimate award.


Men som sagt, en lam gala. I det där Best-of-mtv-gala-programmet så visades massa tuffa händelser som har hänt tidigare. Det finns dock ett uppträdande som står över allt annat. Året var 1996 och jag skulle få se bandet live tre dagar efter denna händelse. Bandet hade sagt att de skulle spela sin senaste singel King Nothing live men sekunderna innan de går ut på scenen så bestämmer de sig för att vara jävliga och istället spela de klassiska cover-låtarna Last Caress och So What. Och de avslutar med att slänga ner micken och vräka ner trumsetet. ROCK! Watch it!



Nu byter jag ämne.

Jared Leto är egentligen en rätt ball skådespelare (men nu har han ju tyvärr helt satsat på hans jävla mtv-bög-band). Hans bästa film är Requiem For a Dream. Ellen Burstyn är förövrigt helt fantastisk i den filmen också, jag tror hon blev Oscar-nominerad för hennes roll. Filmen är iaf en av de snyggaste och mest påfrestande filmer som gjorts. Och vilket soundtrack! Speciellt ett stycke som repeteras som ett mantra igenom filmen vilket gör att man hamnar i en typ av trans när man ser den. Detta stycke återupplivades till trailern för Two Towers, där stycket hade gjorts extremt storslaget genom att bli orkestrerad. Jag ryser fortfarande av denna trailer men en stor del av mig tycker ändå att man ska ge fan i stycket och låta det höra till filmen Requiem For a Dream. Men det har använts fler gånger också i olika reklamfilmer, filmtrailers, speltrailers, u fuckin’ name it. Senast höll jag på att dö lite lätt när jag såg trailern till Babylon A.D eftersom nämnda musikstycke används även där. Jag har kollat upp detta lite och har hittat några trailers där samma jävla stycke har använts om och om igen. Jag blir förbannad! Har de ingen fantasi?! Finns det ingen annan storslagen musik man kan använda?! Det här måste ju vara nån typ av rekord? Är det ingen annan som har tagit upp detta? Helvete!

Kolla in dessa träljers och inse hur sjukt det är:

Requiem for a dream (originialet av Clint Mansell)
http://www.youtube.com/watch?v=KSY4Yi2ypno

The Two Towers Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=39oFeZ57p2g

Sunshine trailer
http://www.youtube.com/watch?v=YZ2-xR54UDU

Da Vinci Code Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=bQ7jV4Lx6bw

Valley Of Flowers Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=rk87L544DRM

Babylon A.D.
http://www.youtube.com/watch?v=JyhEHKB6cmY

9 kommentarer:

  1. Att skriva om hur besviken man är på en MTV-gala vore ju som att skriva hur äckligt det är att äta bajs. ;)

    SvaraRadera
  2. Sant, men jag engagerar mig alltid i MEtallica ändå. Men galan var faktiskt ovanligt jävla lam.

    SvaraRadera
  3. Sist jag gav den galan en sista chans var när NIN skulle spela live 1999.

    Anyway, Metallica där borde ha varit den 10 April 1996, jag var i sthlm för att se Smashing Pumpkins men var tvungen sticka före själva framträdandet. Har sett det senare men i sämre kvalla. Njuter av tanken på hur uppstressade arrangörerna måste ha blivit.

    1992 skulle ju Nirvana spela Teen Spirit, de vägrade, ville spela Rape Me som inte ens var utgiven. De kom överens om Lithium istället. Men Kurt inleder med lite av Rape me och avslutar med att kicka Krist i röven som just droppat sin egen bas på sitt huvud. Det var roliga tider.

    SvaraRadera
  4. Nej, det här MTV-uppträdandet med Metallica är från 14 nov 1996.

    SvaraRadera
  5. Coolt av Metallica där. Enligt kommentarerna på Youtube så punkade dom till uppträdandet i ilska över att Mtv ville att de skulle köra singback eller vad det var..

    Angående trailer-musiken: Vafan snackar du om?

    SvaraRadera
  6. Angående trailer-musiken: läs igen och titta (och lyssna) på trailarna.

    SvaraRadera
  7. Har lyssnat ju. Det är inte samma melodi i trailarna.

    SvaraRadera
  8. Okej... Jag hade fel, trailern till I Am Legend hade inte samma musikstycke. Jag hade läst att det skulle vara med och det stycket som finns med i den trailern jag länkade till var jävligt lik. Men den tog jag bort.

    sen var trailern till Requien For a Dream lite otydlig på det sättet att just detta specifika musikstycke bara var med en liten liten stund. Istället har jag bytt ut den till en länk som spelar hela orginallåten (som skrevs av Clint Mansell).

    så, nu bör det inte vara några konstigheter och nu bör du fatta och i och med det också tycka att det är stört!

    SvaraRadera
  9. Men Erik, har du inte lärt dig att MTV ska man passa sig för på äldre dar? Man blir bara upprörd, förhöjt blodtryck och tappar hoppet inför dagens ungdom.

    Bra observation gällande trailermusiken men ett tragiskt (men sant) faktum är att filmvärden sällan är nyskapande, inte ens när det kommer till trailers. "Bästa" trailern jag någonsin sett var för en b-ig skräckfilm varpå ingen av de balla scenerna fanns med i själva filmen, utan att någon censur ingripit. Yäh.

    SvaraRadera