21 augusti 2007

Eriks SUPERLOAD


Jag sitter på jobbet och håller en Metallica-diskussion med Robert över msn som vanligt. Ingen speciellt hetlevrad diskussion denna gång (normalt måste jag ju hålla på att försvara Lars och co konstant) utan vi diskuterar hur kommande skivan kommer att låta och hur bra 90-talsskivorna var osv. Många hatar ju verkligen Load-eran. Det gör inte jag. Jag älskar Load som fan, Reload är dock sämre helt klart. Ja, den känns lite som en upprepning av LOAD och det är ju inget konstigt eftersom de skrev låtarna till båda skivorna under samma tid. Och det var tänkt som ett dubbelalbum från början. Men nu blev det ju inte så. Såhär i efterhand så kan man ju säga att det finns några låtar på dessa två skivor som inte är helt lyckade och lite för experimentella (Ronnie). Men alla låtar som de skrev under den där tiden har de också spelat in. I efterhand har ju Hetfield och resten medgett lite grann att de kanske borde ha skrotat nån låt och så men de jobbade inte på det sättet då - de spelade in allt de skrev i princip. I dagsläget har de skrotat en jävla massa som man har förstått det och om en låt inte har känts jävligt bra från första början så har de lagt ner den. Och som sagt, de kanske borde ha gjort så med Load/Reload också och kortat ner de skivorna till en enda ”SUPERLOAD”. Ja, då förstår ni. Helvete vad jag babblar och är seg att komma fram till vad jag vill med detta blogginlägg. Nedan är min SUPERLOAD, dvs ett enda album med de (vad jag anser) bästa låtarna från Load och Reload. Och kolla in hur jävla cp-bra skiva det vore då. Utan Ronnie och Attitude och nån till. Jag funderar dock lite granna på att slänga in Carpe Diem Baby istället för Devils’s dance. Men ändå inte.


Ain't my bitch
Fuel
Until it sleeps
Devil's dance
King nothing
The unforgiven II
Bleeding me
Wasting my hate
Low man's lyric
The memory remains
Where the wild things are
Mama said
The outlaw torn

Gör er egen SUPERLOAD på kommentarerna vettja! OBS! Ni får bara ha med 13 låtar!

12 kommentarer:

  1. 1.Ain't My Bitch
    2. 2 X 4
    3. The House Jack Built
    4. Until It Sleeps
    5. King Nothing
    6. Cure (för riffet)
    7. Bleeding Me Listen
    8. The Outlaw Torn
    9. Devils Dance
    10. The Memory Remains
    11. Devil's Dance
    12. Wasting my hate
    13. Fixxxer

    Damn det var svårt efter 10 st. Vet int riktigt vad jag har emot Fuel men den får gå.

    SvaraRadera
  2. Cure trodde jag fan aldrig att du skulle ta med. Det är ett coolt intro-riff men sen.. njaeee. vete fan om den ska plats i en superload. Fixxxer var jag ju lite sugen på också men nä, det blev inte så. the house jack built är och lurar lite för mig.

    Jag tror att anledningen till att du inte har med Fuel är att de har spelat sönder låtjäveln live. Men det är klart att den ska vara med på en Superload! Jag kom ihåg när jag fick höra den riktiga albumversionen av Fuel för första gången på P3 Rock och Håkan Persson inledde med typ orden "Metallica inleder med en käftsmäll som vanligt" så rös jag så inihelvete. FUCK!

    SvaraRadera
  3. 1. Ain't My Bitch
    2. Fuel
    3. The House That Jack Built
    4. Until It Sleeps
    5. The Memory Remains
    6. Hero Of The Day
    7. Carpe Diem, Baby
    8. Bleeding Me
    9. The Unforgiven II
    10. 2x4
    11. Low Man's Lyric
    12. Devil's Dance
    13. The Outlaw Torn

    Svårt det här. Utelämnade Mama Said av den enkla anledningen att det blir för många lugna låtar. Stod och vägde mellan den och Low Man's Lyric. Stod även och vägde mellan Ain't My Bitch och King Nothing. De andra kändes självklara. Även Carpe Diem, Baby? Det vet du. Oväntat va?

    Andra låtar som var svåra att kassera var "Wild Things", Fixxxer och Poor Twisted Me.

    SvaraRadera
  4. Deltidsharmonisk, du har ju för fan Devil på två sttällen, u son of a bitch.

    Kriz: Carpe diem stod jag och vägde mot devils dance som satan men nä, så blev det icke.

    Men att du inte har med King Everything förvånar mig som fan faktiskt. att du inte ser den låten som den övre halvan av låtar från load-eran... jadu.. du är lite röven. men den är ju å andra sidan delad så attä..

    SvaraRadera
  5. Okej, nu är den äntligen färdig. Min Superload:

    01. Fuel
    02. Devil's Dance
    03. Ain't My Bitch
    04. 2 X 4
    05. The House Jack Built
    06. King Nothing
    07. Mama Said
    08. Until It Sleeps
    09. Bleeding Me
    10. The Outlaw Torn
    11. Wasted My Hate
    12. Hero Of The Day
    13. The Memory Remains

    Till en början va planet att försöka sätta ihop dessa låtar till en följsam berättelse och inte tänka så mycket på "lugna" och "snabba" låtar för det kändes bara drygt och meningslöst. Men det va så jävla svårt att resultatet blev lite mitt halvhjärtat. Låtarna tycker jag helt klart platsar på Superload men det är låtordningen som jag inte riktigt är nöjd med.

    SvaraRadera
  6. Devil x 2? Ooops.

    Här är nåt jag tänkt på under tre nätter nu. Man får välja tre st från de fyra första.

    1. Hit the lights
    2. The four horsemen
    3. Whiplash
    4. FFWF
    5. RTL
    6. Fade to black
    7. Battery
    8. MOP
    9. Disposable Heroes
    10. Blackened
    11. One
    12. Dyers Eve

    SvaraRadera
  7. tre st från de fyra försa.. jadu, det var ju en jäävla lista! spontant håller jag med dig ganska mycket.. men att du inte har Creeping death förvånar mig. Hellre den än RTL. och jag hade nog haft Orion hellre än disposable.. eller Thingy.. fast mja, troligen Damage Inc. haha

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. 1. Fuel
    2. The House That Jack Built
    3. Ain't My Bitch
    4. Until It Sleeps
    5. King Nothing
    6. Wasting My Hate
    7. Better Than You
    8. Carpe Diem Baby
    9. The Unforgiven II
    10. Low Man's Lyric
    11. The Memory Remains
    12. Mama Said
    13. Fixxxer (Bonus Track)

    Det är även i ordning...
    Min motivering? Därför jag säger det!

    SvaraRadera
  10. Käraste Metallica-nördar.

    Varje gång jag ska säga nåt här måste jag spendera 4-5 min med att komma ihåg mitt namn + lösen. Måste ni ha sånt där grejs?

    Creeping är jag bara så jävla less. Körde mer på en lista just nu. Kunde ju ha tagit vad som helst från MOP.

    Förresten föreslog nån ett medley från St. Anger till nästa turné. Låter hemskt, den är ju nog upphackad och jävlig som den är. Justice-medleyt, To live is to die/Orion 1989 samt Ktulu/To live os to die 1993 regerar.

    SvaraRadera
  11. Sida A

    Ain't My Bitch
    2 X 4
    House Jack Built
    King Nothing


    Sida B

    Devil's Dance
    Better Than You
    Where The Wild Things Are
    Outlaw Torn

    SvaraRadera