10 augusti 2008

Cyanide (och King Diamond)

Så var det då dags, Metallica lirade en låt från Death Magnetic på Ozzfest-spelningen igår. Cyanide. Det kom först upp några mobiltelefoninspelade klipp på tuben men det vägrar jag lyssna på. Eller, jag lyssnade på det inbäddade Youtube-klippet i Blabber-nyheten i fem sek och sen stängde jag av. Men nu har Metallica själva släppt ett klipp på Metontour när de lirar hela låten. Självklart inte suveränt ljud där heller men betydligt bättre än youtube-skiten. Och om Metallica själva lägger upp saker så får man (och måste) man lyssna på det eller hur? Så gå in på metontour.

Och nu har jag lyssnat igenom låten typ fyra gånger. Blabberfolket sågar som vanligt allt (de sågar ju allt post-80-tals-Metallica). Mina polare på Metclub-forumet (som har länkat till Rick Roll-videon hela dagen) har alla möjliga åsikter åt alla olika håll. Själv är jag både positiv och lite kluven. Jag älskar introt och riffuppbyggnaden , jag får stånd av att Kirk solar. Robs bas är fet. Med största sannolikhet måste detta vara ”LOAD”-låten som The Quietus skrev om tidigare och som han nästan småsågar. Tempot är mellantempo och inte thrash-tempo. Jag hade lite svårt först att få ihop alla olika delar av låten men det blir bättre. Jag älskar det lugna mystiska innan Kirks solo. Fetast är klart när det bara är Lars och Rob innan gitarrerna kommer in - och det känner man ju in från Missionmetallica-trailern. De få sekunderna som James och Kirk tvillingspelar i slutet av solot får jag också stånd av. Ska man jämföra med tidigare material så känns det LOAD/JUSTICE-blandning på något konstigt sätt.

Nä, jag ska nog inte lyssna så mycket mer på detta. Kvallan är ju som sagt inte det bästa. Men helvete vad långt det kändes till 12 september nu. Jag vill höra soundet! Singeln kommer man ju dock att få höra tidigare. Typ om 2-3 veckor. Det är för länge!


Förjävvla tufft också att de körde Mercyful Fate-medleyt som extranummer med självaste King Diamond himself. Förjävvla tufft.


5 kommentarer:

  1. 2 ggr lyssnade jag och nu vågar jag inte något mer. Det låter jävligt lovande, även om jag är lite kluven exakt som dig, Eschk din jävla stjärt!

    12:e september... kom hit nu!

    SvaraRadera
  2. Fan helvete, låtjäveln är bättre idag.

    SvaraRadera
  3. När man skriver på engelska i forum uttrycker man sig lite annorlunda men så här sa jag.

    Love all the groovy parts, the chorus etc...the complex parts just seem thrown in for the sake of having some weird tempo changes. Someone said flow, I think it's pretty valid point, the song should have a flow. I don't think about how the song MOP is structered - it just flows.

    All in all, I am pleasantly surprised.

    Och ja, medleyt var skitbra trots Kings jobbiga skrik.

    SvaraRadera
  4. you are pleasantly surprised ya? Det trodde jag inte. faktiskt. Idag efter att ha hört Soundboard-Quality Audio-kvallan blev jag lite mer tveksam. Fast äh, en låt på skivan säger ju inget. INGET.

    SvaraRadera
  5. Uuf, Cyanide är fan deprimerande dålig. Mercyful Fate-medleyt var ungefär 100 gånger roligare.

    SvaraRadera