08 augusti 2008

OS-invigningen Beijing 2008


Jag såg precis sammandraget av OS-invigningen och jag kan lätt säga att det är den tuffaste OS-invigningen som jag har sett. Normalt brukar OS-invigningar vara tråkiga och för konstnärliga och konstiga och man väntar alltid på fyrverkeriet på slutet. I Kina vet dom minsann hur man inviger. Sjukt imponerande och äckligt påkostat. Och de där synkroniserade gruppgrejerna, som de där 2000+ trumslagarna var bland det tuffaste jag sett. Det kändes som att det var en supertränad armé för några tusen år sedan. Och fyrverkerierna, som pågick lite då och då, var 10 ggr värre än allt annat jag sett. KINA!


OS är the shit tycker jag. Jag brukar se så mycket som möjligt. Vad som helst, det kvittar. Självklart är friidrotten det bästa men det är kul att sätta sig in i t ex bågskytte, simhopp och tyngdlyftning också. De visade några snabblickar på svenska guldmedaljör genom tiderna och det var så ballt så jag fick tårar i ögonen. OS rules!

6 kommentarer:

  1. Jag har lovat mig själv att inte se en enda sekund av OS i år. IOK är ett skämt som gav OS till Kina. De naiva sa att det skulle bli bättre. Verkligheten säger något helt annat. Nej, detta västvärldens rövslickeri ska jag inte vara med på.

    SvaraRadera
  2. What is the deal anyway med OS? Okej, coolt att nån kan simma helt galet snabbt och hoppa högt, men finns det inte viktigare jobb att utföra? Jag finner hela industrin helt makaber.
    Hur som helst, respekt till alla som nu finner detta intressant. Är man peppad, klart man ska engagera sig, men just i detta fall finns en horribel baksida.
    Var det något starkt land som bojkottade invigningen? Alltså OS-truperna?
    Bojkott av Kina OS är klockrent.
    Fine, det kanske hade en cool invigning, på arenor där annars fångar avrättas. Det är för mig så makabert att det inte finns. SVT äcklar mig. Mina skattepengar för att få se folk som hurrar där människor blivit avrättade. Det är inte rätt. IOK och hela världen kunde ha satt fet press på Kina, men icket. För vad? Att nån människa springer snabbt på en bana? Vad är egentligen viktigt, människors rätt att vara och leva eller att vinna ett guld?
    Förtrycket av folket, politiska fångar, Tibet...
    TV-fest? Nej, inte alls. TV och politik at it lowest.

    SvaraRadera
  3. Anna: Det finns ju dessutom så mycket mer skit runt Kina som inte uppmärksammas lika mycket som tex Tibet och förtrycket av den egna befolkningen.

    Med tanke på det Kina gör i Sudan och Darfur så är det helt makabert att man får ha OS. OS ska ju förbrödra och stå för något fredligt. Sen ger man hela kalaset till ett land som av ekonomiska skäl håller liv i en av världens just nu värsta konflikter. Kinas ekonomiska intressen i Sudan har både direkt och indirekt kostat 250 000 och 350 000 civila liv. Tre miljoner människor är på flykt.
    Hade det inte varit för att länderna är ointressanta ur ekonomisk synpunkt hade ju tänkbara kandidater för OS 2016 kunnat vara Nordkorea, Iran och Burma.

    SvaraRadera
  4. Och kärnvapen, deras kontakt med NordKorea,
    Investeringar/kolonibyggen i Afrika..
    STEP RIGHT UP, MARCH!

    Vem är det som fixat till hela Peking inför OS 15h/dygn för slavlön? Vem är det som eg får pengarna hela skiten genererar? Något som går tillbaka?

    Näee, men ikväll tar vi oss en påse chirre och avnjuter hela härligheten i TV-soffan. Det känns bra i själen. Vi tänker förtryck, publika avrättningar och mys!

    SvaraRadera
  5. Ja, det var fel att Kina fick arrangera OS. Tanken med det hela var ju dock samtidigt att världen får upp ögonen för vad som händer bakom kulisserna. Det blir debatter och folk blir medvetna, det är bra. Och det är ju utlovat att det skulle bli förbättringar också i det stora landet. Jag såg nån debatt på TV att mycket faktiskt har gjort (även om det finns hur mycket som helst kvar att göra). Andra säger att det har blivit värre.

    Och visst skulle det ha varit ett utmärkt tillfälle att bojkotta OS. OS-bojkottning har ju skett många gånger förr i historien men inte denna gång. Och om inget annat land vågar bojkotta OS, varför skulle lilla pytte-Sverige göra det med den renrakade fittan Reinfeldt bakom spakarna? Ingen vågar stå upp mot den kommande supermakten Kina. Det är sjukt viktigt att ha bra relationer med landet. Allt är politik.

    Men OS i sig får ni inte snacka illa om. OS är enligt mig det finaste vi har här i världen. Jävligt viktigt för världsfreden enligt mig. Där tävlar man mot varandra på lika villkor och det är bara så sjukt fascinerande. Sporter som man aldrig ser annars och som utövarna lägger ner hela sitt liv på. Hela sin själ. Det är något magiskt och fascinerande med det. Jag blir blödig som fan av allt kämpande och alla tårar och all glädje. Visst får man bojkotta OS personligt om man vill det men själv är jag för mycket OS-nörd för att kunna klara av det. Jag har varit OS-bög sen barnsben.

    SvaraRadera
  6. Erik:
    Att klaga på OS ger jag mig själv alla rättigheter med tanke på den sittande ledningen i IOK. Ett vidrigt kapitalistiskt verktyg.

    Däremot att klaga på ditt intresse för sport i överlag är inget jag kan angripa och inte heller gör. Men det blir så tvetydigt när flertalet verkar tycka att det var
    fel att Kina fick OS. Samtidigt som alla peppar för sitt land och kommande bragder. En ekvation som inte går ihop enligt mig.

    För mig är enda valet att inte se på OS och uppmuntra folk att välja att vara en del av det. Eller iaf käfta emot folk som tycker att OS i Kina är the shit.

    Spelen för fred i en diktatur som krossat så mycket.
    Borde kanske börja peppa en kampanj för OS i Pyongyang år 2016. Fatta vad fräsht!

    SvaraRadera